Miten kertoa vanhemmille diabeteksesta?

Vierailija

Olen 18v ja olen jo pitkään miettinyt että onko minulla diabetes ja nyt olen varma että on. Ajattelin varailla aikaa lääkäriin, mutta siis varaanko ajan lääkärille vai diabeteshoitajalle? Ja muutan kohta pois kotoa ja en haluaisi huolestuttaa ylihuilehtivia vanhempia joten kannattaako minunolla kertomatta tästä heille? Äitini siis saisi varmaan sydärin jos kertoisin :)

Kommentit (9)

Vierailija

Varaat ajan ihan normaalisti terveyskeskukseen  ja jos verikokeet katsotaan aiheelliseksi tehdä ja niistä se diabetes löytyy, ohjataan sinut vasta sitten diabeteshoitajalle. Epäiletkö itselläsi 1-tyypin vai 2-tyypin diabetesta ja miksi?

Vierailija

1-tyypin. Koko ajan jano ja vessahätä. Oon pirun kiukkunen jos en oo syöny vähään aikaan ja jos syön hiilaripitoista ruokaa niin alkaa vädyttää. Ja kiitos vastauksesta!

Vierailija

Jos tosiaan sitä ykköstyyppiä epäilet, niin kiirehdi oitis huomenna lääkäriin. Saat itsesi nopeasti huonoon kuntoon ja sairaalahoitoon, jos sitä ei saada haltuun. Oletko varannut tk-aikoja koskaan ennen? Tiedätkö minne soittaa? Maanantaiaamut ovat kaikkialla pahoja, ajat menevät ihan parissa minuutissa, kun ajanvaraus alkaa klo 8.00.

Tietysti kiireelliset asiat menevät edelle. Saisitko missään mittautettua sokeriasi? Kouluterkkarilla, töissä...?

2, jolla on 1-tyypin diabeetikkolapsi

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
1-tyypin. Koko ajan jano ja vessahätä. Oon pirun kiukkunen jos en oo syöny vähään aikaan ja jos syön hiilaripitoista ruokaa niin alkaa vädyttää. Ja kiitos vastauksesta!

Kohtalotoveri :)
On niin mukava sairaus että. Not..
Juurikin tuo kiukkuisuus, jolle et voi mitään, jos et saa syötävää ja kunnollista sittenkin, eikä mitään pullamössöä..

Monet ei ymmärrä tätä sairautta tai lähinnä sen oireita, mutta itselle oli suuri helpotus saada vihdoin se yksi yhteinen nimittäjä, diabetes.

Ei sillä ettenkö olisi sitä jo vuosia epäillyt ja monille epäilyksestäni puhunutkin.

Menkää ihmiset sokerirasitus testiin, (ei siihen pikatestiin!) jos tuntuu, että esim veetuttaa usein pikkuasiat. Kyllä sen monesti itse tietää, jos joku ei ole hyvin elimistössä.

Vierailija

Okei, sinulla siis on terkkari saatavilla? Aloita sitten ihmeessä hänen luonaan käynnistä. Näppää nopeasti sormenpäästä lukemat. Hänen kauttaan varmasti pääset nopeammin eteenpäin lääkärille, jos aihetta on. Linkin alla lisää tietoa.

"

Tyypin 1 diabeteksen toteamisen viivästyminen voi johtaa happomyrkytykseen, joka on hengenvaarallinen tila. Sen oireita ovat pahoinvointi, oksentelu, vatsakivut ja asetonin haju hengityksessä, uneliaisuus ja lopulta tajuttomuus.

Tyypin 2 diabetekselle on ominaista hidas kehittyminen ja salakavala oireettomuus. Oireina voi ilmetä väsymystä ja vetämättömyyttä varsinkin aterioiden jälkeen, masennusta ja ärtyisyyttä, jalkasärkyjä, näön heikkenemistä ja tulehdusherkkyyttä. Tyypin 2 diabeetikkojen lähisukulaisten on hyvä tarkistuttaa verensokeriarvonsa aika ajoin, varsinkin jos ilmenee taipumusta keskivartalolihavuuteen. Kokeile riskitestiä."

http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/yleista_diabeteksesta/oireet_ja_to...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat