Apuja kaivataan, teiltä, jotka tiedätte jotain peleistä ja ikärajoista...

Vierailija

No niin. Meidän 15 ja 13v. pojat jäivät kiinni siitä, että koneella on kummallakin pelattavissa Grand Theft Auto. Siis K18 eikös niin. Laitettiin pelit ja kone jäähylle. Pojat protestoivat todella pahasti, kuulemma pelissä ei ole mitään heille haitallista. Todettiin, että ei niitä ikärajoja sinne huvikseen laitella, vaan ihan syystä. Pelailu on nyt pitkällä tauolla. Teimmekö oikein?

Kommentit (14)

Vierailija

No juu vähän nuorelta kuulostaa pelaamaan sitä. Se ei ole kuitenkaan onneksi pahimmasta päästä K18-pelejä. Itsekin kokeilin sitä joskus miehen kanssa :D Olen ottanut asenteen että kaksi vuotta nuorempi saa olla elokuvien ja videopelien suhteen. Näin on kaikilla ystävilläkin ja ollut samat rajat myös lapsuuden kodissa. Kukaan meistä ei ole sitä rajaa pitänyt haitallisena

Vierailija

Tuonikäiset pojat kyllä tajuavat mistä pelissä on kyse, eikä pelin pelaamisesta koidu heille mitään haitallista, paitsi ehkä sitten jos juuttuvat pelin ääreen ja pelaaminen alkaa häiritä normaalia elämää. Sisällön osalta molemmat varmasti ymmärtävät mistä on kyse, eikä taatusti aiheuta enää tuossa iässä mitään psyykkisiä ongelmia tai painajaisia, vaikka onkin sisällöltään väkivaltainen.

Pelien ikärajat on suunniteltu tarkoituksella varman päälle ja kyse on monissa tapauksissa hätävarjelun liioittelusta. Noiden ikärajojen kriteerit on määritelty jokseenkin keinotekoisesti, samaan tyyliin kuin elokuvissakin. Määrittelemällä pelille ikärajaksi 18 ovat pelin tekijät voineet tehdä vapaasti sellaisen pelin, mitä olivat ajatelleet, miettimättä sitä miten alempien ikärajojen kriteerit voitaisiin saada käytännössä sensuroimalla täytettyä.

Anna poikien pelata.

Vierailija

No eiköhän ne ole jo telkkarissa ja netissä nähneet kaiken minkä tuossa pelissäkin. Ja kuka tuon ikäinen poika ei olisi tuota pelannut. Itse olen 12 vuotiaasta lähtien haaveillut tuon pelaamisesta, mutta kun en tyttönä ole saanut edes konsolia. Nyt ikää 24v. Itse tietenkin päätätte rajat omassa perheessä, mutta jos ne haluaa sitä pelata niin pelaavat sitten vaikka kaverin luona.

Vierailija

Käyttäjä14 kirjoitti:
Ikärajat on laki.
Toiseksi, ne on lapsipsykologian ammattilaisten asettamia, eli ei ihan hatusta vedettyjä. Anna pelata vaan, omatpa on lapsesi.

Ne ovat laki vain myynnissä. Ikärajasivustolla mainitaan näin "Elokuvien ja televisio-ohjelmien ikärajat varoittavat lapsen kehitykselle haitallisista sisällöistä. Ne eivät ole suosituksia, eivätkä kerro mille ikäryhmälle ohjelma on suunnattu". Sivusto siis http://www.ikarajat.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=23&I.... Ikärajat suojelevat herkimpiä ihmisiä eli antavat osviittaa sisällöstä. Joku 12-vuotias voi hyvin katsoa vahingoittumatta sitä mistä joku 30-vuotias voi saada painajaisia.

Vierailija

Kannattaa tutustua tähän:

http://www.pegi.info/fi/index/id/201/

Erityisesti noi tarkentavat symbolit kertovat paljon siitä, miksi joku peli on jollain tietyllä ikärajalla.

Esim. tuon "kiroilu" symbolin saa jo aika kesystäkin kielestä, ei todellakaan tarvitse olla mitään kiroilua. Minusta symbolin englanninkielinen nimi "bad language" kuvaa sitä paremmin. Mm. X-Boxin Minecraft peleissä on ainakin osassa "bad language" symboli ja silti annan 10 v. pelata niitä. Minusta noi symbolit ovat auttaneet elokuvien ja pelien arvioinnissa.

Ap:n mainitsemaa peliä en tunne, eli en osaa ottaa kantaa.

Vierailija

Kyseinen peli on mulle ihan tuntematon, mutta tulipa nyt mieleen et miksi nhl K-15 (jos oikeen muistan)?? Noh, meillä sitä "pelaa" 3-vuotias TYTTÖKIN!!

Vierailija

Kiitos kommenteista. Pitää miettiä ja perehtyä asiaan paremmin. Nämä on ikuisuusongelmia varmaan. Sopiva/sopimaton, siinäpä se. Kunnioitamme mieluusti rajoja ja sitä nyt pojillekin haluttais opettaa. Mutta vahinkohan kävi jo, eli ovat pelanneet sitä ties kuinka kauan. Huokaus.

Vierailija

Nuo ikärajat ovat usein juurikin jonkun tarkastusorganisaation määrittelemiä, ja annetaan joidenkin ennakkoon määriteltyjen kriteerien perusteella. Suomessa näitä on määritellyt jo lakkautettu elokuvatarkastamo, jonka arvioitavaksi kaikki elokuvat ja muutkin filmit piti lähettää. He sitten antoivat omalla mahtikäskyllään kaikki 18v alhaisemmat ikärajat.

Kuriositeettina mainittakoot, että esimerkiksi ainakin muutaman vuoden takaisissa kotikaraokevideoissa oli 18 vuoden ikäraja. Tämä siksi, että elokuvatarkastamo veloitti palveluistaan tallenteen tekijältä. Koska näiden karaokevideoiden levikki on huomattavasti pienempi kuin jonkin Hollywood-tuotannon, olisi noiden tarkastuttaminen maksanut kohtuuttomasti, jolloin julkaisijat päätyivät usein siihen ratkaisuun, että laittoivat suoraan K18-merkinnän, jolloin tarkastusta ei vaadittu. Jokainen voi sitten tahollaan miettiä, että kuinka raaistavaa sisältöä Olavi Virran kappaleiden karaokeversiot mahtavatkaan sisältää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyseinen peli on mulle ihan tuntematon, mutta tulipa nyt mieleen et miksi nhl K-15 (jos oikeen muistan)?? Noh, meillä sitä "pelaa" 3-vuotias TYTTÖKIN!!

Siinä voi tapella. Tosin tappelut voi kai kytkeä pois päältä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi sitten tahollaan miettiä, että kuinka raaistavaa sisältöä Olavi Virran kappaleiden karaokeversiot mahtavatkaan sisältää.

Tulisuudelmia ja ties mitä. Ei heikkohermoisille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Varmaan "väkivalta" aiheuttaa jääkiekkopeleissä merkinnän. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Varmaan "väkivalta" aiheuttaa jääkiekkopeleissä merkinnän. 

Tappelut saa pois päältä. Ja muutenkin epäilen että kolmevuotias jaksaa tai osaa pelata änäriä niin että saa tappelun aikaan. Tai mitään muutakaan. Keksi parempi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat