Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Änkyttäjistä

Vierailija

Mitä työtä voi änkyttävä ihminen voi tehdä? Kun ei ole työtehtävää jossa ei tarvittaisi sujuvaa puhetta ja ei voi tehdä oikeastaan mitään jos ei saa sanottua asiaansa. Voiko änkyttäminen oikeuttaa sairauseläkkeeseen? Murehdin tässä vaan yläkoululaista sisareni lasta.

Kommentit (8)

Vierailija

Minä änkytän ja teen siitä huolimatta asiakaspalvelutyötä, mediatyötä ja puhun paljon yleisölle. Ei se ole ongelma. Asenteesta pitkälti kiinni, ja itsevarmuudesta.

Vierailija

no varmasti ihan mitä tahansa työtä voi tehdä. Jos haaveena on jokin ammatti jonka kylkiäisenä pitää esiintyä suurelle joukolle, mutta muuten hommaan on osaamista, kiinnostusta ja kykyjä, niin tuollaiset haasteet on vain tarkoitettu ylitettäviksi. Ihan hölmö ajatus, että joku jättäisi lukematta unelma-ammattiinsa, koska änkyttää, vaikka muuten olisi alalla lahjakas. Jos ei haluaa vältellä esiintymisiä, niin sitten joku sellainen työ jossa sitä ei niin hirveästi ole. Normaalia kanssakäymistä työpaikalla  änkyttäminen ei tietenkään estä. 

Vierailija

Teidän pahasti änkyttäviå seurakuntapappeja ja professoreita. Kummaksikaan ei pääse puhumatta vuosia julkisesti. Sivistyneemmissä yhteyksissä kun puhetta kuunnellaan sen sisällön takia, eikä välitetä tyylistä. Änkytys ei estä mitään. Joten älä sinä murehdi turhaan "yläkoululaisaen sisaresi lapsen" takia - Asiassa, joka ei sinulle pätkääkään edes kuulu.

Vierailija

Jonkun teorian mukaan änkyttäminen voi johtua siitä, että vanhemmat ovat liikaa yrittäneet nopeuttaa puheen oppimista ja ovat olleet ylikunnianhimoisia. ajattelemattomuuttaan. Moni änkyttäjä (esim. SDP:n poliitikko Pertti Paasio) ei änkytä ollenkaan englanninkielellä puhuessaan, koska hän on oppinut kielen myöhemmin.

Kannataa opiskella kieliä, mutta harvoin änkyttäminen edes muita haittaa. Sen voi jotenkin nähdä jopa tehosteena puheessa. Älykkyys tulee kyllä esille, vaikka vähän änkyttääkin. Olihan se Englannin kuningaskin änkyttäjä.... ja Paasiokin taisi olla SDP:n puheenjohtaja aikoinaan.

Vierailija

Mä olen ollut hoidossa polilla jossa oli änkyttävä hoitaja. Olihan se vähän karua kun ei tiennyt ketä se huuteli sisään vastaanotolle. Kesti vaikka kuinka pitkään, että sai nimiä sanottua ja sitten vielä kuunnella mahdollisesti hoito-ohjetta. En kyllä ainakaan hoitajan hommaa suosittele.

Vierailija

Aivan mahtava ketju kiitos!!! Olen 5-vuotiaan kausittain hyvinkin vaikeasti änkyttämään suloisen js nokkelan tytön äiti.

Täytyy myöntää, että joskus yön pimeinä tunteina olen miettinyt, että miten hänen käy ja miten koskaan pärjää elämässä. Tämä ketju antoi valtavasti positiivista voimaa!

Erityisesti numero 2, voisitko mitenkään kertoa enemmän elämästäsi tai änkytyshistoriastasi?

Vierailija

Täällä myös änkyttäjän äiti. Meillä 13-v poika jolla todettu keskivaikea änkytys johon sisältyy mm. blokkeja puheessa. Poika on reipas ja pärjää koulussa ok mutta ei pysty ilmaisemaan itseään koulussa uusissa ja yhtäkkisissä tilanteissa olman änkytystä. Änkytys pahenee myös tilanteissa, joihin liittyy jännittämistä. Minuakin askarruttaa lapsen tulevaisuuden ala ja koulutus, tosin tällä hetkellä suurin ongelma on se, että poikaa kiusataan koulussa änkyttämisen vuoksi. Opettaja on yrittänyt parhaansa mut aina löytyy joku, jonka mielestä änkyttäjä on "idiootti vajakki joka vois tappaa itsensä" ja jonka mielestä mikä tahansa erilaisuus oikeuttaa kiusaamiseen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat