En ymmärrä mitä yli 90-vuotiaat enää tekee auton ratissa

Vierailija

Ihan vain ajan kysymys milloin jotain sattuu.
Mulla ei ole sinänsä mitään vanhuksia vastan mutta autosta tulee helposti tappoväline heidän käsissään.
http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/830088/Poliisi+epailee+Kaskentien+k...

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Aivan. Ja sitten nämä köröttelevät tien sivussa hyvin hiljaa. Oikein huokuu se paniikki, kun liikenteessä on muitakin autoja. Kortti pois!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aivan. Ja sitten nämä köröttelevät tien sivussa hyvin hiljaa. Oikein huokuu se paniikki, kun liikenteessä on muitakin autoja. Kortti pois!

Ne liikkuvat tien sivussa hyvin hiljaa, jotta eivät vaarantaisi muuta liikennettä. Jos haluaa ajaa autolla, pitää vain hyväksyä se, että liikenteessä liikkuu erilaisia ihmisiä, myös niitä vanhoja, joiden pitää päästä paikasta toiseen.

Vierailija

Minun 92-vuotias naapurini ajelee ihan sujuvasti pääkaupunkiseudun liikenteessä, kyydittelee muun muassa puolisoaan. Muitakin hyvin iäkkäitä, hyviä autoilijoita, tunnen.

Minä poistaisin yksinajo-oikeuden alle 25-vuotiailta miehiltä, siis antaisin heille luvan ajaa vain huoltajansa valvonnassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ne liikkuvat tien sivussa hyvin hiljaa, jotta eivät vaarantaisi muuta liikennettä. Jos haluaa ajaa autolla, pitää vain hyväksyä se, että liikenteessä liikkuu erilaisia ihmisiä, myös niitä vanhoja, joiden pitää päästä paikasta toiseen.

Jonon tukkeena oleminen on hyvin vaarallista. Turha ohittaminen myös. Nämä ovat oikeita ongelmia. Vanhusten muista piittaamaton oikeus autoiluun ei ole hyvästä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minun 92-vuotias naapurini ajelee ihan sujuvasti pääkaupunkiseudun liikenteessä, kyydittelee muun muassa puolisoaan. Muitakin hyvin iäkkäitä, hyviä autoilijoita, tunnen.

Minä poistaisin yksinajo-oikeuden alle 25-vuotiailta miehiltä, siis antaisin heille luvan ajaa vain huoltajansa valvonnassa.

Öö. Mitenkä tämän nyt kertoisi. Lähtökohtaisesti yli 18-v miehellä ei ole huoltajaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eli saisi ajaa yksin, koska täysi-ikäinen on itsensä huoltaja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Öö. Mitenkä tämän nyt kertoisi. Lähtökohtaisesti yli 18-v miehellä ei ole huoltajaa.

Kaikki alle 25-vuotiaat miespuoliset henkilöt tarvitsevat huoltajan, joten asia olisi ihan kunnossa. Vain huoltajan - tai holhoojan - seurassa rattiin. Samalla lakimuutoksella tuo hoituisi.

Vierailija

Kortti ei vissiin lähde helpolla vaikka olisi muistisairas ja fyysistäkin ongelmaa niin ettei selviä enää monista arkipäivän askareista, tai jopa lähes sokea.
Eräs mies kuulemma ajeli autoa ja kortiton vaimo vieressä ohjasi...

Vierailija

Mun naapurissa asuu yks tällainen. Siitä siis näkee että mies on sokea kuin lepakko ja puoliksi kuuro. Ajaa naama melkein kiinni tuulilasissa silmät sirrissä ja koettaa nähdä. Vauhtia sellainen 30km/h. Välillä nousee itsellä savu korvista jos sen perään jää varsinkin talvella kun tie on niin kapea ja mutkainen soratie, että ei uskalla lähteä ohittamaan jos se tekeekin jonkun ihme liikkeen mitä välillä tekee. Tuossa siis jos kaks autoa kohtaa kummankin pitää koukata penkereen kautta, varsinkin talvella ahdas tie. Siinä sitten körötellään 30km/h koko se 6km soratie isommalle tielle. Täällä maalla tarvii autoa, mutta tuo sais hyvinkin lapsistaan avun kaupassa käyntiin sun muuhun kun ne kuitenkin jo lähes päivittäin käyvät illalla auttelemassa.

Vierailija

Monet vanhukset asuu haja-asutusalueella, missä ei kulje bussit. Taksilla ei ole varaa käydä kaupassa. Pakkohan se on ajaa jos ihmisten ilmoille ja asioille tai vaikka lääkäriin haluaa mennä. Varmasti suurin osa vanhuksista on liikenteessä silloin, kun työssäkäyvät ovat töissä eli eivät missään aamu- ja iltapäiväruuhkissa. Päivällä sitten vaan pitää sietää se hitaammin ajeleva pappa tai mamma. Ihmisiltä vaan menee hermot nykyään ihan asiasta kun asiasta, jos joutuu pari kilsaa ajamaan alle nopeusrajoituksen niin ollaan ihan tohkeissaan ja hepulin partaalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Monet vanhukset asuu haja-asutusalueella, missä ei kulje bussit. Taksilla ei ole varaa käydä kaupassa. Pakkohan se on ajaa jos ihmisten ilmoille ja asioille tai vaikka lääkäriin haluaa mennä. Varmasti suurin osa vanhuksista on liikenteessä silloin, kun työssäkäyvät ovat töissä eli eivät missään aamu- ja iltapäiväruuhkissa. Päivällä sitten vaan pitää sietää se hitaammin ajeleva pappa tai mamma. Ihmisiltä vaan menee hermot nykyään ihan asiasta kun asiasta, jos joutuu pari kilsaa ajamaan alle nopeusrajoituksen niin ollaan ihan tohkeissaan ja hepulin partaalla.

Ilmeisesti mikään todistus siitä, että nuo vanhukset ovat vaarallisia liikenteessä, ei mene jakeluun? Minulle kyllä liikenneturvallisuus menee huimasti vanhusten ajo-oikeuden edelle.

Vierailija

Kuinka paljon näitä yli 90-vuotiaita autoilijoita on? Itse pelkään enemmän hurjastelevia nuoria ja päihteiden vaikutuksen alaisena ajavia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti mikään todistus siitä, että nuo vanhukset ovat vaarallisia liikenteessä, ei mene jakeluun? Minulle kyllä liikenneturvallisuus menee huimasti vanhusten ajo-oikeuden edelle.

Kumpi ryhmä aiheuttaa enemmän kolareita ja ihmishenkien menetyksiä, 20-35-vuotiaat  vai 80-95-vuotiaat autoilijat?

Vierailija

Sille vanhuksen ajo-oikuden menettämiselle pitäisi olla jokin ihan vissi syy, ja ikä se ei ole, koska noin puolen ajokortin omistajista on noin muutenkin niin huonoja kuskeja, ettei heidän olisi pitänyt korttia koskaan edes saadakaan.  Minä tunnen paljonkin aika vanhoja ihmisiä, joiden ajotaidoissa ei ole yhtään mitään vikaa.  Ajavat paremmin kuin keskimäärin muut autoilijat.  Eivät kaikki vanhukset aivojensa neuroverkoltaan rappeudu.  Jo alun perin vähän tyhmempi ja yksinkertaisempi ihminen ei fiksulle vanhukselle pärjää ei koskaan eikä missään taitojen vertailussa.  Sen ajokokeen voisi joutua oikein ikääntyneenä uusimaan, ja jos sen tekee, niin asiat ovat silloin ihan kunnossa.   Näitä "minä kyllä tiedän" ja "olen parempi kuski kuin muut" mielipiteitä ei tarvitse kenenkään pitää yhtään minään, yllä oleva kirjoittaja (12) on luultavasti juuri tuollainen poukkoilija, joka sekoittaa raskaan kaasujalan ja äkkinäisen autonkäsittelyn hyvään ajotaitoon.  Näitähän riittää ja samoin heidän mielipiteitään.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat