Lisätietoa imetyksestä, korvikkeista ja luovutetusta maidosta?

Vierailija

En ole vielä raskaana, mutta lapsi mietinnässä. Raskauteen, synnytykseen ja vauva-aikaan liittyvät asiat ovat tiuhaan olleet keskusteluissa miehen kanssa. Pääpiirteittäin meillä on yhteiset näkemykset asioista, mutta yksi asia nousee toistuvasti puheeksi. Kummatkin olemme imetyksen kannalla, mutta odotuksemme ovat realistiset ja tiedämme, että kaikki eivät imettämään pysty, tai ainakaan täysimetys ei aina onnistu. Ei tässä sinänsä mitään, mutta mieheni on aivan ehdottomasti korvikkeita vastaan ja onkin ehdottanut, että tilanteessa, jossa täysimetys ei lapselle kohdalla onnistuisi, hankkisimme tälle sijaisimettäjän maitoa.

Onko kellään antaa tietoa, kuinka yleistä ja "helppoa" jonkun toisen rintamaidon hankkiminen on, ja mistä sitä saisi? Minä olen myös tästä vaihtoehdosta kiinnostunut, mutta en yhtä radikaalisti korvikkeita vastaan - vauva ei varmasti siitä rikki mene, jos vauva-aikansa aikana muutaman kerran korviketta saisi. Pääasia on, että vauva ei joudu olemaan nälässä ja voi hyvin.

Asiallinen keskustelu aiheesta olisi tarpeen, kiitos :)

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Mun käsiittääkseni äidinmaidon myyminen on laitonta, paitsi jos sen myy sairaalalle. Toki yksityisen järjestelyn voi tehdä. Mutta aika vaikea nähdä sellaista skenaariota, että saisitte jonkun maidonluovuttajan, jolla olisi niin paljon maitoa, että sillä ruokkisi oman tenavan lisäksi jonkun toisenkin.

-

Mitä imetykseen tulee, niin jos sulla on oikeanlaiset tiedot, todennäköisyys epäonnistumiselle on aika pieni. Mitä taas miehesi korvikevastaisuuteen tulee, niin kyllä se siinä tilanteessa unohtuu, kun se on ainut tapa ruokkia vauva.

Vierailija

Ensimmäinen ajatus on että mistä ajattelitte löytää sijaisimettäjän? Ja jos löydätte niin voi tulla aika kalliiksi maksaa jollekin rintamaidosta.

Vierailija

Jos joku ystävä haluaa hyvää hyvyyttään teille ylimääräiset maidot luovuttaa niin sitten onnistuu.
8v. Sitten kun itse sairaalalle luovutin maitoa siitä maksettiin 10e/kg. Nykyään varmaan jo reilusti enemmän.

Siksi voi olla vaikea maidon myyjää löytää. Tietysti jos olette valmiita maksamaan saman tai enemmän.

Vierailija

Ei sijaismaidon käyttö varmasti yleistä ole, mutta aivan mahdollista. Mikään virallinen instanssi sitä ei tietenkään välitä, mutta on aina mahdollista etsiä itse luovuttaja. Myyväthän jotkut maitoaan sairaaloillekin, miksei se onnistuisi myös yksityisten välillä. Pitää vain löytää (mielestäni) aika kova luottamus sekä hakea/välittää maitoa päivittäin, jotta tuoreudesta yms. voi varmistua. En tiedä paljonko sairaalat maksavat, joten en tiedä äidinmaidon hintaa.

Kuitenkin todellisuudessa vain pari prosenttia naisista ei pysty imettämään jos heillä on käytössään riittävästi oikeaa tietoa ja tukea. Kannattaa liittyä Imetyksen tuki ry:n Fb-ryhmään, sieltä saa oikeaa ja ajantasaista tietoa (toisin kuin osasta neuvoloita ja sairaaloita!). Miehesi kannattaa liittyä sinne myös.

Vierailija

Kiitos asiallisista vastauksista :) kirjoitin epäselvästi, tarkoitin ensisijaisesti juuri tuota, että esimerkiksi sairaalasta suoraan ostaisi lisämaitoa. Tiedän, että se, ettei lainkaan voi imettää, on harvinaista. Minulle luontaista on vain miettiä asiat ja toimintaperiaatteet monen asian suhteen valmiiksi. Ja mitä tulee siihen, että mies muuttaa kyllä mieltään... muuttuisikin, hän vain sattuu olemaan todella järkkymätön mielipiteissään, eli tässä asiassa hän tuskin tulee luovuttamaan, maksoi mitä maksoi.. :)

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mutta aika vaikea nähdä sellaista skenaariota, että saisitte jonkun maidonluovuttajan, jolla olisi niin paljon maitoa, että sillä ruokkisi oman tenavan lisäksi jonkun toisenkin.

Pystyyhän yksi ihminen täysimettää kaksosetkin, joten kyllä maitoa voi tulla kahden edestä.

4

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta aika vaikea nähdä sellaista skenaariota, että saisitte jonkun maidonluovuttajan, jolla olisi niin paljon maitoa, että sillä ruokkisi oman tenavan lisäksi jonkun toisenkin.

Pystyyhän yksi ihminen täysimettää kaksosetkin, joten kyllä maitoa voi tulla kahden edestä.

4

Kyllä, mutta imettäminen on ihan eri asia kuin pumppaaminen. Harvalla onnistuu alun jälkeen pumpata suuria määriä maitoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista :) kirjoitin epäselvästi, tarkoitin ensisijaisesti juuri tuota, että esimerkiksi sairaalasta suoraan ostaisi lisämaitoa. Tiedän, että se, ettei lainkaan voi imettää, on harvinaista. Minulle luontaista on vain miettiä asiat ja toimintaperiaatteet monen asian suhteen valmiiksi. Ja mitä tulee siihen, että mies muuttaa kyllä mieltään... muuttuisikin, hän vain sattuu olemaan todella järkkymätön mielipiteissään, eli tässä asiassa hän tuskin tulee luovuttamaan, maksoi mitä maksoi.. :)

Ap

Ei kait sairaalasta saa sitä maitoa ostaa, sehän menee sairaalan omaan käyttöön.

-

Kuulostaa hieman vaaralliselta tuo miehesi asenne. Vauvan hyvinvointi on kyllä tärkeintä.

Vierailija

Sairaaloilla on jatkuva pula äidinmaidosta, se riittää sielläkin usein vain pikkukeskosille. Kyllä se suurten määrien pumppaaminen onnistuu alunkin jälkeen kun vaan jatkaa sitä pumppaamista. 

Jos äidinmaitoa ostaa suoraan yksityiseltä, siinä on tautiriski. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sairaaloilla on jatkuva pula äidinmaidosta, se riittää sielläkin usein vain pikkukeskosille. Kyllä se suurten määrien pumppaaminen onnistuu alunkin jälkeen kun vaan jatkaa sitä pumppaamista. 

Kyllä mulla tuli aika äkkiä pumpulle stoppi, samoin monella tutulla. Ei kaikki heru niin hyvin pumpulle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla tuli aika äkkiä pumpulle stoppi, samoin monella tutulla. Ei kaikki heru niin hyvin pumpulle.

Näinhän se menee, että jos itsellä joku asia ei onnistu niin ei sen onnistuminen on automaattisesti harvinaista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kait sairaalasta saa sitä maitoa ostaa, sehän menee sairaalan omaan käyttöön.

-

Kuulostaa hieman vaaralliselta tuo miehesi asenne. Vauvan hyvinvointi on kyllä tärkeintä.

Tätä minäkin välillä olen miettinyt.. Juuri tästä syystä tiedustelen tätä etukäteen, että mitkä mahdollisuudet ovat, jos maitoa ei vaikka tulisi riittävästi.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee, että jos itsellä joku asia ei onnistu niin ei sen onnistuminen on automaattisesti harvinaista.

No, en kirjoittanut pelkästään itsestäni, jos huomasit. Ja olen sen verran lukenut tuosta pumppaamisen vaikeudesta ja siitä, ettei pumpulle heru, että en usko sen olevan lainkaan harvinaista. Harvemmin oon kuullut, että jollakulla olisi suurten määrien pumppaaminen onnistunut sen jälkeen, kun maidontulo on tasaantunut. Maidontulossa kun ei ole kyse pelkästään stimulaatiosta, vaan siitä, että imetys on vuorovaikutusta. Sen takia pumppaaminen tuottaa monesti ongelmia, vaikka imetys sujuisikin hyvin.

Vierailija

Sairaalassa luovutettua maitoa annetaan vain keskosille ja sairaille vauvoille, sitä ei koskaan anneta tai myydä sellaisille, jotka eivät vain halua antaa korviketta. 

Kannattaa hankkia kunnollinen tietämys imetyksestä jotta pystyy alusta lähtien imettämään, jos korvike on pannassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

-

Tätä minäkin välillä olen miettinyt.. Juuri tästä syystä tiedustelen tätä etukäteen, että mitkä mahdollisuudet ovat, jos maitoa ei vaikka tulisi riittävästi.

Ap

Aika heikot. Mutta yleensä imetys onnistuu hyvin, kun on vain tietoa aiheesta. Miehesi pitää kuitenkin unohtaa tuollainen jyrkkyys, koska jos suoraan sanon, se on ihan naurettavaa. Mietipä, millaisia ongelmia tulee eteen, kun lapsi kasvaa! Onko miehelläsi jonkinlaista syömishäiriötyyppistä oireilua?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat