Kandintyön loppuuntekeminen ahdistaa niin vitkuttelen töitä :(

Vierailija

Olen juuri valmistumaisillaan oleva luonnontieteiden kandi, projektisuunnitelmassa on enää rapeat kuusi työviikkoa suunniteltuna ennen viimeistä deadlinea. Pari viikkoa sitten oli väliarviointi jossa suoriuduin hyvin, mutta sen jälkeen on iskenyt hirveä työjarru päälle, en saa mitään aikaiseksi! Kahden viikon aikana olen saanut aikaiseksi ehkä kahden työpäivän verran tuloksia.

Miten tästä suoritusahdistuksesta pääsee eroon? Kandin jälkeen jatkan maisterinopintoja jotka tuntuvat jo puskevan päälle, on ahdistavaa miettiä tuota isoa askelta. Tutkintoni on kuitenkin ihan loppusuoran loppusuoralla, alle 5 op puuttuu niin paperit on kasassa.

Kenellään ollut samoja tuntemuksia? Neuvoja?

Kommentit (13)

Vierailija

Tee työsi. Se kirpasee vitusti, mutta pahempi olo on jos vitkuttelet. Sitä pitempään se kalvaa, mitä pitempään vitkuttelet. Itsellä oli Amk:ssa sama homma opparin kanssa (vähän off topic). En vaa millää halunnu alottaa sen kirjottamista. Sit kun aloitin, huomasin, että eihän tää oo ees paha. Sit kirjotinkin sen 58 sivua tosi nopeessa ajassa ja palautin 2vk sitten. Nyt on hyvä olo kun ei tarvitse sängyssä kieriä yöunia menettäen, että entä jos...........

Vierailija

Älä ahdistu. No ei kai. Olisiko ketään, jolta saisit live tukea kandityöhön? Opiskelukaveria tai jotain kaveria joka on samassa vaiheessa. Kovin hyviä neuvoja en osaa antaa, kun minulta meni vuosia kandiopistojen loppuun saamiseen, välttelin niitä tehokkaasti työpaikan ja perheen suojissa. Ainoa mitä voin sanoa on, että älä tee niin kuin minä. Ystävistä ne, jotka valmistuivat tehokkaasti, opiskelivat alalla tai muutenvaan opiskelijayhteisössä, joka vei mukana ja tuki. 

kyllä se siitä, tsemppiä!

Vierailija

Puhu jollekin. mieluiten ihmiselle joka on jo kandin tehnyt. Puolisolle, opiskelukaverille, vanhemmille, kenelle vaa. Jo se että myönnät ongelman jollekulle toiselle avoimesti keskustellen voi auttaa, etenkin jos puhut jollekulle jonka tiedät olevan tsemppihenkinen. Voit myös lähettää kandiohjaajallesi viestiä aiheesta, heidän kuuluu auttaa ja ohjata myös tällaisissa tilanteissa. 

Vierailija

Samaa mieltä kuin edellinen. Itsekin just parhaillaan kirjoitan, palautuspäivä tuleva torstai. Kauhea ahdistus oli vielä viikko sitten kun paskaa tekstiä oli kasassa hädintuskin 10 sivua. Valitettavasti tästä ahdistuksesta ei pääse muutoin kuin vain laittamalla sitä persettä penkkiin ja aloittamalla. Tulee huippu fiilis kun pääset kuin pääsetkin siihen flow-tilaan kirjoittamisen kanssa ja huomaat, ettei tää ookaan nii paha ja kasassa onkin parikyt sivua suht helposti. Tsemppiä sulle, hoida pois alta vaan nii saat paperit kouraan! :)

Vierailija

Itse viivyttelin miltei vuoden verran :D Lopulta oli pakko ja yllätyin miten helppoa ja vaivatonta se olisi ollut ellen olisi alunperinkään viivytellyt...

Nyt on työn alla gradu ja olen ottanut opikseni. Itselleni tehokkainta on herätä aikaisin, kirjoittaa n. normaalin työpäivän verran ja pitää loppupäivä täysin vapaata. Jumeja tulee, mutta paljon vähemmän kun suunnittelee aina viikkoaikataulun + päivittäisen tehtävälistan. 

Vierailija

Voi kun osaisinkin auttaa, muuten kuin toistamalla kommentin "älä tee kuten minä" (olen vitkuttanut gradua vuosia).

Mene juttelemaan työn ohjaajan tai opintoneuvojan kanssa. Tsemppiä.

Vierailija

No se on vaan kanditutkinto, itsellä sama tilanne väitöskirjan kanssa, "sama ala" kuin sinulla. Mitä työtä ajattelit tehdä valmistuttuasi? Jos meinaat jatkaa opintoja niin ei hyvältä vaikuta jos ongelmia on jo kandivaiheessa. Kannattaisiko vaihtaa vaikka sosiaalialalle tms hölynpölyyn? Jonnekin missä on töitä...

Oon ite miettinyt nyt tässä vaiheessa, että onko musta edes tähän. Vaatii todella paljon duunia pärjätä. Parempi olisi ollut miettiä jo aiemmin. Ihan hyvällä siis koitan neuvoa. n26

Vierailija

Kiitos kannustavista kommenteista! Kandintyöni on siis ehkä jo 60% tehtynä, kyseessä ei ole pelkkä tekstimuotoinen tuote mutta myös konkreettinen projekti joka tässä vaiheessa pitäisi ohjata lopullisille raiteilleen. Tähän mennessä palaute on ollut 75-80% tasoa, ahdistaa jos en saa vietyä projektia loppuun samalla tasolla. Näin kävi jo kerran pari vuotta sitten - hyvin alkanut projektikurssi lässähti juuri projektin puolivälissä.

Olen puhunut asiasta opiskelukavereiden kanssa, monet ovat jakaneet kokemukseni. Juttelun jälkeen olo tuntuu hyvältä mutta sitten työpöydän ääreen istuessa en saakaan mitään tehtyä. Enkä voi tehdä projektia koskevia päätoksiä kunnolla koska en saa työtä aloitettua. Noidankehä :(
-ap

Vierailija

En tiedä tuosta kandityöstä, mutta oppaarin teko oli kyllä aika helppoa, vaikka se tosi paljon pelottikin ja vähän masensi aluksi. Aiheen saatua aloin katsomaan netistä samanlaisia oppareita ja opettelin paljon niistä. Niistä näkee esim. otsikot, väliotsikot, kirjalliset- ja sähköiset lähteet yms. joten se työn suunnittelu ja kirjoittaminen on oikeasti paljon helpompaa, mitä itse aluksi ajattelee :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No se on vaan kanditutkinto, itsellä sama tilanne väitöskirjan kanssa, "sama ala" kuin sinulla. Mitä työtä ajattelit tehdä valmistuttuasi? Jos meinaat jatkaa opintoja niin ei hyvältä vaikuta jos ongelmia on jo kandivaiheessa. Kannattaisiko vaihtaa vaikka sosiaalialalle tms hölynpölyyn? Jonnekin missä on töitä...

Oon ite miettinyt nyt tässä vaiheessa, että onko musta edes tähän. Vaatii todella paljon duunia pärjätä. Parempi olisi ollut miettiä jo aiemmin. Ihan hyvällä siis koitan neuvoa. n26

Nimenomaan vaan kandintutkinto. Kandidaatintutkielmalla ei ymmärtääkseni oo minkäänlaista merkitystä. Se kirjoitetaan vaan siksi, että saat ne paperit. Ainakin meillä kandit luetaan, arvostellaan, merkitään rekisteriin ja se siitä. Sen jälkeen ne viedään pölyttymään amanuenssin huoneen hyllylle. Sitä en sano, ettetkö kandiisi voisi halutessasi panostaa oikein kunnolla, mutta ainakin itse ajattelen koko työtä niinkuin esseetä. Jos nyt kolmosen saan, oon tyytyväinen. Gradua tarkastellaankin sitten vähän enemmän ja siihen panostus on ihan eri luokkaa.

Itselle siis helpotti kandiahdistuksessa ajatus siitä, että kyseessä on "vaan kandi" eikä siitä kannata tehdä niin isoa numeroa saati ottaa kamalia paineita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tähän mennessä olen suoriutunut opinnoistani erinomaisesti (parhaan 10% joukossa), olen saanut kaikki kurssit ajallaan läpi ja olen myös jo oman alan töissä. Jotenkin tuon työn loppuunsaaminen vain konkretisoi miten parin vuoden päästä opiskelijaelämä on ohi, pitäisi tapella oikeista työpaikoista, rakentaa ura, pärjätä ilman opintotukea ja yliopiston turvaverkkoa... En halua vaihtaa alaani koska rakastan sitä, olen 50% työviikosta siis töissä tekemässä samantyylistä työtä mistä kandintyössäkin on kyse. Ei mitään ongelmaa, menen töihin hyvillä mielin ja saan moninkertaisesti aikaiseksi työajalla kuin yliopiston projektia vääntäessä.

Johan nyt on naurettava tilanne, tuntuu nyt kirjoittaessa. Olisi helpompaa työskennellä kokonaisia päiviä pelkästään kandintyön parissa, nyt melkein joka päivä joudun juoksemaan joko kokouksissa töissä tai ohjaustunneilla yliopistolla (kolme kertaa viikossa!!!). Yleensä viikoissani ei ole yhtään 'vapaata' arkipäivää kandintyölle, ja viikonloppuisin haluaisin ottaa omaa aikaa.

Olen koko koulu-urani ollut hirveä ylisuorittaja, nyt tämä alkaa kostautua.

-ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat