Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytöllä 14v jo selkeitä vieroitusoireita älypuhelimesta, pitäisikö huolestua?

Vierailija

Oli siis kavereidden yllyttämänä rikkonut omansa kun oli mielestään ja kavereiden mielestä liian vanha ja väärä malli. Olivat yllyttäneet että riko se ja sano että se hajosi vahingossa niin saat uuden.

No enpä todellakaan ostanut uutta kun toimi noin typerästi. Jouluna saanee uuden jos käyttäytyy kunnolla. Nyt esimerkiksi ruokapöydässä ei osaa olla näpertämättä jotakin, vaikka lautasliinaa tai kaulakoruaan, käsi ikään kuin vapisee jos sillä ei tee mitään.

Automatkoilla, varsinkin pidemmillä repii kynsiään ja kynsinauhojaan ja kädet pahan näköiset. On kärttyinen ja tiuskii, räjähtää helposti pienistäkin asioista.

Kotiin päästyään liimautuu koneelle heti, meillä on siis pöytäkone. Silloin rauhoittuu.

Kärttää ja vinkuu uutta älypuhelinta, sanoo että kyllä se halvempikin malli jo kelpaisi mutta jos ostan niin silloinhan palkitsen hänet idiootista käytöksestä.'

Mites av:lla muut toimisivat?

Kommentit (10)

Vierailija

Mä ymmärrän hyvin sun tytärtäsi. Mulla 3 teiniä ja todellakin ovat puhelimilla paljon. Kaikki ovat. Sun tyttäresi jää nyt kaiken ulkopuolelle. Sosiaalinen elämä on tosi isoja netissä nykyään.

Minkä puhelimen hän rikkoi tahallaan?

Vierailija

Nyt joutaakin odottaa sitä puhelinta. Samalla kaveritkin näkee ettei se ihan noin mene. 

Osta joku vanha Nokia, tekstarit ja puhelut toimii mutta ei mene rikki (vahingossa ;-) ) 

Vierailija

En ostaisi sitä puhelinta vaan käskisin ostaa itse. Tässä ehtona se, että saa viikkorahaa tms. Jos ei ole tälläistä viikkoraha systeemiä niin sitten vaikka tekemään urakalla kodinhoitoa. Hänen pitäisi tehdä jotain, sillä omaa typeryyttän rikkoi puhelimen. Ei voi pitää automaattina sitä, että vanhemmat ostelisivat jatkuvasti uusia, jos vanha rikotaan...

Itse kustansin näin kaiken ylimääräisen, esimerkiksi puhelimet ja mp3-soittimet lapsena. Ensimmäisen puhelimen isä kyllä maksoi periaatteessa (oli isän vanha).

Voi sitä yllätyksen ja epäuskon määrää kun kerran isä tuli pleikkarin kanssa kaupasta ja antoi sen minulle ja veljelleni muuten vaan, koska olimme olleet niin ahkeria. Vielä tänäkin päivänä, vaikka isä ei enää viikkorahaa maksele, noudatan hänen neuvojaan säästämisen ja ahkeruuden suhteen. Tuollainen lapsuus on hyvä pohja tulevalle.

T: N26

Vierailija

Nokia Lumian rikkoi. Jäi kiinni kun ensin sanoi että se putosi koulussa portaissa mutta sitten isälleen olikin sanonut että tippui kadulle ja auto ajoi päältä. Joutui sitten myöntämään mitä kävi. Tosin syytti kyllä kohtuuttoman paljon että kaverit "pakottivat" mutta on sen verran vaikutuksille altis että uskon kyllä että on helpostikin tuon tehnyt.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän hyvin sun tytärtäsi. Mulla 3 teiniä ja todellakin ovat puhelimilla paljon. Kaikki ovat. Sun tyttäresi jää nyt kaiken ulkopuolelle. Sosiaalinen elämä on tosi isoja netissä nykyään.

Minkä puhelimen hän rikkoi tahallaan?

Oiskohan tuota sosiaalista elämää kannattanut miettiä ennen kuin rikkoo sen puhelimen. Oma moka. Näin totesin omallenikin kun teki saman tempun ja alkoi kitistä että ei näe facebookia eikä saa tietoa kavereilta esim. leffareissuista kun en sännännytkään kauppaan ostamaan uusinta mallia (oli sillä hetkellä toiseksi uusin käytössä) kun vanha mystisesti hajosi just uuden mallin ilmestymistä edeltävänä päivänä.

Vierailija

No et tietenkään nyt osta uutta puhelinta. Joululahjaksi sitten tosiaan varmaan ok, jos hoitaa koulunsa, harrastuksensa ja käyttäytyy kunnolla. Toinen vaihtoehto on, että säästäisi edes osan (esim. puolet) uuden puhelimen hinnasta omista viikkorahoistaan. Ei tyttö koskaan muuten opi rahan arvoa ja ettei kalliita tavaroita noin vain rikota kun haluaa uuden.

Omat vanhempani olivat tällaisissa asioissa todella lepsuja koko lapsuuteni, ja kappas, olen ollut aina erittäin huono käyttämään rahaa. Nyt vasta pikkuhiljaa pysyy talous tasapainossa kun ikää on 28 ja oman vauvan takia on ollut pakko opetella. Karhunpalveluksen teet tyttärellesi jos nyt vain uuden puhelimen tuosta vaan hankit.

Vierailija

Monilla taitaa olla käytössä tuo hajota ja saat uuden puhelimen.
Meillä ei ole toiminut koskaan. Laatikossa vanhoja puhelimia ja aina saanut sieltä puhelimen käyttöön, kun edellinen on ollut rikki ja kun lapset saivat hyvät älypuhelimet muistutin aina sopivassa kohdassa, että sitten saavat laatikosta HIENON puhelimen, jos nykyinen menee rikki. =D Hyvin on toiminut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ostaisi sitä puhelinta vaan käskisin ostaa itse. Tässä ehtona se, että saa viikkorahaa tms. Jos ei ole tälläistä viikkoraha systeemiä niin sitten vaikka tekemään urakalla kodinhoitoa. Hänen pitäisi tehdä jotain, sillä omaa typeryyttän rikkoi puhelimen. Ei voi pitää automaattina sitä, että vanhemmat ostelisivat jatkuvasti uusia, jos vanha rikotaan...

Itse kustansin näin kaiken ylimääräisen, esimerkiksi puhelimet ja mp3-soittimet lapsena. Ensimmäisen puhelimen isä kyllä maksoi periaatteessa (oli isän vanha).

Voi sitä yllätyksen ja epäuskon määrää kun kerran isä tuli pleikkarin kanssa kaupasta ja antoi sen minulle ja veljelleni muuten vaan, koska olimme olleet niin ahkeria. Vielä tänäkin päivänä, vaikka isä ei enää viikkorahaa maksele, noudatan hänen neuvojaan säästämisen ja ahkeruuden suhteen. Tuollainen lapsuus on hyvä pohja tulevalle.

T: N26

Näinpä. Meillä tehtiin niin että jos halusin jotain tlimääräistä säästin rahat itse, välillä isä maksoi osan jos hän oli sitä mieltä että kalliimpi versio on parempi niin maksoi erotuksen. Sähkökitaran kanssa ainakin kävi tämä, mä olin säästänyt joulu-ja synttärilahjarahoista ja kesätöiden palkasta 700€ ja kaupassa sitten isä näki yhden 1000€ kitaran ja tuumi että ota ennemmin tuo. Mä sain puhelimet aina joululahjaksi kun entinen alkoi olla siinä kunnossa että se toimi parhaiten paperipainona.

Vierailija

Tuo on yllättävän yleistä, että lapset rikkoo puhelimen saadakseen uuden. Olen nähnyt välitunnilla, miten porukalla hypitään kaverin vanha iPhone palasiksi, että vanhemmat ostaisi uuden. Ja yleensä juuri kaverit tuohon yllyttää.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat