Oikeestihan kukaan ei voi tulla sanomaan ettei synnytyskipu niin kauheeta voi olla

Seuraa 
Liittynyt6.9.2015

Neljä lasta synnyttäneenä tiedän miten erilaista se kipu voi olla.
Ensimmäinen meni puudutuksella koska en ollut riittävästi valmistautunut, toinen ja kolmas menikin ilman puudutuksia, supistukset tuntuivat vatsan puolella.

No aika itsevarmana lähdin neljättäkin synnyttämään, en uskonut että se hirveästi eroaa aikaisemmista.

Mutta supistukset tuntuivatkin selässä, ja vaikka kuinka sinnikkäästi yritin kestää ilman puudutuksia loppuun asti, niin oli annettava periksi.
Olin 8 senttiä auki kun luovutin ja mielessäni jo huusin lääkäriä pistämään vauhtia siihen puudutteen laittamiseen, sillä tuska oli hirveä.

Myös ponnistus oli kaikista pahin, sillä tytöllä oli käsi poskella ja sattui niin paljon että teki mieli vaan karata siitä sängyltä.

Vaikka olisi synnyttänyt parikymmentä muksua niin koskaan ei voi tietää millanen se tuleva synnytys voi olla.

Oon ihan tyytyväinen että lopuksi otin kivunlievitystä, ei ole epäonnistunut olo vaikka ei mennytkään ihan niinkuin odotin ja suunnittelin.

Sivut

Kommentit (16)

WraithTodd
Seuraa 
Liittynyt7.9.2015

Itselläni on myös hyvin erilaiset kokemukset molemmista synnytyksistä. Toisessa supistukset olivat ihan siedettävät, toisessa meinasi lähteä taju. Puhumattakaan ponnistuskivusta. Kuopuksen ponnistusvaiheesta en muista muuta kuin että oksensin ja itkin ja huusin (miehen mukaan) siinä vaiheessa kätilö yritti saada vauvaa ulos (jäi harteistaan vähän jumiin).

Ylipäänsä olen sitä mieltä, että jos ei ole kokenut synnytystä, ei ole paljoa varaa kommentoida niitä kipujakaan.

"You are more like Wraith than you know."
"I'm not sure I like the sound of that."
"There is much about Wraith that you do not know, Sheppard."

Juulis
Seuraa 
Liittynyt24.11.2015

Joo, toinen tai kolmas synnytys ei välttämättä ole se helpoin. Tällaiseen harhaluuloon törmää useinkin.

Usein myös naiset, joiden synnytys on ollut ns. helppo, eivät voi millään uskoa, ettei niin ole välttämättä kaikilla. Saattaa tulla niitä "mä en ainakaan ottais epiduraalia, kyllä se kauratyyny auttaa"-kommentteja.Sellaiset miehet, jotka ovat synnytyksessä mukana joskus olleet, eivät taas kovinkaan helposti lähde vähättelemään kipuja tai tuskia.

Juulis
Seuraa 
Liittynyt24.11.2015

Juu, jos mulla olisi se hemmetin supistusten aiheuttama tuska kirkkaana muistissa, niin tuskin olisin menossa synnärille ensi vuonna uudestaan. Ihmismieli on siitä jännä, että se yrittää suojella meitä pahimmilta muistoilta. Ei siis ihme, että parin päivän päästä synnytyksestä tuntuu jo, että ehkä se nyt ei niin saatanasti sattunutkaan.

mammanpoika
Seuraa 
Liittynyt3.2.2015

Juulis kirjoitti:
Juu, jos mulla olisi se hemmetin supistusten aiheuttama tuska kirkkaana muistissa, niin tuskin olisin menossa synnärille ensi vuonna uudestaan. Ihmismieli on siitä jännä, että se yrittää suojella meitä pahimmilta muistoilta. Ei siis ihme, että parin päivän päästä synnytyksestä tuntuu jo, että ehkä se nyt ei niin saatanasti sattunutkaan.

Tutkimus osoittaa juuri päinvastoin, katso tuo ylempi linkki. Nainen muistelee ainoastaan sitä kipuhuippua.

WraithTodd
Seuraa 
Liittynyt7.9.2015

mammanpoika kirjoitti:
Juulis kirjoitti:

Tutkimus osoittaa juuri päinvastoin, katso tuo ylempi linkki. Nainen muistelee ainoastaan sitä kipuhuippua.

Itsestäni taas tuntuu, että koko synnytys oli pelkkää tasaista kipua. Siltä ei saanut hengähdyshetkeä lainkaan. 

Noh, tammikuussa tuo olisi taas edessä. Kyllä ihminen voi olla hullu että kerta toisensa jälkeen siihen ryhtyy. 

"You are more like Wraith than you know."
"I'm not sure I like the sound of that."
"There is much about Wraith that you do not know, Sheppard."

Jeesuspelastiminut
Seuraa 
Liittynyt6.9.2015

Myönnän että salaa olin vähän ylpeäkin siitä että selvisin ilman kivunlievitystä niistä kahdesta synnytyksestä.

Ehkä ajattelin että kyllä naisen pitää kestää kun on luotu synnyttämään ja on ennenkin selvitty ilman puudutuksia.

Mutta tuo viimeinen veti kyllä taas nöyräks ja oon kiitollinen että on mahdollisuus ihan kunnon kivunlievityksiin, ei tarvi hävetä jos ilman ei kestä.

Ilman ihania ja kannustavia kätilöitä, olisi tuo synnytys saattanut olla traumaattinen kokemus.

Tyttö syntyi käsi poskella ja edelleen hän useasti näin nukkuukin. Käsi nyrkissä poskea vasten, välillä kämmen tai vain pari sormea.. :)

Vierailija

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta sattuvatko supistukset siis enemmän jos tuntuvat vain selässä?
Minulle kävi juuri niin, enkä ensin meinannut tajuta että kyse on supistelusta ! :O
Ja oma tyttö syntyi myös käsi poskella...

Vierailija

eli mihin synnytyksen kipua voisi verrata`?  Onko lähelläkään jos joku potkaisee nappiksilla sääreen tai jos lyö kyynärpään johonkin?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
eli mihin synnytyksen kipua voisi verrata`?  Onko lähelläkään jos joku potkaisee nappiksilla sääreen tai jos lyö kyynärpään johonkin?

Miten niitä vois verrata kun on ihan eri paikoissakin.

Vierailija

Itseni yllätti supistusten kipu. Minulla on korkea kipukynnys, mutta supistuksia en kestänyt. Minulla olisi mennyt taju jo alkuvaiheessa ellei olisi ollut epiduraalia olemassa. Kukaan ei kysynyt minulta, että laitetaanko puudutus, vaan lääkäri päätti puolestani.  Siskollani taas oli kivuttomat supistukset. Eli hyvin erilaisia supistuksia voi olla olemassa. En itse osaa verrata supistuskipuja mihinkään muuhun olemassa  olevaan kipuun.  Ei jäsenen sijoiltaan menoon, tai hampaan paikkaamiseen tai muihin missä on hermokipua. Onneksi on olemassa kivunlievitystä.

Vierailija

Kyllä mäkin olen sitä mieltä, että se kipu on pahempaa kuin jälkikäteen muistaa.

Muistan kun ajattelin, että kuolen tänne ja ihan oikeasti luulin niin. Mukana ollut mieskin luuli.

Vierailija

Joo, kyllä supistukset voivat eri synnytyksissä olla ihan erilaisia ja tuntua eri paikoissa. Mulla ei ekassa synnytyksessä supistukset olleet kauhean kivuliaita (eivät ehkä myöskään kauhean tehokkaita). Ihan kaikkea en "päässyt" kokemaan, koska mulle laitettiin epiduraali (passiivimuoto siksi, että en sitä pyytänyt). Aluksi epiduraali vei kaikki kivut pois, mutta sitten ne alkoivat tuntua alaselässä, ja se oli tosi piinallista, kun en päässyt liikkumaan. Kielätäydyin ottamasta lisäannoksia, sanoin, että mun on pakko päästä seisomaan.

-

Toisessa synnytyksessä kivut tuntuivat pahimmin häpyluun liitoksessa. Se oli kuulkaas kamalaa! Varsinkin, kun istuin lähes koko avautumisvaiheen autossa. Kipu oli niin kovaa (tai ehkä paremmin laadultaan erilaista, terävää), että oksetti, supistukset olivat alusta asti tosi voimakkaita. Synnytys alkoi vesien menolla, ja se aiheutti tosi voimakkaan supistukset. En tiedä, olisinko ottanut epiduraalin, jos siihen olisi ollut mahdollisuus. Ehkä en, mulla oli siitä niin huonot kokemukset. Kun pääsin saliin, mulla todettiin huono tarjonta, joka teki ponnistamisesta kivuliaan, joten pyysin häpyhermon puudutteen. En huomannut mitään erityistä vaikutusta, ponnistaminen oli tosi vaikeaa, mutta sain lopulta homman hoidettua! Kipu oli synnytyksessä kova, mutta en kokenut sitä henkisesti raskaana.

-

Ja mä en oo kokenut mitään vastaavaa kipua kuin supistuskipu. Nappiksilla sääreen potkaiseminen ja kyynärpään lyöminen sattuu hetken. Kyllähän se kyynärpää/sääri voi jäädä kipeäksi, mutta kipu helpottaa kohta. Supistuskivussa on se, että se tulee kohta uudelleen ja kestää tuntikausia. Lisäksi se tuntuu yleensä monessa eri kohdassa ja suurilla alueilla.

Vierailija

mammanpoika kirjoitti:
Onhan tuosta ollut tutkimuksia että niitä kipuja liioitellaan.

"Israelilaisen tutkimuksen mukaan naiset eivät tunnekaan todellisuudessa niin paljon kipua kuin synnytyksen jälkeen arvioivat tunteneensa."

http://www.voice.fi/daami/terveys-ja-hyvinvointi/vau-fi-kuinka-paljon-sy...

---

Tiedeuutisiin kuuluu myös synnytyssimulaattorin valmistuminen. Saa sitä varmaan mammanpoikakin kokeilla, kun Suomeen tilataan. Sitten voidaan keskustella uudestaan, mutta vasta sitten. Tyypillinen hyökkäys naistenvihaajaikikseltä tai hengenheimolaiselta, joka päivysti vuosikausia Suomi24:n seksuaalisen väkivallan keskustelupalstalla. Häneltä voi aina odottaa osallistumista, kun uskoo pääsevänsä iskemään vyön alle - vaikkei se naisilla missään tunnukaan. (Ikiksen yksi (trolli)rooli on muuten valittaa siitä, miten naiset fantasioivat munille potkimisesta.)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat