Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä mitä tehdä tällaisen 3,5v lapsen kanssa? Tottelee huonosti ym.

Vierailija

Olen perhepäivähoitaja ja ryhmäni vanhin lapsi on nyt 3,5v ikäinen ja hänen kanssaan on ollut eniten haasteita. Tämä 3,5v ikäinen lapsi on ryhmäni vanhin, hänen lisäksi on reilu 2v ja kaksi 1v ikäistä lasta. Kaikki lapset ovat olleet hoidossa nyt 3kk eikä kukaan heistä ole ollut aiemmin missään muualla hoidossa.

Tämä sanotaan nyt vaikka Petteri on todella vilkas ja tiedän, että kotona hän saa tehdä mitä haluaa, koska vanhemmat eivät aseta rajoja. Tällä Petterillä on myös pikkuveli ja tekee tälle niin paljon kiusaa kun vaan voi. Kotona tuohon kiusaamiseen ei puututa kuten ei mihinkään muuhunkaan vaan Petteri saa tehdä juuri mitä tykkää, tämän takia kotona sattuu myös usein tapaturmia. Tämä on siis ihan varma tieto, että Petteri saa tehdä mitä haluaa kotona, koska yksi ystäväni tuntee tämän perheen ja on kertonut, että näin ihan oikeasti tapahtuu.

Hoidossa ollessaan joudun minimissään 10 kertaa päivässä käydä sanomassa Petterille, ettei toisen kädestä saa ottaa leluja tai toisia ei saa töniä, ei saa sotkea toisen leikkiä jne. Ja siis yhdestä asiasta saatan joutua sanomaan tuon 10 kertaa ja yleensä ainakin kahdesta eri asiasta joutuu huomauttamaan. Yleensä kun joudun kolmannen kerran sanomaan jostain, niin Petteri tulee hetkeksi jäähylle, tämäkään ei yleensä auta, vaan sama jatkuu kun pääsee takaisin muiden kanssa leikkimään.

Tiedän, että Petteri tykkää pelata ja olenkin hälle useasti sanonut, että jos hän olisi edes aamupäivän niin, ettei minun tarvitsisi jatkuvasti nimenomaan hänelle käydä sanoamassa millon mistäkin asiasta, että sitten voisimme pelata iltapäivällä. Yleensä näytän myös aamulla pelin, että mitä voisi pelata, jos hän on nätisti, mutta tämäkään ei ole auttanut.

Jos Petteriltä kysyy, että saako toisen kädestä ottaa, toista töniä ym, niin näihin hän kyllä osaa vastata oikein eli ei saa. Se mikä eniten ihmetyttää on se, että kun tämä Petteri on useamman kerran kaatanut toisen 1-vuotiaista niin, että tämä 1-v on lyönyt päänsä tosi kovin lattiaan ja alkanut itkeä niin tämä Petteri nauraa ihan kun se olisi hauska asia. Olen tällöin sanonut Petterille, ettei se ole hauska asia ja keskustellut miltä Petteristä itsestä tuntuisi, jos hän löisi päänsä lattiaan ja joku nauraisi. Tähän en yleensä saa mitään vastausta tai jos vastaa niin sanoo, että tykkäisi siitä.

Välillä tuntuu, ettei Petteri ymmärrä mitä sanon hänelle, kun tekee aina vaan uudestaan. Toki sekin on mahdollista, että hakee huomiota, koska jonkin verran minun ajastani menee kahdesta 1-vuotiaasta huolehtimiseen.

Itseltä alkaa vaan keinot loppua, että miten Petterin saisi ymmärtämään, miten pitäisi olla. Enkä siis oleta, että 3,5-vuotiaan pitäisi olla täysin niin, ettei mistään tarvitsisi koskaan sanoa vaan, että ainakin samasta asiasta sanominen vähenisi, ettei tarvitsisi samasta asiasta sanoa kymmeniä kertoja päivän aikana.

Kommentit (11)

Vierailija

Jos on ihan varmat "todisteet" siitä, että jossain perheessä lasta kohdellaan kaltoin (sitähän sekin on, jos kukaan ei vaivaudu mitenkään vahtimaan), niin eikös se ole ls-ilmon paikka? Sääliksi käy lapsi. Et sinä voi lapsen käytökselle mitään, jos kaikki oppisi mitätöidään saman tien, kun menee kotiin.

petteri

Tiukka linja täytyy pitää ja keskustella asiasta vanhempien kanssa, et välttämättä mahda mitään jos kotona saa tehdä mitä vaan.
Lapsi voi senkin takia nauraa kun ei ole joutunut tönityksi ja kolhituksi eikä tiedä miten ikävältä se tuntuu.
Meillä on kanssa villi 3.5v lapsi minkä kanssa joudutaan painimaan samojen asioiden kanssa, viimeisen puolen vuoden aikana alkanut ymmärtämään asioita paljon paremmin ja tarhassa on joutunut itse tönityksi, lelut viety ym. Niin tietää ettei ole kivaa.

Vierailija

Miksi Petteri on pph:lla jos pikkuveli on kotona. Päiväkodin ymmärtäisin jos hänet haluttaidiin hoitoon kavereiden tai varhaiskasvatuksen takia

Huoh!

Tää on niin tätä! Vanhemmat ei kasvata lapsiaan vaan olettaa, että lastenhoitajat sen tekee..huoh! Miten ihmeessä tuonkin kuvion saa  toimimaan, jos kotona ei ollenkaan välitetä? Kun ei edes tarvii.. sen lastenhoitajan/hoitopaikan ongelmahan tuo on, kun se lapsi on siellä suurimman osan ajastaan.

Vierailija

Myös Petterin pikkuveli on siis minulla hoidossa, on toinen noista noin 1v ikäisistä. Molemmat vanhemmat ovat siis töissä.

ap

Vierailija kirjoitti:
Miksi Petteri on pph:lla jos pikkuveli on kotona. Päiväkodin ymmärtäisin jos hänet haluttaidiin hoitoon kavereiden tai varhaiskasvatuksen takia

Vierailija

Tämäkin käynyt mielessä, mutta ennen ls-ilmoitusta on oltava yhteydessä pomoon. Tämän hetkinen pomomme vaan sattuu olemaan kauniisti sanottuna kakkapää ja kaikkien asioiden hoitaminen hänen kanssaan on hyvin vaikeaa.

ap

Vierailija kirjoitti:
Jos on ihan varmat "todisteet" siitä, että jossain perheessä lasta kohdellaan kaltoin (sitähän sekin on, jos kukaan ei vaivaudu mitenkään vahtimaan), niin eikös se ole ls-ilmon paikka? Sääliksi käy lapsi. Et sinä voi lapsen käytökselle mitään, jos kaikki oppisi mitätöidään saman tien, kun menee kotiin.

Vierailija

Tätä olen useammankin kerran miettinyt, että miten saisin tämän kuvion toimimaan. Vanhempien kanssa olen yrittänyt puhua, mutta ovat lähinnä todenneet, että kyllä Petteri kotona tottelee tmv. Petteri ja pikkuveljensä ovat hoidossa 10-10,5h päivässä eli arkipäivinä eivät pahemmin vanhempiensa kanssa ole.

ap

Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tätä! Vanhemmat ei kasvata lapsiaan vaan olettaa, että lastenhoitajat sen tekee..huoh! Miten ihmeessä tuonkin kuvion saa  toimimaan, jos kotona ei ollenkaan välitetä? Kun ei edes tarvii.. sen lastenhoitajan/hoitopaikan ongelmahan tuo on, kun se lapsi on siellä suurimman osan ajastaan.

Vierailija

Tuollaiselle tapaukselle koko aamupäivän oleminen kiltisti, jotta iltapäivällä pelataan, on ihan liian pitkä aika odottaa. Auttaako mitään, jos pitäisi olla 15-30 min kiltisti ja sitten saa positiivista huomiota?

Toinen juttu on johdonmukaisuus. Eli niin palkkioiden kuin rangaistusten pitäisi toistua aina samalla tavalla niin oppii syyt ja seurauksrt. Ja varo ettet uhkaile tai lupaile mitään mitä et pysty toteuttamaan.

Vierailija

Olen kokeillut tätäkin, mutta siitäkään ei ole ollut apua. Omat keinot alkaa olla vähissä ja myös toisilta hoitajilta kysellyt vinkkejä, niin eivät ole osanneet auttaa. Kertoneet lähinnä sellaisia vinkkejä, joita olen jo kokeillut.

Johdonmukainen olen siis kyllä ollut niin palkkioiden kuin rangaistustenkin suhteen. Eli aina menee samalla tavalla rangaistukset ja palkkiot.

ap

Vierailija kirjoitti:
Tuollaiselle tapaukselle koko aamupäivän oleminen kiltisti, jotta iltapäivällä pelataan, on ihan liian pitkä aika odottaa. Auttaako mitään, jos pitäisi olla 15-30 min kiltisti ja sitten saa positiivista huomiota?

Toinen juttu on johdonmukaisuus. Eli niin palkkioiden kuin rangaistusten pitäisi toistua aina samalla tavalla niin oppii syyt ja seurauksrt. Ja varo ettet uhkaile tai lupaile mitään mitä et pysty toteuttamaan.

Vierailija

Mullakin on ollut hoidossa lapsia, jotka saavat kotona tehdä mitä vaan, mutta kyllä he minulla ovat totelleet, kunhan ovat ensin oppineet mitä saa ja ei saa tehdä. Jos nyt ei muutaman kuukauden sisällä ala mennä oppi perille, niin saattaisin alkaa epäillä, että voisi olla vikaa myös ymmärtämisessä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat