Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lisätyö/ylityö ja sen hyvittäminen

Vierailija

Voiko esimies määrätä (työntekijältä kysymättä), että esimiehen määrämät lisätyötunnit hyvitetään siten, että jonain päivänä tulet töihin 15 min myöhemmin ja toisena lähdet 15 min aikaisemmin? Työ on sellaista, että tuo työaikojen pomppiminen hankaloittaa muitten työntekoa, eikä siitä itselle ole paljon iloa, että lähdenpä nyt sitten 15 min aikaisemmin silloin tällöin. Aiemmin (=silloin kun lisätöihin suostui) oli puhetta, että lisätyöstä saa vapaapäivän (tunti tunnista), mutta nyt olikin työvuorolistaan kysymättä merkattu näin. Ei tunnu kivalta, eikä välttämättä ole asiakkaista riippuvista syistä edes mahdollista aina lähteä aiemmin, vaikka kuinka olisi listaan merkattu. Harmittaa!

Kommentit (11)

Vierailija

Ei voi jos on KVTES. Yli ja lisätyöt korvataan joko rahana tai aikana työnantajan määräyksen mukaan MUTTA ilman eri sopimusta/työntekijän hyväksyntää aikahyvitystä ei voi antaa vapaana lyhyempänä kuin kokonaisena työpäivänä. 

Jos ei sanomisella onnistu niin ota yhteys liittoon tai luottamusmieheen.

Vierailija

Kunta-ala, olen määräaikainen, osa-aikainen, enkä mitenkään "omalla alallani", joten ei ole tutttua huttua. Tuntuu vaan väärältä tavalta, ja lisäksi hankaloittaa tosiaan pienen yksikön toimintaa.

Kiitos vastauksista!

ap

Vierailija

Muistakaa äänestää porvaripuolueita, niin ei kohta tarvi miettiä näitä, kun on pakko tehdä kuten käsketään.

Kannattaa nyt ensimmäisenä lukea oman alan TES läpi.

Ylitöistä, lisätöistä, työaikapankeista ja periodityön tasoituksista saa kyllä halutessaan niin sekavan salaatin aikaan että pirukaan ei ota selvää että meneekö kaikki sopimusten mukaisesti.

Jos työ on suunnitellusti työvuorolissa, niin silloin se ei kai ole lisä- eikä ylityötä, vaan tavallista työtä ja tasoitukset on huomioitu jo listaa tehdessä.

Lisätyötä saa tettää jos päivissä on varajaa ja niistä ilmoitetaan riittävän ajoissa, mutta niin ei voi tehdä että määrätään tänään jäämään pidempään tai lähtemään aikaisemmin pois, silloin se on kyllä ylitytä tai palkallista vapaata.

Ei ole ihan kirkkaana enää muistissa, kun omista vuorotyöajoista on jo niin pitkä aika.

Vierailija

No pomo ei ainakaan ole tehtäviensä tasalla jos tekee työvuorot niin että se hankaloittaa kaikkien työskentelyä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kunta-ala, olen määräaikainen, osa-aikainen, enkä mitenkään "omalla alallani", joten ei ole tutttua huttua. Tuntuu vaan väärältä tavalta, ja lisäksi hankaloittaa tosiaan pienen yksikön toimintaa.

Kiitos vastauksista!

ap

Vain yötyön aikahyvityksen voi antaa työpäivää lyhyemmissä erissä.

3.

Vierailija

Sekin justiinsa harmitta, että pomo ei tiedä miten me työtämme tehdään, ollaan etäyksikkö, eikä hän koskaan edes käy paikalla. Mutta olis kiva jos esimies edes tietäisi alaistensa työpäivän kulun. Kun kysyin, että eikö tästä pitänyt tulla kokonainen vapaapäivä eikä sinne tänne pilkottuja vartteja, sain vastauksen, että kun et sanonut ajoissa. En tiennyt, että minun velvollisuuteni on vielä erikseen huolehtia, että aiemmin sovittu pitää paikkansa. Asiasta sovittiin jo elokuussa, vaikka koskee joulukuun työvuoroja, esimies ei kuulemma muista että näin on sovittu, mutta minä en ole ainoa työntekijä joka muistaa tämän kokouksessa näin puhutun (että saatte siitä sitten vapaapäivän).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sekin justiinsa harmitta, että pomo ei tiedä miten me työtämme tehdään, ollaan etäyksikkö, eikä hän koskaan edes käy paikalla. Mutta olis kiva jos esimies edes tietäisi alaistensa työpäivän kulun. Kun kysyin, että eikö tästä pitänyt tulla kokonainen vapaapäivä eikä sinne tänne pilkottuja vartteja, sain vastauksen, että kun et sanonut ajoissa. En tiennyt, että minun velvollisuuteni on vielä erikseen huolehtia, että aiemmin sovittu pitää paikkansa. Asiasta sovittiin jo elokuussa, vaikka koskee joulukuun työvuoroja, esimies ei kuulemma muista että näin on sovittu, mutta minä en ole ainoa työntekijä joka muistaa tämän kokouksessa näin puhutun (että saatte siitä sitten vapaapäivän).

Hyvä, todistajia on riittävästi. Teette niinkuin elokuussa sovittiin.

Vierailija

Kiitos vielä vastauksista. Ikävä kyllä, niin se on, että jyräävä pomo on näissä asioissa vahvoilla, yhteiskunnassa vallitseva ilmapiiri kun on se, että ole vaan kiitollinen että sulla niitä töitä on, ja se siitä. Helposti huomaat olevasi ihan yksin, kun asioista pitäisi lähteä sanomaan porukalla. Minulla ei ole edes aavistusta, kuka olisi luottamusmies, enkä kuulu tämän alan liittoon, vaan koulutukseni mukaiseen. Tänään jo puhelun jäljiltä olin korvat punaisena. Kuulemma siinä vaiheesa, kun esimies kysyi välipäivien lomista, olisi pitänyt osata mainita tuo sovittu vapaapäivä erikseen. Enpä sitten osannut, kun luotin että kerran jo sovittu pitää paikkansa.

Ap

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat