Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Niveloireita -- auttakaa!

Vierailija

Olen 26 vuotias nainen. bmi 25,0 . Harrastan vain vähän liikuntaa (1-2 krt viikossa hikiliikuntaa, muuten aika passiivista elämää).

- noin puolen vuoden ajan minulla on ollut joka aamu jalat kipeät: päkiät ja nilkat jäykät ja aristavat. Kävely on sellaista köpöttelyä ensimmäiset n. 15 min. Ei riipu siitä olenko edellisenä päivänä kävellyt paljon vai en. Käytän samoja kenkiä kuin aina ennenkin ja mukavia ovat. Voiko johtua vaan lihavuudesta? Tai liikkumattomuudesta?

- viimeksi miehen kanssa kaupassa kannoin painavaa ostoskoria ja kun laskin korin pois naureskelin miehelle että sormet jää samaan asentoon. Mies sanoi että ei hänellä ole koskaan tuollaista ja luuli että feikkaan. Tämän muistan minulla olleen monta vuotta, ellei jopa koko elämäni. Eli nivelet jämähtää jos on pitkään samassa asennossa, ei pysty millään oikein vapauttamaan niitä vaan pitää odottaa että kipu niistä lähtee ja sitten ne alkaa toimia normaalisti. Tämä on sormissa ja polvissa selkeimmin. Polvissa varsinkin jos olen ollut kyykyssä pitkään niin ylös pääseminen on tosi vaikeaa, polvet ei meinaa suoristua millään ja sattuu. Normaalia?

Kommentit (9)

Vierailija

tarkennus tuohon sormien jämähtämiseen ostoskorin jäljiltä: sormet siis jäivät aika luonnottomaan sykkyrään, sellaiseen mitä ei lihasvoimin pystyisi pitämään yllä. Sormet olivat limittäin ja sykkyrällä, siinä asennossa missä olin koria kantanut. Eivät oienneet. Kesti noin 1 min, särkyä myös. Sitten ojensin toisella kädellä ne sormet ja ravistelin kättä niin se alkoi toimia normaalisti.

AP

Vierailija

Tänään huomasin että selkärankana toimii myös näin. Nostin kaapista painavia laatikoita selkä kumarassa enkä päässyt kumarassa ylös (tai olisin päässyt mutta kipeää olisi tehnyt) niin tein sitten muitakin askareita vielä selkä kumarassa kunnes hissukseen sain selän ojennettua.

Mikä niitä niveliä pitää siinä asennossa? voiko niihin kertyä nestettä tolleen lyhyessä ajassa ja siksi ne ei oikene itsestään?0

Vierailija

Mulla on tuota samaa ranteissa ja nilkoissa. Öisin särkee käsiä ja jalkoja tosi kovasti. Ja minulla taas ei ainakaan ylipaino voi olla syynä, olen lievästi alipainoinen. Liikkumattomuus ehkä tai sitten nivelreumaa olen itsekseni pohtinut tuon syyksi.

Vierailija

Oireet vaikuttavat tutuilta, aivan kuin olisit kirjoittanut minusta, vuosien vatuloinnin jälkeen minulla todettiin pari vuotta sitten nivelpsoriasis. Onko sinulla kynnet normaalin näköiset, hilseileekö päänahka tai mikään muu kohta ihossa?

Vierailija

Eiköhän tuo sormien jämähtäminen koukkuun pitkän kantamisen jälkeen ole normaalia. Lapsena leikittiin  kavereiden kanssa sellaista että käsi puristettiin nyrkkiin ja kyynärvarren sisäpuolta hangattiin eestaas toisella kädellä minuutin verran, jonka seurauksena sormet jämähtivät koukkuun. Kylmä vesi laukaisi sen. 

n45

Oireet helpottuvat, kun alat pitämään huolta liikkuvuudesta ja lihasten kunnosta. Kokeile ihan oikeasti liikkua päivittäin ainakin se yksi tunti. Kuntosali ja uiminen, iltaisin varttitunnin venyttely. Minulla ainakin auttaa tosi paljon nivelrikkosärkyyn ja jähmeyteen, selän liikkuvuuteen. Reumamaisia särkyjä ja aamujähmeyttä on ollut niin paljon, että on epäilty ja tutkittu mm. selkärankareumaa. Reumadiagnoosia ei kuitenkaan ole (vielä) asetettu. Katsellaan.

Vierailija

15 minuutin päkiä särky aamuisin on normaalia. Jos olisi reumaa, se kestäisi tunnin. Noin lyhyt särky ei välttämättä merkkaa mitään, utta omalla kohdallani kertoo huonoista kengistä (jotka voi tuntua ihan mukavilta jalssa, mutta on liian kapeat, korko on väärällä kohdalla tai sit voi johtua myös tasapohjaisista tennareista, tosin tästä mulle tulee yleensä kantapaa kipeäksi, ei päkiä). Mulla on siis itselläni ollut tuollaista vuosikausia. Kävin kerran lääkärissä kun muitakin nivelkipuja alkoi tulla, ja kun on prheessä muutenkin nivelreumaa, mutta ei kuulemma ollut mitään syytä epåillä mitään, sanoi reumatologi. Myös esim alkava diabetes voi aiheuttaa aamuisia päkiäkipuja, sitä sun ehkä kannattaa miettiä kun bmikin on vähän koholla.

Asentoon lukittuminen ei kuitenkaan käsittääkseni ole ihan tavanomaista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat