Kissa- tai koirakasvattaja, joka tekee roturisteytys ("rotumix") pentuja terveistä vanhemmista
Tietääkö kukaan, mistä löytyisi? Sieltä ostaisin ehdottomasti tulevan lemmikkini. Tärkeintä lemmikissä olisi kiltti luonne sekä eläimen terveys.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta nyrkkisääntönä voidaan pitää että puhdasrotuisten koirien sekoitukset ovat melkein aina pentutehtailua ja epäeettistä toimintaa, ellei toisin todisteta.
Minusta eivät ole. Suurin osa niistä on yhden tai parin nartun omistajan ehkä elämän ainoaksi jääviä pentueita, jotka tehdään koska halutaan sille mamman mussulle pennut tai että perheen lapset saa kokea pennutuksen tms. Itse tiedän paljon ihan kunnollisia, taatusti nartun ja pennut hyvin hoitavia ihmisiä, jotka ovat ihan tieten tahtoen teettäneet paperillisella rotukoirallaan yhdet sekarotuiset pennut.
Mutta tosiaan, nämä tunnistaa tehtailijoista sillä jos pääsee sinne kotiin katsomaan missä pennut kasvaa. Ei näiden kotona ole isoa määrää koiria, vaan näyttää ihan tavallisen perheen kodilta, jossa nyt vaan sillä hetkellä sattuu olemaan yksi pentue.
Mistä tiedät että pennut ovat esitteillä kodissaan? Pennut on voitu tuoda sinne myyntiesittelyä varten, vaikka ovatkin pentutehtailua.
Kyllä se on aina pykälää varmempaa tohua kun pennut ovat rekisteröityjä rotukoiria.
Pitkän kasvatuskokemuksen myötä en kyllä tuohon usko. On meinaan tullut nähtyä aika kamalia tapauksia jopa palkituissa rotukoirakasvattajissa... Rotukoirapuolella etu on toki se että ainakin isommilla kasvattajilla kyllä maine sitten kulkee edellä, mutta sekin usein vain siellä kasvattaja- ja harrastuspiireissä - ei se ekan koiran ostaja joka katsoo rotujärjestön sivulta lähimmän kasvattajan, välttämättä tiedä jos ko. kasvattaja on aika pahamaineinen.
Joka tapauksessa koirakaupoissa, puolin ja toisin, on paljolti kyse ihmistuntemuksesta ja terveestä varovaisuudesta. Esim. jos itse myyn pennun jollekin, niin eipä mulla oikein muuta ole kuin luottaa siihen että keskustelun perusteella vaistoan jos ihminen on jotenkin epäilyttävä tai sellainen ettei hänestä olisi koiran isännäksi tai emännäksi. Ei mikään takaa 100% etteikö joku onnistuisi kusettamaan. Samoin on pennun ostajien laita, loppujen lopuksi kyse on siitä luottavatko he kasvattajaan ihmisenä, ja niihin oloihin jotka tämän kotona näkevät. Olipa kyseessä rotukoirat tai sekarotuiset.
Jos joku myy reksiteröimättömiä pentuja, niin se on jo asia minkä pitää soittaa hälytyskelloja.
Aivan sama kuin että jos joku tulee hakemaan pentua, mutta sanoo että lompakko jäi kotiin ja hän maksaa tilille heti kun pääsee takaisin kotiinsa. Antaisitko pennun mukaan luottaen sanaan että kaikki on kunnossa ja asiat hoituu?
Ihan vieraalle ihmiselle en. Mutta itse en näe rekisteröimättömien pentujen teettämistä automaattisesti mitenkään pahana tosiaan. Jos samalta ihmiseltä tulee jatkuvasti rekisteröimättömiä pentuja, niin sitten olisin kyllä hyvin varovainen, ettei vaan olisi mikään ruokoton pentutehdas tai virontuontitapaus.
Mutta on niitä muunkinlaisia. Esim. noin vuosi sitten erään oman kasvattini omistaja kyseli varovasti mitä mieltä olen jos hän teettäisi pennut naapurin erirotuisen uroksen kanssa. Kyllähän minä nyt vähän puhuin että miksi et ihan rotupentuja teettäisi, kun hänen koiralleen oli kuitenkin hankittu jopa rotujärjestön pentuväliltykseen vaadittavat näyttelytulokset sekä terveystutkimustulokset, ja olisin voinut auttaa löytämään sopivan uroksen rodun piiristä. Mutta ei halunnut, koska naapurin uroksen kanssa ne tykkäsivät niin kovin toisistaan, ei hän halunnut narttuaan "raiskauttaa" millään vieraalla. Eipä se mitään, ei minuilla lopulta asiaa niin kauheasti vastaan ollut, kun tiesin että emä ja pennut hoidetaan hyvin. Kävin itse auttamassa pentujen synnytyksessäkin, kun olivat kokemattomia ja alkoi viime hetkessä jännittää että meneekö kaikki normaalisti. Oikein mukavia pieniä niistä tuli, yhden jättivät itselleenkin. Koska rotumix oli sellainen että oli varmaa että menee kaupaksi (2 pientä suosittua rotua), ei minusta nyt mitenkään kauheaa sellaisen teettäminen.
Olen ehdottomasti sen puolesta että sisäsiittoisimpia ja sairaita puhdasrotuisia koiria alettaisiin hieman sekoittaa terveempiin ja saada koko rotua siten terveempään suuntaan (esim mopsi-beagle-sekoitukset). Sekarotuisissa ei mitään vikaa myöskään ole, mutta ei kaikkia rotukoiriakaan voi yleistää sisäsiittoisiksi ja sairaiksi.
Huomauttaisin tuosta kahden puhdasrotuisen koiran risteyttämisestä, että siinä voi myös käydä todella huonosti. Jos esimerkiksi sekoitetaan vietikäs ja kiihkeä paimenkoira itsenäisiä päätöksiä tekevään työkoiraan niin yksilöstä voi tulla jopa vaarallinen.
Ja tuosta rescue-touhusta, se ei niiden koirien tilannetta paranna että sieltä muutama piski välillä haetaan toiseen maahan. Ongelma pitää ratkaista siellä lähtömaassa, muuten kurjissa oloissa eläviä katukoiria tulee aina olemaan. Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Lisäksi saadaan Suomeen ties mitä loistauteja tuliaisina. Sitä sädekehää voi kiillottaa myös kotimaisia kodinvaihtajia ottamalla.
Kun sekoittaa kaksi rotukoiraa voi pahimmassa tapauksessa saada terveysongelmat kummaltakin puolelta. Ei mitenkään automaattisesti tule terveitä.
Vierailija kirjoitti:
Kun sekoittaa kaksi rotukoiraa voi pahimmassa tapauksessa saada terveysongelmat kummaltakin puolelta. Ei mitenkään automaattisesti tule terveitä.
Kukaan ei ole niin väittänytkään. Fakta kuitenkin on, että todennäköisesti saadaan terveempiä rotuja risteyttämällä eri rotuja keskenään, koska silloin sisäsiittoisuus vähenee.
Samaa mieltä! Kukahan taho alkaisi säännöstelemään asiaa..