Milloin ikkunalaudat katosivat (sisältä)?

Vierailija

Asuin viimeiset kymmenen vuotta 1900-luvun alussa rakennetussa jugend-talossa, jossa totuin ikkunasyvennyksiin. Muutin äskettäin 2014 valmistuneeseen taloon, ja täällähän ei ole ikkunalautoja. Pöytälamppu ja pari kynttilänjalkaa etsivätkin nyt paikkaansa...

Missä vaiheessa ikkunalaudat katosivat? Kaverini 1960-luvun kämpässä on ikkunalaudat, samoin anopin 80-luvun omakotitalossa, mutta uusissa taloissa niitä ei ole näkynyt. Joskus kasarin jälkeen? Vasta nyt 2000-luvulla?

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

En tiedä tarkkaan, mutta ärsyttävää se on. Asumismukavuus on muutenkin mennyt alaspäin, nykyään yhä enemmän ympäristöystävällisyyden nimissä. Ja tietysti myös valmistuskulttuuri perustuu yhä enemmän kertakäyttökulttuuriin, minkään ei tarvitse kestää pitkään.

Erityisesti kiviset leveät ikkunalaudat oli käytännölliset ja miellyttävät silmää edelleen: vaivatonta säilytystilaa ja ikuista kauneutta.

Vierailija

Se on suunnittelijasta kiinni. Nykyään kai enemmän ajatellaan, että ihmisillä ei ole kasveja tai että ihmiset ostavat kasveilleen erillisiä kukkahyllyjä. Kukat kyllä yleisesti ottaen eivät enää ole niin muotia, mummeleilla niitä on melkein kaikilla, mutta nuoremmilla jo monella ei ole. 

Vierailija

Ikkunalaudat on kylla kivat, mutta viela paremmat on nuo vanhjone talojen ikkunasyvennykset!!  

Kai ikkunalaitoja voi ostaa. Senkus ruuvaa vaan ikkunan alle ja a vot. Niissa on kylla se vaara, etta kaikenmoinen kraasa kertyy laudoille. 

Vierailija

Meillä on 1950-luvulla rakennettu talo, eikä ole ikkunalautoja. Mummola on rakennettu 1900-luvun alussa, eikä sielläkään ole ikkunalautoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Se on suunnittelijasta kiinni. Nykyään kai enemmän ajatellaan, että ihmisillä ei ole kasveja tai että ihmiset ostavat kasveilleen erillisiä kukkahyllyjä. Kukat kyllä yleisesti ottaen eivät enää ole niin muotia, mummeleilla niitä on melkein kaikilla, mutta nuoremmilla jo monella ei ole. 

Mulla on keittiössä yrttejä ja esim. olkkarissa orkideoita. Tuntuu olevan yleistä muidenkin3-kymppisten parissa. Olen jotenkin ajatellut että ikkunalaudat on kadonneet säästösyistä, helpompi ja halvempi rakentaa vaan suoraa seinää. Tosi monet tutu joilla lautoja ei ole kaipaavat niitä, että sinänsä tuntuu hassulta se että niitä on vähemmän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ikkunalaudat on kylla kivat, mutta viela paremmat on nuo vanhjone talojen ikkunasyvennykset!!  

Kai ikkunalaitoja voi ostaa. Senkus ruuvaa vaan ikkunan alle ja a vot. Niissa on kylla se vaara, etta kaikenmoinen kraasa kertyy laudoille. 

Olen samaa mieltä. Minun asunnossani on ikkunalaudat, mutta olen nikkaroinut niistä 15 cm syvemmät. Krääsää ne eivät kerää, mutta huonekasveja vaikka kuinka.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat