Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalaisen läksyistä

Vierailija

Paljonko muille ekaluokkalaisille tulee läksyä ja kuinka usein? Meillä on koulujen alun jälkeen ollut 1 päivä ettei läksyä ole tullut, ja määrällisesti niin että ope on sanonut että läksyjen tekoon menee n 30min. Tämä tarkoittaa esim yhden sivun lukuläksy, aukeama matikkaa ja aukeama kirjoitusta. Minusta tuntuu paljolle, mikä tärkeitä lapsestakin, vaikka oppimisessa ei vaikeuksia ole ollut.

Kommentit (14)

Vierailija

Ihan normaalilta kuulostaa. Läksyjen määrä (jos lapsi tekee ne) kasvaa vuosi vuodelta ja lukiolaisena niihin voi sitten mennä jo 3-4 tuntia illassa.

Vierailija

^ isoveli on 4-luokalla eikä hänellä tule määrällisesti ainakaan enempää kuin tällä ekaluokkalaisella. (Ja ällän paperit kirjoittaneena en itsenkyllä lukiossakaan muista tuntia kahta enempää läksyille uhranneeni edes "pahimpina" päivinä )

Vierailija

Olen itse alakoulun opettaja, ja läksymäärä kuulostaa mielestäni suurelta. Itse en missään nimessä antaisi noin paljoa läksyä. Ekaluokka on muutenkin raskas koululaiselle, joten ei pitäisi rasittaa lapsia suurilla läksymäärilllä. Juttele opettajan kanssa ja kerro, että sinusta läksyjen määrä on liian suuri lapsellesi.

Vierailija

No ei ole normaalia, meidän 7.luokkalaisellakaan ei kovin usein ole noin paljoa läksyjä. 2 luokkalaisella on joko puolikas sivu matikkaa TAI sivun lukuläksy TAI sivu kirjoittamista. Kuullostaa sulle, että ope ei saa porukkaa tekemään koulussa tunneilla mitään.

Vierailija

No kuulostaa paljohkolta. Mä annan ekaluokkalaisilleni joka päivä läksyä, paitsi perjantaisin. Yleensä tulee lukuläksy lapsen taitotason mukaan, matikkaa nk. läksylaatikko eli 1-3 tehtävää ja kirjoitusläksy, myös taitotason mukaan, mutta yleensä muutamia rivejä. Ja kyllä ne pitäisi tuossa puolessa tunnissa saada tehtyä, riippuu tietysti työskentelyn tehokkuudesta, senkin opettelusta on läksyissä kyse.

Vierailija