Paljonko teillä menee rahaa jouluruokiin?
Arvio tai perustuen edellisen joulujen menekkiin. Kuinka moneksi päivää on syötävää?
Meillä menee noin 450€. Tosin joukossa on iso kinkku, joka menee lapsen perheelle. Ja samoin iso joukko laatikkoruoista.
Lihat ja kalat, mädit ja katkikset yms. Tosin ruokaa on viikoksi. Itse tehden. Tuosta summasta voi sellaiset 20€ vähentää foliovuoista, leivinpaereista yms.
Alkoon menee ehkä kaikkineen 100€. Osa jo hankittu. Osa myöhemmin ja viinit tuodaan matkalta. Ei kaikkia viinejä kuitenkaan.
Kommentit (44)
No ei juuri enenpää kuin normaalisti arkena. Meille tulee kyllä miehen veljet syömään, joten tänä vuonna pitää ostaa vähän isompi kinkku, yleensä on ostettu joku 5kg. Ja ostetaan tuore ei pakastettu. Laatikot teen itse valmiista lanttu- ja porkkanasoseesta, perunalaatikoon menee perunoita ja maksalaatikkoon maksaa.
Mitään kaloja tai muita turhia härpäkkeitä ei osteta, ei juurikaan leivota, koska niin vähän niitä kukaan syö. Kinkku ja laatikot on niin täyttävää, että en käsitä mihin niitä kaikkia muita ruokia tarvitaan. Viime vuonna lapset leipoivat innokkaasti pipareita, ja niitä jäi kauhea laatikollinen jonka sitten muutaman kuukauden päästä tyhjäsin roskiin. Mutta pääasia että lapsilla oli kivaa, oli joulutunnelmaa, ja lapset sai vielä koristella pipareita ja sitten syödä ne.
Meillä menee ainakin 500e ja juomat päälle. Tänä vuonna vietämme joulun kylpylässä täyshoidossa, tuettu loma maksoi neljältä hengeltä 240e, viisi päivää! Olen niin onnellinen, en tee mitään, nautin vain perheestä ja paijaan lapsia ja syön valmiita herkkuja!
Vierailija kirjoitti:
Mun osuuteni sukujoulusta on yleensä ollut 500-1000 € riippuen siitä, kuinka suurella porukalla joulua vietetään. Kolmeksi päiväksi ruokaa.
Kuinka monen ihmisen ruuat ostat 500-1000€ kolmeksi päiväksi? Kymmenen-kahdenkymmenen? Mahtaa teillä olla porukkaa jos sinä maksat vain osan.
Ei hirveän paljon. Ostetaan pikkukinkku ja laatikot. Perunaa ja kasvista ostetaan muutenkin. Suklaaseen panostetaan ja leivonnaisiin ostetaan tarvikkeita mm. voita ja kermaa ym. Varmaankin joulukuun aikana rahaa menee jouluruokaan jotain 200 euroa, joista 100 euroa on suklaita, karkkeja ym. Ei tykätä kaloista eikä mistään oudosta ruoasta.
Meillä on 2 aikuista ja lapsi, joka on 4 vuotta. Rahaa menee suunnilleen noin 60e, luulisin. Laatikot teen itse, ehkä myös rosollin. Piparit ja tortut teen itse, ja piparkakkutalon. Kinkkuun menee rahaa, sekä glögiin. Sitten syödään lohta ja perunamuussia, ja salaattia. Ja sienisalaattia ehkä :) Lisäksi suklaita ja kahvia.
N. 100€ mennyt jo useampana jouluna. Tässä on kaikki ruoat ja juomat (myös alko) 3hlön perheelle 3-4 päiväksi. Ehkä jotain suklaarasioita ostetaan vielä erikseen. Kallein asia, kinkun lisäksi, on varmaan juustolautanen, johon tulee 3-4 erilaista juustoa.
Jaa-a. En ole koskaan laskenut.
Veikkaisin n. 300 €.
Laatikot ei paljoakaan maksa, kinkkukaan ei ole valtaisa menoerä, vaikka ihan kohtuullisen kokoinen kinkku meillä aina on (6 kg?) Meillä on pääruoalla miehen toiveesta myös karjalanpaisti.
Enemmän menee ns. alkuruokiin ja ne ovatkin oikeastaan meille paljon isompi juttu kuin nuo lämpimät ruoat: kalat, mäti, pateet, kylmäsavuporo, lapsille lihapullia.
Jälkkäriä ei ole erikseen, mutta ostamme yleensä kasan Fazerin konvehteja (sininen, Geisha, Fazer Mint jne.) ja ne toimivat jälkkärinä, aikuisille lisäksi kahvi avec.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, olen aina viettänyt sukujoulun. Annan mummulle 200e koska hän on hommannut kaiken. Aina on ollut mahtavat jouluherkut pöydissä juomineen. Toivon ettei nää joulut lopu koskaan:)
Meillä loppui viime jouluun, mummu kuoli tänä vuonna ja en tiedä mitä tästä joulusta tulee ilman häntä :( Mummun jouluruuat oli ihan parhaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun osuuteni sukujoulusta on yleensä ollut 500-1000 € riippuen siitä, kuinka suurella porukalla joulua vietetään. Kolmeksi päiväksi ruokaa.
Kuinka monen ihmisen ruuat ostat 500-1000€ kolmeksi päiväksi? Kymmenen-kahdenkymmenen? Mahtaa teillä olla porukkaa jos sinä maksat vain osan.
Jos kaikki ovat paikalla, niin 12 aikuista ja 4 lasta. Maksamme veljeni kanssa puoliksi. Keskimäärin menee 40 €/henkilö/päivä enkä pidä tuota mitenkään suurena summana, kun veli vielä maksaa puolet.
Jaaa-a, menisikö n.250-400e. Aika iso haitari siis, mutta en osaa tarkemmaksi sanoa. Konvehdit yms kun lasketaan mukaan niin sitten kyllä summa nousee yli 300e kirkkaasti. Alkoon ei mene yhtään. Muutaman kg luomuviljapossun kinkku, laatikot jotka teen itse, riisipuuro ymv, salaatit ja rosolli, kalat, leipomukset sekä suolaiset että makeat jne.
Perheessä 2aik+2 murkkua.
Ei yhtään, kun en pidä mistään jouluruoista enkä syö niitä.
Ehkä max. 70e. Kinkku n. 30-40e, siika 10e,lohi 5e (graavaan kalat itse). Laatikot, rosolli ja muut perinteiset max 15e.
Kinkun verran. Vietetään joulua vanhempieni luona joten siellä syödään ja seuraavana päivänä syödään taas mummon luona :)
Varmaan pari kymppiä? Syödään siin normaalia ruokaa, ei tehdä erityisiä laatikko-kinkku-rosolli -hässäköitä ollenkaan, kun ei tykätä. Syödään kuitenkin normaalia enemmän kaloja, siihen menee vähän enemmän rahaa kuin tavallisena arkena. Joulutorttuja ja pipareita en laske ruokiin kuuluviksi, mutta niitä tehdään, kun lapset tykkää leipoa ja onneksi syövätkin leipomukset. Alle 20 menee niihin ja jos vielä lasketaan suklaakonvehdit (joita ei yleensä osteta, joulumenoja nekin!), olis yhteensä 50€ normaalia enemmän.
Loppujen lopuksi jouluruuat ovat edullisia, varsikin ne perinteiset puurot, laatikot, rosollit, kinkut.
Kalleimmat osat meidän joulussa ovat mädit, pateet, graavisiika, juustot ja viinit.
Koska jouluruokia syödään eri variaatioina monta päivää, tulee joulu ehkä normi viikonloppua halvemmaksi, jäähän siitä pois lauantaibrunssi kaupungilla ja sunnuntain kakkukahvit suosikkikahvilassa Munkassa.
N. 400 e. Jouluna pöydässä 7-10 henkeä. Lopuista osa annetaan vieraille mukaan ja jäljelle jääviä syödään omalla porukalla vielä muutama päivä. Tavoite on, että jouluna riittää hyvää syötävää, ilman, että mitään menee roskiin. Jonkin verran tulee normaalia kalliimmaksi, mutta ihan syömättä ei voi elää arkenakaan.
Ei tavallista enempää, kun tehdään itse ja jouluruuat nyt yleensä on aika halvoista raaka-aineista. Kinkku on vähän normisikaa tyyriimpää, mutta samassa paketissa otetaan puolikas, joten riittää syötävää muutenkin kuin jouluksi.
Suklaata ja juomia en huomioi ruokalaskussa. Kertakäyttöfoliota ym. meillä ei yleensä käytetä.
No viime jouluna meni 500 €.
Meillä on kaksi aikuista ja 3 lasta. Lisäksi käy ruokavieraita joulupäivänä (lähisukua).
Tosin siinä oli 5 päivän ruuat, vain maitoa haettiin kesken joulun lisää. Kinkku maksoi 70€, oli luomukinkku, ei pakaste. Karjalanpaistin otettiin myös luomulihaa 20 eurolla. Kalaa haettiin kala-autosta 70 eurolla. Juustoihin ja pähkinöihin menee noin 50€. Suklaisiin ja täytekakkuun, joulutorttuihin, glögiin, pipareihin yms. menee vähän alle 100€. Loput menee ihan tavallisiin aineksiin, kuten joululaatikoiden porkkanat, perunat, lantut, punajuuret, kermat, voi, maitoa 10 litraa, puuroriisi, jouluomenat, klementiinit, salaattiainekset, pakastekarpalot kiisseliä varten, katkarapuja yms.
Kinkku, kalkkunarulla, riistalihapullia, laatikoita, salaatteja, lohta, sillejä, juustoja ja kaikkia säilykkeitä ym. Jälkkärit kolmeksi päiväksi, kuivaa kakkua. Kaikki tehdään itse, paitsi joulutortut ja piparit. Ja jouluruokia syödään ainakin viikko. Yhteensä joku 500 € ehkä?
Meitä on 2 eli minä ja mieheni. Varmaan 200-300 euroa menee ruokakauppaan ja Alkoon yhteensä. Joulua edeltävänä viikonloppuna käymään syömässä mun porukoilla, tapaninpäivänä miehen porukoilla.