Kuinka moni tekee luonneanalyysejä ihmisen ulkonäöstä päätellen?

Vierailija

Oletteko menneet vikaan tutustuttuanne?

Kommentit (9)

Vierailija

Kyllähän niitä tuomioita ulkonäön perusteella varmaan ainakin alitajuisesti teen. Ulkonäkö on kuitenkin se mikä tulee noteraattua jo kaukaa, ennenkuin on ollut mahdollista jutella sen syvällisemmin ko. ihmisen kanssa.

Esimerkkinä tuli mieleen paras opiskeluaikainen kaverini. Ensimmäisen kerran tavatessani pidin huolitellun ulkonäön ja habituksen puolesta snobina ja tiukkiksena.  Yksi rennoimmista ja vapaamielisimmistä tyypeistä, jota oon koskaan tavannut.

Vierailija

Tekeehän alitajunta sitä tahtomattakin. Tähän tosin liittyy muutakin kuin ulkonäkö: liikkuminen, eleet, puhetapa, ääni yms. Yleensä osun oikeaan. Joskus olen päättänyt negatiivisesta ensivaikutelmasta huolimatta tutustua ihmiseen paremmin ja olen valitettavasti huomannut olevani oikeassa. Tosin entistä "poikaystävääni" luulin alunperin narkiksi tai vähintään alkoholistiksi. Se olikin vain hyvin väsynyt opiskelija.

Vierailija

Olen lihava ja huomaan että moni pitää laiskana, olettaa syövän sipsejä koko ajan. Pidetään tyhmänä ja epäuskottavana.

Kun olin 4 vuotta sitten hoikka sain usein kuulla päinvastaista. :) itsepähän tiedän millainen olen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen lihava ja huomaan että moni pitää laiskana, olettaa syövän sipsejä koko ajan. Pidetään tyhmänä ja epäuskottavana.

Olen laiha ja huomaan, että moni pitää tyhmänä tytönhepsukkana. I feel you sis.

Vierailija

Yritän olla tekemättä, koska en usko ensivaikutelmiin. Niin monta kertaa on sitten jälkeenpäin tajunnut, että ihmisellä on ollut esimerkiksi kipuja tai hän on ollut väsynyt, jännittänyt tilannetta jne. Olen oikeastaan tosi hämmästynytkin siitä, kuinka moni ihminen tarvitsee joka päivä kipulääkettä tai jotain muuta lääkettä voidakseen olla toimintakykyinen, ei ihme jos ei siinä olotilassa jaksa sosiaalisissa tilanteissakaan tehdä kuin pakollisen. Kivuliaan tai masentuneen ihmisen eleet ja ilmeet ja sanomiset voi tulkita hyvin helposti väärin jos ei tiedä miksi ihminen toimii kuten toimii.

Tietenkin katson ihmisestä ne perusasiat, eli mikä on ihmisen vireystaso, millä aistijärjestelmällä hän näyttää eniten jäsentävän ympäristöä ja mitä siinä tarkkailee, missä mielentilassa hän näyttä olevan, onko hän vastaanottavainen vai varautunut jne. Mut yritän välttää ihmisen luokittelua ja arvioimista sen perusteella.

Vierailija

Minkähän kumman vuoksi viestini hävisi täältä..? Ei siinä minun mielestäni ollut mitään lain- tai hyvän maun vastaista sisältöä. Pääpointit olivat, että luotan omiin oletuksiini niissä tilanteissa, joissa esim. turvallisuuteni voi olla vaarassa, mutta muissa tilanteissa en tee ihmisistä ulkomuotopohjaisia oletuksia, sillä minusta itsestäni tehdään harmillisen usein virheoletuksia enkä halua tehdä samaa muille.

T:4

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat