Outoa kipua selässä/vatsassa.. :/
Siis kertakaikkiaan kummallinen kipu on vaivannut nyt pari päivää. Tuosta ylävatsalta, suoraan läpi selkään.. Kuin joku palava puikko olis tungettu läpi. Vatsasta kun hiukan painaa (melkein jo kosketus välillä riittää) niin sattuu ihan mielettömästi. Selkää polttaa ja samalla myös vatsan puolelta. Siis ihan suoraan lävitse! Välillä sattuu kun hengittää sisäänpäin. Kipu selässä tuntuu ihan tuossa selkärangan vieressä.
Selän hierominen auttaa todella paljon, samoin kuuma vesipullo, johon tässä istuskellessa nojailen. (se siis painaa tuohon kipeään kohtaan)
Muistan, että olen tällasesta samanlaisesta kivusta kärsinyt joskus aiemminkin. Silloin oli myös vatsa hieman sekaisin ja kun kävin terveyskeskuksessa, sanoi lääkäri kivun johtuvan tuosta ripulista!! Kummallista minusta, kun kipu on kuitenkin noin ylhäällä..
Nyt ei vatsa ole sekaisin ja kipu kuitenkin on aivan sama. (edellisestä kerrasta on aikaa jotain reilu vuosi, en muista tarkkaan)
Kiertopäivä on nyt 5/28-30 ja menkat loppuivat tänään. En kuitenkaan yhdistä tätä menkkoihin liittyväksi.
Onko kellään ollut saman tyylistäkään? Tai hyviä arvauksia siitä mikä mua vaivaa?
Terveyskeskukseen suuntaan maanantaina ellei siihen mennessä olo helpota..
Niin ja kerrottakoon nyt vielä sekin, että kipu ei tunnu koko aikaa. Saattaa olla pari-kolme tuntiakin että on ihan hyvä olo ja sitten polte taas yllättää. :(
glemei
Kommentit (9)
Mulla oli yhdessä vaiheessa todella kovat kivut mahassa ja selässä, lisäksi jouduin oksentamaan yön ja olo oli aivan hirveä (tällainen useamman tunnin kestänyt kohtaus tuli kaksi tai kolme kertaa). Luulin, että mulla on sappikivet tai jotain, mutta tk-lääkäri totesi närästykseksi ja määräsi kuukauden lääkekuurin ja pääsin eroon vaivastani. Tosin kahvia välttelin reilun vuoden tuon jälkeen.
Pikaista paranemista!
Pahaa ei kyllä tee ollenkaan.. eikä isäntäkään oo vatsataudissa.. (eikä mielestäni oo liikkeellä muutenkaan lähipiirissä)
Tuo poltto vain on niin outoa.. Viimeksi kun tätä kipua oli, muistan että lähipiiri veikkaili jotain keuhkoihin liittyvääkin, mutta eivät lääkärissä mitään sellaista huomanneet.
Kipu on sellainen.. kuin olisi paine tuossa selkärangan kohdalla, keskellä selkää ja siitä se säteilee läpi etupuolelle, kuin olisi palava puikko selästä vatsaan läpi tuikattu. Polttavaa kipua siis.. (vaikea selittää)
Ja tosiaan hierominen auttaa välittömästi. Tosin ei apu kestä kauaa, mutta hetken kuitenkin sen jälkeen kun hierominen on lopetettu.. Niin ja se lämpö on myös hyväksi. Silloin viimeksi, kun tätä oli, nukuin lattialla patjalla puuhellan vieressä! :) Ja kuuma kaurapussi oli selän alla/päällä..
glemei
Ei mua kyllä närästäkään.. Ainoa vaiva on tuo polte.. Luulis että sitten tosiaan närästäiskin, vai? (mua aina sillon tällön närästää kyllä, että tiiän miltä se tuntuu.. :) )
Mutta tosiaan on pakko maanantaina käydä arvauskeskuksessa ellei vaiva mene ohi..
glemei
tosta närästyksestä tuliki mieleen, että esikoiselta mulla oliki tuollasia oireita :) Se tuli aina kun olin syönyt juustohampurilaisen tai juustonaksuja (varmaan juustojauheessa jotain mihin sillon reagoin)... Mutta noi oireet tuli aika myöhäisillä raskausviikoilla. Tosin se polte oli enemmänkin vatsan puolella.
Hih.. Mä oon syönyt juustonaksuja tuossa parin päivän aikana, kun kivut alkoi... :D
Aika jännä sattuma, vaikkakaan en kyllä raskaana kaiketi olekaan.. :)
glemei
ootkos ihan varma asiasta ettet olisi? kun minulle ei ole tullut muutoin noita oireita, kun raskausaikana :P sepäs olisiki hyvä raskaustesti :D taidankin huomenna käydä juustonaksuja ostamassa :D
Menkat loppuivat tosiaan tänään ja oliva ihan normaalit.. Eikä ennen niiden alkamista tehdyt testitkään näyttäneet raskauteen viittaavia tuloksia.. Ikävä kyllä.. :(
Ja jos yhtään muistan oikein, niin en ollut silloinkaan kun viimeksi näitä kipuja oli..
glemei
Aina kun se " kohtaus" iski, mulla oli aivan kauhea olla. Mies oli iltavuorossa (yrittäjä siis ja tarkoitti sitä, että tuli joskus yöllä kotiin) ja jouduin soittamaan sille, että tulee kotiin, koska olo oli niin tuskainen ja jouduin koko ajan kulkemaan oksentamassa. Soitin useaan kertaan sairaalan päivystykseen ja siellä epäiltiin, että johtuisi sydämestä... Itse taas epäilin niitä sappikiviä. Kipu tuntui sekä selässä että mahassa (en tosin enää muista niin tarkkaan, kun viimeisimmästä kerrasta on jo n. 1,5 vuotta, mutta se oli TUSKAA). Yllätys oli kyllä todella suuri, kun lääkäri totesi sen olevan närästystä. Suhtauduin diagnoosiin varauksella, mutta kyllä se lääkekuuri auttoi.
Voi olla, että sulla on kyse jostain aivan muusta, mutta halusin vain sanoa, että aina ei näköjään voi arvatakaan, että mikä on närästystä ja mikä ei ;-).
iselläni ei koskaan tule oksennustautia... vaan oireilen sen juuri tuollatavalla tai sitten ripuloimalla. Kun perheessämme oli ykätauti niin minä oireilin sen mahalla ilman oksentamista. Toivottavasti sinun asia ei ole vakavaa... kannattaa kyllä tutkituttaa jos kovin häiritsee.
niin ja kerran tuli ihan mieletön vatsakramppi kun söin sorbitoli pitoisia karkkeja.