Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hirvittävä aamu.

Perhe paloiksi

Nyt se sitten tapahtui. Mies lähti töihin ja sanoi, että mieti illaksi miten toimit. Molemmat lapset lähtivät bussilla kouluun ja minä täällä töissä mietin että mitä nyt. Lähtiessään sanoi, että hän haluaa eron - avoeron. Emme ole naimisissa, meillä 2 yhteistä lasta ja puoliksi omistettu talo jossa asutaan - kuulemma vuoden vaihtumiseen saakka tällä perheellä. Joku lähtee mutta kuka? Hän vai minä? Lapset taitavat haluta jäädä tähän, koska kaverit ja koulu lähellä. Sopiahan tässä pitäisi, mutta entä jos tulee riita? Kysytäänkö mitään lapisiltamme - 8-vuotiaat kaksoset. Molemmat meistä on kyllä kykeneviä yksinhuoltajuuteen ja molemmat sitä kai haluavat - tai siis kai yhteishuoltajuutta, mutta kumpi sitten ottaa tai oikeastaan saa lapset. Korjaamaan ei kannata alkaa, koska tunnen mieheni ja hän on asiansa ja tahtonsa varmasti miettinyt - eli ero tässä nyt tulee. Meneekö nyt yhteinen kotimme myyntiin tai toinen ostaa toiselta puolikkaan? Ajattelin sanoa illalla, että mietin ja sovitaan. Mutta mitä? Tätä se taitaa olla kun kaksi hyvin itsenäistä koittaa yheistä. Nyt ei sitten kiitos mitään voivotteluja, vaan ehdotuksia tai kokemusperäisiä kertomuksia miten tässä nyt käy tai kannattaa toimia - niin että kolhut ovat mahdollisimman vähäisiä, kaikille.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Se joka hoitaa nyt enemmistön lasten asioista, jää taloon lasten kanssa. Toinen muuttaa lähelle ja tapaa lapsia paljon, esimerkiksi 33 % ajasta. Lapsilta ei kannata liikaa kysyä, menee liian raskaaksi päättää noin isoista asioista noin pienille.

Juhlitte joulun sovussa, samoin uudenvuoden, ja toinen muuttaa vasta tammikuun lopussa. Näin ette pilaa lasten joulua, ja he saavat kuukauden aikaa sopeutua asiaan.

Mitä itse mietit erosta? Pystyttekö asumaan sovussa vielä hetken?

Vierailija

Erossahan on tärkeintä pitää lasten olosuhteet niin muuttumattomana kuin vaan on mahdollista. Lapset jää asumaan kotiinsa. 

Kumpi on enemmän ollut vastuussa lasten arjesta, jos se on selkeästi osoitettavissa niin hän lunastaa talon.

Vierailija

Molemmat hoitaa yhtä paljon ellei mies jopa enemmän ihan töidensä joustavuuden vuoksi. Minulla ei ole mhdollisuutta joustaa, joten hankalaksi tulisi minun tätä lasten hoitoa pyörittää. Tuo on yksi realiteetti. Jos lähden, niin paljonkohan joudun maksamaan elatusmaksua? Bruttopalkkani on jotain 2800€/kk. Kyllä joulu ja uusivuosi menevät varmasti - eri sängyissä.

Vierailija

Entä jos mies ei halua lunastaa? Maksaako hän vuokraa minulle puoliskostani joka sitten tasoitetaan elatusmaksuissani?

Vierailija

Lapsilta ei nyt alkuun kannata kysellä mitään.

Mutta sanokaa niille mahdollisimman aikaisin, että isä / äiti muuttaa pois (eikä ero johdu teistä, rakastamme teitä yhä yhtä paljon) mutta joulu vietetään yhdessä.

Sitten olette aikuisia ja vietätte sen joulun yhdessä. Se tulee olemaan ihan hanurista (kokemusta on!) mutta viette sen kunnialla läpi.

Sopikaa tosiaan jotain suuntalinjoja etukäteen, mutta alkakaa riidellä vasta tammikuussa.

- kuka jää yhteiseen asuntoon (lasten kanssa)

(tämä joka jää, saa sitten miettiä miten järjestää asiat)

- lasten huoltajuus (yhteis?), lasten luonapito (lastenvalvoja opastaa) ja elatus.

- omaisuuden jako.

Voimia. Tuostakin selviää. Muista syödä oikeaa ruokaa.

Vierailija

Kevyesti? Minähän koitan hoitaa tämän osaltani mahdollisimman kivuttomasti kun lopputulema on selvä - joko kuukauden päästä tai vähän myöhemmin. Tähän ei tarvitse nyt sekottaa mitään tunnemyrskyjä kun itku eikä kiukuttelu auta. Pitääkö meidän käydä jossain sosiaalitoimistossa sopimassa vai meneekö tämä nyt ihan keskinäisellä sopimisella?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kevyesti otat erosi. Arjen järjestelyihin ei voi ottaa kantaa kun ei tiedä mitään yksityoskohtia.

Mun mielestä tuossa aloituksessa ei ollut mitään kevyttä. Siitä huokuu järkytys, kun ei tiedä, mistä pitäisi lähteä purkamaan asiaa, mitä pitää järjestää ja ennen kaikkea "täh mitä tapahtui"

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Entä jos mies ei halua lunastaa? Maksaako hän vuokraa minulle puoliskostani joka sitten tasoitetaan elatusmaksuissani?

Sitten myydään, jos mahdollista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos lehmät oikeasti lentäisivät niin eikö silloin lokinkakka otsalla ole aika pikkujuttu. Mitä hittoa sinä tälläisiä jossittelet ennen kun olet miehen kanssa puhunut asiat.

Elatusmaksut on lasteen etuus, joista ei tasoiteta mitään.

Vierailija

Olemme AVOpari ja kaikki muu on omissa nimissä paitsi talomme. Se on ainut mikä ilmeisesti pitää jakaa. Elatus? Onko siinä jotain laskentakavaa miten se menee tai tulee menemään kun erotaan?  Neuvoja tulee, mutta nyt olisi kiva kuulla kanssasiskojen kokemusta käytännön järjestelyistä ja niiden toimivuuksista.

Vierailija

Minulla on vain tapana suunnitella kamalatkin asiat sujumaan helpommin. En tiennyt, että elatusmaksu on lasten osuus eikä lasten huoltajan. Miten varmistan, että rahat menevät lapsille eikä esim. isän menoihin? Rahat menevät lasten tilille ja sieltä nostetaan ja tiliotteelle kirjataan mihin rahat on käytetty?

Vierailija

Kun eroavalla parilla, tässä tilanteessa avopuolisoilla, on alaikäisiä lapsia, niin pähkinänkuoressa ne, asiat mistä te keskenänne nyt päätätte ovat tässä:

eli

a) lapsen huoltajuus (yleensä yhteishuolto. Mikäli yhteisymmärrys ei teidän kesken lapsia koskevissa asioissa pelaa, eli käy kohtuuttoman hankalaksi, niin sitten valitaan erillishuolto jota yksinhuoltajuudeksikin kutsutaan).

b)  lapsen asumisen järjestäminen (kumpi jää taloon lasten kanssa, kumpi lunastaa osuutensa talosta)

c)  elatusapu lasta varten

d) lapsen luonapito- ja tapaamisoikeus (lapsella on oikeus tavata sitä vanhempaa, jonka luona hän ei vakituisesti enää asu. Huollosta, asumisesta ja tapaamisoikeudesta on selkeyden vuoksi erittäin hyvä sopia siten, että käännytään paikkakunnan sosiaaliviranomaisten puoleen. He vahvistavat vanhempien asiasta tekemän sopimuksen ja asia on sitä myötä sovittu eli tämä kannattaa tehdä).

Vierailija

Lapset vuoroviikkoasumiseen. Ei tarvi kummankaan maksaa elareita, eikä tarvi tapella lapsista. Myykää talo niin siitäkään ei tarvi tapella. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat