Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies kysyy: Naisten vähättely?

Vierailija

Pahoittelen provosoivaa otsikkoa. Usein naiset kertovat, kuinka heitä on vähätelty sen takia että he ovat naisia. Vaan voinpa ajatella että niinpä on useimpia miehiäkin vähätelty jossain vaiheessa elämää, myös työuran aikana. Mieskin on aina liian nuori, liian vanha, liian urheilullinen, liian läski, liian stadilainen tai liian maalainen. Kusipäät vähättelee, tuntevat ihmiset yrittävät etsiä syytä itsestään. Ei se ole sukupuolesta kiinni.

Kommentit (8)

Vierailija

No eihän sitä muuten vähätelläkään kuin että on liian vähän mies. Ei muuta vikaa, mutta munat puuttuu.

Vierailija

Vähättelyä voi joutua kokemaan, miehenä on vaikea ymmärtää kuinka institutionalisoitua ja vaan yleistä tuo naisten vähättely on sukupuolen perusteella.
Olen itsekin siis mies, mutta päässyt/joutunut seuraamaan tätäkin asiaa työelämässä. Kyllä se on ihan nähtävissä meillekin miten tätä tapahtuu ja kuinka paljon. Eri asia tietysti haluaako sitä huomioida.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pahoittelen provosoivaa otsikkoa. Usein naiset kertovat, kuinka heitä on vähätelty sen takia että he ovat naisia. Vaan voinpa ajatella että niinpä on useimpia miehiäkin vähätelty jossain vaiheessa elämää, myös työuran aikana. Mieskin on aina liian nuori, liian vanha, liian urheilullinen, liian läski, liian stadilainen tai liian maalainen. Kusipäät vähättelee, tuntevat ihmiset yrittävät etsiä syytä itsestään. Ei se ole sukupuolesta kiinni.

Nyt olet ymmärtänyt sen mistä feminismissäkin on kyse. Me olemme ihmisiä, joilla on vahvuuksia ja heikkouksia. Sukupuolesta riippumatta.

Vierailija

Olipas taas vaihteeksi ajattelemaan pistävä alotus. Usein ihmiset toimii, ja puhuu, ennen ajattelemista, eikä tollasta välttämättä huomaakaan. Surullista, mutta totta. Kuten monet asiat. Jos osoitat sormellasi jotai tiettyä henkilöä kohden, joka on vähätellyt juuri sinua, kannattaa sanoa se hänelle suoraan. Mutta rehellisesti: maailmassa on niin paljon epäkohtia, joista ei välttämättä tykkää, on vain opittava elämää erilaisten ihmisten kanssa. Kaikki me ollaan kuitenkin erilaisia.

Vierailija

Noiden lisäksi naisia toisinaan vähätellään sen vuoksi että ovat naisia (eivät miehiä). Miehiä samalla tavalla vähätellään harvemmin sen takia että ovat miehiä (eivät naisia). (Jälkimmäistäkin silti tapahtuu varmasti joskus)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Nyt olet ymmärtänyt sen mistä feminismissäkin on kyse. Me olemme ihmisiä, joilla on vahvuuksia ja heikkouksia. Sukupuolesta riippumatta.

Paitsi, että feministin mielestä kaikki on miesten syytä. Sekin, ettei viitsinyt käydä koulua tai kehdannut pyytää palkankorotusta tai työsuhdeautoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Noiden lisäksi naisia toisinaan vähätellään sen vuoksi että ovat naisia (eivät miehiä). Miehiä samalla tavalla vähätellään harvemmin sen takia että ovat miehiä (eivät naisia). (Jälkimmäistäkin silti tapahtuu varmasti joskus)

Tämä.

Se, että miehiä vähätellään esimerkiksi noiden ap:n kuvaamien fyysisten ominaisuuksien vuoksi on tuttua myös naisille. Itse kuitenkin kysymyksen ymmärsin olevan siitä, että vähätelläänkö siksi naisia koska ovat naisia. Itse olen osakseni saanut tuota vähättelyä jonkun verran. Se on ollut myös joillekin miehille ihmetyksen aihe, että hoidan mielelläni itse kodin pieniä askareita, jotka yleensä nähdään siinä valossa, että jostain syystä ne olisi miehen hommaa. Hoitoalalla olen jonkun verran nähnyt sitä vähättelyä mieshoitajia kohtaan juuri tällä "koska hän on mies"-tavalla. 

Vierailija

Lähinnä lastenhoitoon liittyvissä asioissa näkee sitä, että miehiä vähätellään, oletetaan että he ovat tietämättömämpiä tai osaamattomampia ihan vaan pelkästään sukupuolensa perusteella. 

Naisena IT-alalla taas kohtaan tätä töissä jatkuvasti uusien ihmisten taholta. Minulle puhutaan alentuvasti ja yksinkertaistaen eikä sanomisiani oteta todesta ennen kuin olen jollakin tavalla todistanut, että tiedän, mistä puhun. Sitten, kun ihmiset jo tuntevat minut, niin kaikki sujuu kyllä ihan hyvin. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat