Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kitkarenkaat pitäisi kieltää

Vierailija

Tänäänkin menee peltiä ryttyyn sen takia, että monet ajaa liukkailla teillä nastojen sijaan kitkoilla. Se vaarantaa liikenneturvallisuuden ja lisäksi nostaa vakuutusmaksuja.

Kommentit (5)

Vierailija

Olen ajellut parikymmentä vuotta kitkoilla, kymmenisen vuotta nastoilla. Auto ei ole lähtenyt kertaakaan käsistä enkä ole ollut osallisena yhdessäkään kolarissa tai vaaratilanteessa kitkojeni vuoksi. Huonolle kuskille tai edes keskiverrolle ei saisi antaa kitkoja alle, koska niistä hyötyy ja niillä pärjää vain hyvä ja kokenut autoilija. Sinä ilmeisesti olet jo ymmärtänyt asian, koska ajat nastoilla, eikö niin?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen ajellut parikymmentä vuotta kitkoilla, kymmenisen vuotta nastoilla. Auto ei ole lähtenyt kertaakaan käsistä enkä ole ollut osallisena yhdessäkään kolarissa tai vaaratilanteessa kitkojeni vuoksi. Huonolle kuskille tai edes keskiverrolle ei saisi antaa kitkoja alle, koska niistä hyötyy ja niillä pärjää vain hyvä ja kokenut autoilija. Sinä ilmeisesti olet jo ymmärtänyt asian, koska ajat nastoilla, eikö niin?

Kitkoilla ei tee mitään jos tie on jäätynyt - ja yleensä tie jäätyy yllättäen ja nopeasti, siten, ettei sitä pysty kukaan etukäteen ennustamaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kitkoilla ei tee mitään jos tie on jäätynyt - ja yleensä tie jäätyy yllättäen ja nopeasti, siten, ettei sitä pysty kukaan etukäteen ennustamaan.

30 vuoden ajokokemukseni opein voin kertoa sinulle, että kun lämpötila on siellä nollan tienoilla, voi oikein hyvin ennustaa, että tiellä on jäätä.

Miksen muuten ole ajanut koskaan ojaan ja jäänyt sinne, kun olen joka säällä pärjännyt kitkarenkailla? Jollet sinä tee kitkoilla mitään (= osaa ajaa ja samalla tarkkailla olosuhteita), ei se tarkoita sitä, etteivät muut tekisi.

Vierailija

Kitkarenkaat toimii hyvin lähinnä lapissa, jossa lämpötila pysyy aina pakkasen puolella ja tien pinnalle ei pääse syntymään sohjoa ja mustaa jäätä. Etelämpä taas tiet ovat usein sohjoisia ja sohjo muuttuu mustaksi jääksi. Tuollaisissa olosuhteissa kitkoilla ei tee, vaan nastat pitäisi olla alla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kitkarenkaat toimii hyvin lähinnä lapissa, jossa lämpötila pysyy aina pakkasen puolella ja tien pinnalle ei pääse syntymään sohjoa ja mustaa jäätä. Etelämpä taas tiet ovat usein sohjoisia ja sohjo muuttuu mustaksi jääksi. Tuollaisissa olosuhteissa kitkoilla ei tee, vaan nastat pitäisi olla alla.

Oikein hyvin on silti pärjätty. Sinä vain et ole huomannut liikenteessä kitkoilla ajajia, kun kitkarenkaista ei lähde ääntä. :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat