Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalaisen läksyistä

Vierailija

Paljonko muille ekaluokkalaisille tulee läksyä ja kuinka usein? Meillä on koulujen alun jälkeen ollut 1 päivä ettei läksyä ole tullut, ja määrällisesti niin että ope on sanonut että läksyjen tekoon menee n 30min. Tämä tarkoittaa esim yhden sivun lukuläksy, aukeama matikkaa ja aukeama kirjoitusta. Minusta tuntuu paljolle, mikä tärkeitä lapsestakin, vaikka oppimisessa ei vaikeuksia ole ollut.

Kommentit (14)

Vierailija

Ihan normaalilta kuulostaa. Läksyjen määrä (jos lapsi tekee ne) kasvaa vuosi vuodelta ja lukiolaisena niihin voi sitten mennä jo 3-4 tuntia illassa.

Vierailija

^ isoveli on 4-luokalla eikä hänellä tule määrällisesti ainakaan enempää kuin tällä ekaluokkalaisella. (Ja ällän paperit kirjoittaneena en itsenkyllä lukiossakaan muista tuntia kahta enempää läksyille uhranneeni edes "pahimpina" päivinä )

Vierailija

Olen itse alakoulun opettaja, ja läksymäärä kuulostaa mielestäni suurelta. Itse en missään nimessä antaisi noin paljoa läksyä. Ekaluokka on muutenkin raskas koululaiselle, joten ei pitäisi rasittaa lapsia suurilla läksymäärilllä. Juttele opettajan kanssa ja kerro, että sinusta läksyjen määrä on liian suuri lapsellesi.

Vierailija

No ei ole normaalia, meidän 7.luokkalaisellakaan ei kovin usein ole noin paljoa läksyjä. 2 luokkalaisella on joko puolikas sivu matikkaa TAI sivun lukuläksy TAI sivu kirjoittamista. Kuullostaa sulle, että ope ei saa porukkaa tekemään koulussa tunneilla mitään.

Vierailija

No kuulostaa paljohkolta. Mä annan ekaluokkalaisilleni joka päivä läksyä, paitsi perjantaisin. Yleensä tulee lukuläksy lapsen taitotason mukaan, matikkaa nk. läksylaatikko eli 1-3 tehtävää ja kirjoitusläksy, myös taitotason mukaan, mutta yleensä muutamia rivejä. Ja kyllä ne pitäisi tuossa puolessa tunnissa saada tehtyä, riippuu tietysti työskentelyn tehokkuudesta, senkin opettelusta on läksyissä kyse.

Vierailija

^ olen siitä pari kertaa sanonut mutta olen kuulemma ainoa jolta tällaista viestiä on tullut ja ope pitää kiinni tuosta 30min ajatuksesta. Mitä pidemmälle syksy on mennyt niin huomaan että lapsen motivaatio on alkanut laskemaan, vaikka muuten on taitava ja ennen ollut innokas tekemään kaikkia tehtäviä. Lapsi sanoo myös että hän on ainoita jolla kaikki läksyt on aina tehty, mutta mene ja tiedä sitten.. Itsestä kuulostaisi epäilyttävältä että jo ekaluokkalaiset jättäisi läksyt tekemättä kun vanhempien rooli on vielä aika iso..

Vierailija

Meillä ekaluokkalaisella läksyjä yleensä päivittäin, paitsi perjantaisin joskus ei läksyjä.
Ja opettaja vanhempainillassa sanoi, että läksyjenlukuun tämän ikäisellä ei pitäisi mennä varttia kauempaa päivässä.
Eli meillä on läksyä yleensä 1-2 tehtävää, yleensä vain yhdestä aineesta päivässä, joskun kahdesta. Ja tuo vartti on meillä kyllä riittänyt, lukuläksyä lukuunottamatta, koska lukeminen on meillä ollut vaikeaa niin siihen ollaan kiinnitetty erityisesti huomiota ja kerrattu enemmän, noin 30 min pari-kolme kertaa viikossa.

Vierailija

Menisikin vain 30 min. Lapsellani on lieviä oppimisvaikeuksia ja läksyihin voi mennä jopa 3 tuntia joka ikinen päivä, aina 3-4 kirjasta. Käytännössä joudun tekemään toisen työpäivän oikean perään läksyjä valvoessani ja sen jälkeen suoraan nukkumaan. Ope ei suostu joustamaan, kun lukuläksy saadaan jo lyhyempänä, se kuulemma riittää. Ei ainakaan edistä oppimista tämä tyyli.

Vierailija

Meillä myös ekaluokkalainen. Ei tuollaisia määriä aikaa mene läksyihin, vaikka tekisi hitaasti.
Puolen tunnin läksyjen teko on ollut ehkä kerran.
Melkein joka päivä tulee läksyjä, mutta paljon vähemmän.

Ehkä teillä ope opettaa siihen läksyjen tekoon...pitkäjänteiseen työskentelyyn heti alusta.

Eipä muuta kuin tsemppiä. Ne voi yrittää tehdä jotenkin leikin kautta....

Vitos ja kutoa luokalla meillä on enempi isommalla lapsella läksyjä. Se puoli tuntia-tunti.
Nelosluokkalaisille menee max puoli tuntia.
Noi riippuu niin opettajista, että mitä antaa ja mitä tavoitteita on... ja oppilaista...joku panostaa, joku tekee hitaasti, joku nopeasti, joku hyvä, jos tekee.
Ja kyllä sitä voi opettajalta kysyä, mikä tavoite tai tarkoitus opistolla löksymäärällä. Miten siinä koilussa muut opet..antaako myös paljon läksyjä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Menisikin vain 30 min. Lapsellani on lieviä oppimisvaikeuksia ja läksyihin voi mennä jopa 3 tuntia joka ikinen päivä, aina 3-4 kirjasta. Käytännössä joudun tekemään toisen työpäivän oikean perään läksyjä valvoessani ja sen jälkeen suoraan nukkumaan. Ope ei suostu joustamaan, kun lukuläksy saadaan jo lyhyempänä, se kuulemma riittää. Ei ainakaan edistä oppimista tämä tyyli.

No tämähän se meilläkin on, mutta syystä että lapseni on todella tarkka käsialasta, juuri oikealla tavalla tehdyistä numeroista ym niin että tuo puoli tuntia ei kans aina riitä kun kumittaa ja tekee ja kumittaa ja tekee.. Ja kun lukuläksykin on usein suht lyhyt/yksitoikkoinen, mutta se pitää lukea seitsemän kertaa joka kerta, niin puuduttaahan se..

Vierailija

mitä lapsesi touhuaa tunneilla? Minulla on joskus ollut oppilaita, joita ei vain huvita tehdä tunnilla mitään ja siksi kotiin tulee paljon suurempi määrä kuin muille (enkä tarkoita nyt oppimisvaikeuksia tai toiminnan ohjauksen ongelmia). 

Tuo määrä kyllä kuulostaa suurelta - itse annan alkuopetuksessa vain kahdesta aineesta per päivä läksyä. Eli lukuläksy ja matematiikkaa / lukuläksy ja äidinkielen tehtäväkirja jne. enkä tuolloinkaan kokonaista aukeamaa. 

Vierailija

Hyvin harvoin tulee kahdesta kirjasta läksyjä, yleensä joku pieni lukuläksy tai 1-2 matikan tehtävää. Perjantaina ei anneta läksyjä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat