Voiko lahjakortilla ostaa tuotteita, palauttaa ne kauppaan ja käyttää rahat toisessa liikkeessä? *moraaliongelma*

Vierailija

Tokaluokkalainen lapsi sai synttärilahjaksi lukuisia lahjakortteja kirjakauppaan X. Lapsen suosikkisarjistaiteilija on sunnuntaina vierailemassa kirjakaupassa Y. Sarjistaiteilija signeeraa kuitenkin vain Y-kaupasta ostettuja kirjoja.
Onko moraalisesti arveluttavaa ostaa lahjakortilla X-kaupasta jotakin ja palauttaa ne sinne? Lapsi haluaisi tosi kovasti saada signeeratun teoksen itselleen ja nyt kun joulu on tulossa ja synttärit takana, en halua ostaa hänelle "muuten vaan" -lahjaksi kalliita kirjoja ja mietin täällä vaihtoehtoja.

Mun moraalitutka sanoo, että tällainen kikkailu olisi aika kyseenalaista, mutta mitä kertoo AV-raati?

Kommentit (10)

Vierailija

Kuitissa näkyy, että on ostettu lahjakortilla, joten eivät palauta rahaa. Moraaliongelmasi on siis ratkaistu.

Itse tekisin niin, että lunastaisin lapsen lahjakortit itselleni, näillä rahoilla ostettaisiin se signeerattu kirja sieltä toisesta kaupasta. Ja lahjakorteilla ostaisin itse joululahjoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lahjakortilla ostettuja tuotteita ei voida palauttaa. Etkö tätä tiennyt?

En tiennyt! :) Kiitos vastauksesta kaikille, tämähän tosiaan ratkaisee asian helposti. 

Ja on Don Rosasta kyse. Lapsi haluaisi päästä itse tapaamaan idoliaan, joten siksi ei onnistu hakea signeerattua teosta salaa. Ehkä annan etukäteisjoululahjana yhden kirjan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kaupoilla ei yleensäkään ole mitään palautusvelvollisuutta, ellei tuote ole selkeästi viallinen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko Aku Ankan luojasta kyse? Mikset osta sitä signeerattua teosta ja laita pakettiin, ja annat sen sitten jouluna?

Ei se mikään Aku Ankan luoja ole!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kaupoilla ei yleensäkään ole mitään palautusvelvollisuutta, ellei tuote ole selkeästi viallinen. 

Totta, mutta tähdensin vielä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat