Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autoimmuunisairaus ja ruokavalio

Vierailija

Minulla on mitä todennäköisemmin reuma, mutta vielä en ole saanut varsinaista diagnoosia tai lääkitystä. Haluaisin kokeilla joskos ruokavalion muutoksella olisi vaikutusta oireisiin..
Netti on vain niin täynnä ristiriitaista tietoa, etten enää tiedä mistä aloittaa. Toiset suosii paleo-ruokavalio ja toiset sanoo ettei punaista lihaa saisi syödä ollenkaan. Samoin siemenien ja pähkinöiden kanssa, toiset suosittelee ja toisilla kiellettyjen listalla. Juu ollaan yksilöitä ja kaikki ei sovi kaikille, mutta että miten noin niin kuin pääpiirteittäin kannattaisi syödä?
Olisi kiva kuulla kokemuksia. Minkälaisella ruokavaliolla olet saanut avun sairauteesi?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Kokeilemalla selviää. En "usko" oikein mihinkään näihin ruokauskontoihin, mutta voin parhaiten syömällä kasvisruokaa, kalaa, marjoja, siemeniä, pähkinöitä ja viljat täysjyväisinä tai ainakin runsaskuituisina versioina. Pidän huolta rasvan saannista sisäisesti, eli syön avokadoja ja kasvisöljyjä noiden lisäksi.

Kokonaan on siis pois lihatuotteet, myös vaalea liha. Pahin kipujen lisääjä on alkoholi, etenkin olut.

Kipupotilas, muttei reumadiagnoosia (vielä)

Vierailija

Itselläni auttoi viljojen ja maidon vähentäminen. Yksittäinen leipä ei haittaa vielä mitään, mutta se suositeltu 6-8 näkyy jo selvästi nivelissä seuraavana päivänä.

Vierailija

Mun kokemuksen mukaan oikeilla hoitotahon tai potilasyhdistyksen (reumaliitto) sivuilla on löhinnä oikeaa tietoa. Errilaisten luontaistuoteja ravintolisäkauppiaitten ja muitten rikastumista tavoittelevien ihmeparantajien ja heikkilöitten sivuilla taas on sitä, mikä heidän tuotettaan myy.

Oon erilaisia ruokavalioita kokeillut, eikä niistä mikään auta. Parhaiten voi, iun ottaa lääkkeensä säännöllissti, harrastaa fysioterapeutin neuvomaa liikuntaohjelmaa ja syö sitä, mitä tekee mieli. Ne mieliteotkin usein kertovat siitä, mitä ruumis on vailla.

Vierailija

Viljat kannattaa unohtaa kokonaan, myös täysjyvät ja "runsaskuituiset". Ja kasvisöljyissä on paljon terveellisinä mainostettuja höttöjä, jotka pahentaa kenen tahansa oloa.

Vierailija

Rasvaista kalaa, jostain muista lukeneeni , että väh. 1000 mg EPAa ja DHAa vähentää reumaatikolla tulehdusraektiota. Sokerit pois, d- vitamiinia enemmän, mitä viralliset suositukset on. Kasviksia ja marjoja ( turvataan vitamiinit yms.) 6 kourallista eri värejä joka päivä ja perunaa ei lasketa. Pähkinöistä hivenaineita. Itsellä ei reumaa, mutta kuntoutan reumaa sairastavia. Osa noista on hyviä kokemuksia asiakkailta, osa rav. terapeutilla kuultua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Viljat kannattaa unohtaa kokonaan, myös täysjyvät ja "runsaskuituiset". Ja kasvisöljyissä on paljon terveellisinä mainostettuja höttöjä, jotka pahentaa kenen tahansa oloa.

Tämä on ilmeisesti oma kokemuksesi autoimmuunisairauden kanssa? Mikä sairaus sinulla on? Pahentaako alkoholi, tupakka, liikkumattomuus?

Minullakin sam juttu kuin kolmosella, eli pienehkö määrä (mielummin täysjyvä)leipää on ihan ok, mutta useampi viipale voi jo kipua lisätä. Syön päivässä yleensä 2 viipaletta enkä muutenkaan välttele viljoja. Öljyistä ei ole tullut pahempaa oloa, oli sitten kyseessä merkki kuin merkki.

1

Vierailija

Itse sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Muutaman vuoden rämmittyäni tajusin, että kun vähentää sokerin ja vehnän minimiin, voin todella paljon paremmin. En siis ehdottomasti niitä vältä, mutta pidän määrät pieninä ja harvinaisina herkkuhetkinä.

Elimistön erilaiset tulehdustilat johtuvat paljolti suolistosta, ja sokeri ja vehnä ruokkivat niitä.

Sinuna aloittaisin niistä, ja uskoisin senkin jo vaikuttavan johonkin positiivisesti.

Vierailija

Mulla auttoi tosi isosti Food Detective -testi. Siitä löytyi isot linjat välteltäville aineille. Loppu sitten kokeilevaa hienosäätöä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Viljat kannattaa unohtaa kokonaan, myös täysjyvät ja "runsaskuituiset". Ja kasvisöljyissä on paljon terveellisinä mainostettuja höttöjä, jotka pahentaa kenen tahansa oloa.

Vierailija

Kiitos asiallisista vastauksista! Nyt en ole viikkoon syönyt vehnää, sokeria, punaista lihaa ja muita viljoja vain vähän ja maitotuotteista vain maustamatonta rahkaa ja jugurttia. Kivut helpottanut huomattavasti!
Onkohan gluteenittomat leivät sun muut ihan ok?
Lisäksi käytössä vitamiineja, mitä kaikkea olisi hyvä ottaa? Tarviikohan esim kaikkia lisänä?
Mielelläni menisin jonku ravintoterapeutin pakeille, mut köyhyys estää..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat