Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raportti Vantaan Jumbosta

Vierailija

Tulimme Järvenpäästä asti ostoksille Jumboon. Olin hieman jännittynyt, sillä AV:n perusteella odotin päätyväni keskelle suoranaista sotatilaa. Olin ymmärtänyt, että turvapaikanhakijat ovat vallanneet ostoskeskuksen, poliiseita parveilee kaikkialla, myymälät ovat hankkineet kalterit ikkunoihinsa ja niin edelleen.

Heti parkkihallissa luulin löytäneeni sitä mitä etsinkin - tummahiuksinen takaraivo! Pettymys värähti, kun kyse olikin aasialaisesta, ehkä kiinalaisesta miehestä.

Koko reissu tuohon maanpäälliseen helvettiin sisälsi noin kymmenkunta turvapaikanhakijalta näyttävää henkilöä. Kaksi Stadiumin kassajonossa, 6-8 miestä ulkopuolella kävelytiellä kävelemässä, eivät välttämättä edes menneet koko kauppakeskukseen.

Päätän raporttini tähän.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Niinpä. Olin itsekin torstaina hieman jännittynein mielin, kun neljää teinityttöä Jumboon vein.

Mä kävin leffassa ja sitten kävin tyttäreni maksamassa ulos parista kaupasta. (Me toimitaan nykyään näin, kun mä vihaan kaupoilla kiertelyä ja hän rakastaa ja tarvi tanssiaiskenkää ja ulkotakkia..)

En kyllä huomannut mitään erityistä mamuttelua. Tytötkään eivät olleet kokeneet klähmintää tai muutakaan ahdistelua. Edes huutelua, kun luokkakavereita ei näkynyt.

Muutamia intialaistyyppisiä näin ja olisko pari thai - tyyppistä vaimoa, isoilla rotevilla suomalaismiehillä.

Kauhea pettymys. En saanut extreme kokemusta, vaikka palsta sitä lupailee.

Vierailija

Niin? Antaako tämä sinun kertakokemus mielestäsi niin paljon luotettavamman/paremman kuvan kyseisestä kauppakeskuksesta kuin esimerkiksi siellä työskentelevän myyjän, että näit tarpeelliseksi jakaa tämän? Se että sinä et huomaa mitään ei tarkoita sitä etteikö kyseinen kauppakeskus ympäristöineen olisi muuttunut.

Vierailija

Tein samanlaisen havainnot Rovaniemeltä!

Kuulemma päivittäin on hälytysajoneuvoja vokin pihassa, poliisi on kehoittanut kansalaisia ettei ota pakolaisiin mitään kontaktia, ne kuulemma piirittävät raskaana olevia naisia, kuvaavat tyttölapsia puhelimillaan ja ajattavat vanhoja naispuolisia koiranulkoiluttajia. Kaduilla ei voi kävellä edes suuren koiran kanssa vaan siellä on perustettu tukirinkejä missä ihmiset saattelevat toisiaan, kun yksin ei sovi olla. Kuulemma Rovaniemen väestöstä jo 1,8% on pakolaisia (mikä tarkoittaisi että Rovaniemellä olisi 1110 pakolaista), itse en kuitenkaan kaupunkikuvassa nähnyt kuin kourallisen mamuja enkä tiedä olivatko kaikki pakolaisia, Rovaniemellä kun on jo yli kymmenisen vuotta ollut maahanmuuttajien ravintola-alan yrityksiä. Käytiin tuttavan luona yhden vokin viereisessä talossa sekä ajettiin Muurolan läpi pysähdyksen kera- ei pakolaisia (Rovaniemen vokin läheisessä kaupassa oli muutama mamu, mutta meilläpäin joka toinen kassatyöntekijäkin alkaa olla mamu niin nämä ei niin kiinnitä huomiota).

En osaa sanoa mistä moinen maalattu kuva, että Lappi on pilattu pakolaisilla eikä turistit enää siksi sinne menisi lomailemaan. Itse en kokenut Rovaniemen olevan erilaisempi, muutamaa kovaäänistä ja sivistymätöntä rasistia lukuunottamatta.

Päätän raporttini tähän.

Vierailija

Ei herranjestas. Kannattaa tosiaan useemminkin poistua sieltä Järvenpäästä, jos todella odotit jotain sotatanteretta.

Tämä sun kiva kokemus ei silti saa mua haluamaan tänne kaikkia maailman irakilaisia ja somalimiehiä, jolla ei ole turvapaikalle tarvetta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei herranjestas. Kannattaa tosiaan useemminkin poistua sieltä Järvenpäästä, jos todella odotit jotain sotatanteretta.

Tämä sun kiva kokemus ei silti saa mua haluamaan tänne kaikkia maailman irakilaisia ja somalimiehiä, jolla ei ole turvapaikalle tarvetta.

Tietysti kun asuu Järvenpäässä, joka on aika rähjäinen ja joka on täynnä mamuja, puliukkoja ja nistejä, niin Jumbo vaikuttaa rauhalliselta.

Vierailija

Aijaa no nyt muuttu mielipide täysin! Rajat auki ja kovaa! Ei mitään tarkastuksiakaan tarvita enää! Peace and love riittää!

Vierailija

Käyn Jumbossa usein ja kyllä selkeästi on lisääntynyt ulkomaalaisten nuortenmiesten määrä hengailemassa kauppakeskuksessa,
Pakolaiskeskushan on siinä lähellä.
Rauhallisesti ovat käyttäytyneet ja varmasti vain aikaa kuluttavat ja ehkä katselevat tyttöjä:).
Aiemmin Jumbossa käyneet lähinnä perheet, joilla on auto käytössään!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aijaa no nyt muuttu mielipide täysin! Rajat auki ja kovaa! Ei mitään tarkastuksiakaan tarvita enää! Peace and love riittää!

Rovaniemi-havainnoistija lisää, että toki olisi asiallista ottaa vastaan vain perheitä, naisia ja lapsia, sekä miehiä jos he ovat oikeasti joltain kriisialueelta (kuten Syyriasta). Irakit ja somput on syyttä valunu tänne jo kohta kolmatta kymmenettä vuotta, että niille vois laittaa jo stopin ja viedä se apu heitä lähemmäs. Ei Irakin ja Somalian kriisejä ratkasta sillä että "ne muuttaa meille", eikä heillä verrattaen ole niin pahaa tilannetta kuin monessa muussa maassa.

Mutta se siitä. Se, ettei ole rasisti, ei tarkoita että on suvakki.

Vierailija

Mä oon Jumbossa jo pariinkin otteeseen joutunut juurikin näiden turvapaikan hakijoiden ahdistelujen kohteeksi... Yksi päivä ottivat kuviakin.

Vierailija

Olisivatko Pariisin tapahtumien takia enemmän vokeissa sitten kun ihmiset mulkoilleet niitä todella vihaisesti ??

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä oon Jumbossa jo pariinkin otteeseen joutunut juurikin näiden turvapaikan hakijoiden ahdistelujen kohteeksi... Yksi päivä ottivat kuviakin.

Kerro lisää ja että millä tavoin? Miksi juuri sinä? Näyttikö mamu että oli ottanut sinusta kuvan ja mistä tiesit, että kyseessä on turvapaikanhakija?

Vierailija

Jumbosta en tiedä,mut Sellossa on kyllä mamuja joka lähtöön :D vaikkei ole edes VOK,ia ihan vieressä.Kilon Keran juna-aseman vierestä löytyy ja se kyllä näkyy Nihtisillan S-marketissa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat