Voiko joku olla näin tyhmä, ettei tajua yritystoiminnan perusteita?

Vierailija

Törmäsin ihmiseen, joka kirkkain silmin selosti, miten ei voi ymmärtää yrittäjien ahneutta. Hän otti kaksi esimerkkiä: kampaaja ja yksityinen perhepäivähoitaja. Hän laski, että kampaaja ehtii leikata 4-6 asiakkaan hiukset päivän aikana. Ja koska hänen kampaamokäyntinsä maksaa 80-150 euroa, keskimäärin kampaaja siis tienaa noin 600 euroa per päivä. Ja jos kampaaja tekee viisipäiväistä viikkoa, hän tienaa 3000 euroa viikossa. Eli 12 000 euroa kuukaudessa. Siitä pois verot ja tarvikkeet (sakset, shampoo ja muu tilpehööri), niin kampaajalle jää silti tuhansia, tuhansia euroja. 

Ei käsittänyt, kun sanoin, että yrittäjä maksaa myös vakuutuksia, eläkevakuutuksia, vuokraa, ostaa tarvikkeet, markkinoi jne jne. Eikä takuulla kukaan kampaaja tienaa Suomessa tuhansia ja tuhansia pelkällä hiustenleikkuulla.

Hänen serkkunsa lapsi on yksityisellä perhepäivähoitajalla, joka maksaa 300 euroa kuussa vanhemmille. Kelan tukia tulee kuntalisineen sen verran, että neljästä lapsesta kertyy tuloja melkein 3000 euroa. Taas yritin sanoa, ettei kukaan perhepäivähoitaja tienaa kolmea tuhatta euroa nettona. Lapsista tulee kuluja, tuloista maksetaan verot, vakuutukset, perhepäivähoitaja maksaa itse lasten ruoat, lelut ja kodin kulumisen. Oikea nettosumma taitaa olla joka tapauksessa alle kahden tuhannen, vaikka mistä säästäisi.

Ei ymmärrä. Ja väittää vastaan. En käsitä.

Kommentit (8)

Vierailija

Mä tienaisin todella mukavasti, jos kaikki tännepäin tuleva raha olisi pelkkää tuloa. Todellisuudessa tuloista aika tarkkaan puolet menee kaikkeen sellaiseen, josta ei voi säästää. Verot, vakuutukset ja pakolliset kulut. 

Vierailija

Minä myös kuulemma "vedän välistä", kun joskus olen itse kiireinen ja teetän minun yritykseeni tulleen työn alihankkijalla ja maksan hänelle vähän vähemmän kuin laskutan itse. Voisin ryhtyä ilmaiseksi työnvälittäjäksi, mutten ihan ymmärrä, miksi sen tekisin. Ja minun kohdallani puhutaan vielä tosi, tosi pienistä rahoista...

Vierailija

Ajattelepas autokauppiasta. Myy 50 000 € autoja 10 kpl kuukaudessa eli saa puoli miljoonaa!  Kyllä rikkaiden pitäis osallistua näihin talkoisiin kans, tuoltakin voisi ottaa 497 000 €/kk veroina, olisi äkkiä valtionvelka maksettu, eikä tarvisi yhtään siivoojaa irtisanoa kunnaltakaan.

Vierailija

"Yhdennaisenyrittäjänä" olen monet kerrat törmännyt luuloon, että saan laskuttamastani summasta pitää joka sentin itse.

Siis olen rikas nainen.

rgrg

Vierailija kirjoitti:
On niitä. Ja kauppias on täysi rosmo, kun "ostaa halvalla ja myy kalliilla".

Ei tarvita mitään kauppiasta. Turha välistävetäjä jonka voi korvata valtion virkamies.

Prototyyppi
Seuraa 
Liittynyt31.10.2015

Vierailija kirjoitti:
Ajattelepas autokauppiasta. Myy 50 000 € autoja 10 kpl kuukaudessa eli saa puoli miljoonaa!  Kyllä rikkaiden pitäis osallistua näihin talkoisiin kans, tuoltakin voisi ottaa 497 000 €/kk veroina, olisi äkkiä valtionvelka maksettu, eikä tarvisi yhtään siivoojaa irtisanoa kunnaltakaan.

Mä niin rupeen autokauppiaaksi tällä logiikalla ettei tosikaan. Tai rakennuttajaksi. Jo yhden kerrostalon huoneistojen myymisestä saisi kivasti tuohta...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat