Paketin toimitus kotiin, entä jos en ole kotona silloin?

Vierailija

Nyt seuraa tyhmiä kysymyksiä, varoitus niille allergisille.
Eli tilasin ulkomaisesta nettikaupasta tavaroita ja ne toimitetaan kotiin. Mitä paketeille yleensä tapahtuu, jos ei ole kotona tuolloin? En tiedä mikä kuljetusfirma on kyseessä, Posti se ei ole.
Nettikaupan infossa lukee että jos ei ole kotona, niin paketti viedään jonnekin säilytyspaikkaan josta sen voi noutaa. (En tiedä mikä tuo noutopaikka on suomeksi ja onko täällä edes mitään noutopaikkaa tuollaiseen.)

Mutta osaisiko joku paljon ulkomaisista nettikaupoista tilaava sanoa miten tuollainen tilanne yleensä menee? Mitä paketteja kuljettavia firmoja Suomessa edes toimii?

Kommentit (14)

Vierailija

Laitoitko mihinkään sun puhnro? Yleensä soittavat. Tai sitten yrittävät toisena päivänä. Tosin siinäkään ei järkee jos on töissä. Meillä oli jättäny paketin ulos rapun viereen... ups ainakin kuljettaa. Tai sit jää tulliin

Vierailija

Niillä on yleensä tapana soittaa, niin kuin jo sanottiin. Tilailen ulkomailta, ja mulle soitetaan joskus 5 min ennen, että ovat lähellä, voiko tuoda, ja joskus soittavat reilusti etukäteen ja kysyvät olenko paikalla vaikkapa kolmen tunnin kuluttua klo. 15-16 tms. Näiden kuriirien kanssa voi yleensä myös puhelimessa sopia tuomisajankohdan vaikka seuraavalle arkipäivälle, jos et pysty olemaan juuri sinä päivänä kun soittavat.

Vierailija

No mikä kauppa? Aika monella paikkakunnalla varmaan kuitenkin täällä päässä posti toimittaa.
Itseäkin kyllä kiinnostaa että saako posti toimitettua paketteja kotiin jos vaikkapa alaovi on lukossa. Ilmeisesti eivät soita, joten ikävä sitten isompia hakea postista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No mikä kauppa? Aika monella paikkakunnalla varmaan kuitenkin täällä päässä posti toimittaa.
Itseäkin kyllä kiinnostaa että saako posti toimitettua paketteja kotiin jos vaikkapa alaovi on lukossa. Ilmeisesti eivät soita, joten ikävä sitten isompia hakea postista.

Taitavat viedä ihan automaattisesti lähimpään postiin noudettavaksi.
Minä olin tilannut tavaraa kotiovelle toimitettavaksi ja postimies vaan lykkäsi sen "yritin toimittaa postisi blaablaa" lapun luukusta sisään soittamatta edes ovikelloa. Avasin oven ja pyysin antamaan paketin, mutta ei hänellä edes ollut sitä mukana, se oli jo valmiiksi kiikutettu sinne postiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minä olin tilannut tavaraa kotiovelle toimitettavaksi ja postimies vaan lykkäsi sen "yritin toimittaa postisi blaablaa" lapun luukusta sisään soittamatta edes ovikelloa. Avasin oven ja pyysin antamaan paketin, mutta ei hänellä edes ollut sitä mukana, se oli jo valmiiksi kiikutettu sinne postiin.

Huomasitko katsoa saapumisilmoituksen päivämäärää? Ei kaikkialla sama tyyppi jaa paketteja ja jätä niitä saapumisilmoituksia. Luultavimmin siis eri jakaja on käynyt ovellasi, ehkäpä edellisenä päivänä, jolloin et ollut kotona ja postinjakaja toi ainoastaan ilmoituksen.

Vierailija

Riippuu firmasta. Jotkut soittavat ennakkoon tai kysyvät tekstiviestillä, onko kukaan kotona. Jos eivät tavoita, jättävät lapun, jossa on ohjeita. Voit sopia uuden toimitusajan ja vaikka -paikankin. Voit myös sopia, että jättävät paketin kotioven taakse, mutta siihen tarvitsee mahdollisesti täyttää valtakirja. Ja jotkut puljut vievät myös postiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Huomasitko katsoa saapumisilmoituksen päivämäärää? Ei kaikkialla sama tyyppi jaa paketteja ja jätä niitä saapumisilmoituksia. Luultavimmin siis eri jakaja on käynyt ovellasi, ehkäpä edellisenä päivänä, jolloin et ollut kotona ja postinjakaja toi ainoastaan ilmoituksen.

Huomasin, koska huomautin siitä myös sille postinjakajalle. Päivämäärä ja kellonaika oli se sama jolloin sujautti mulle sen lappusen.
Tilasin kotiinkuljetuksella juuri sen takia, koska en päässyt silloisen terveydentilani takia liikkumaan kodin ulkopuolella. Että ihan kiva.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Huomasin, koska huomautin siitä myös sille postinjakajalle. Päivämäärä ja kellonaika oli se sama jolloin sujautti mulle sen lappusen.
Tilasin kotiinkuljetuksella juuri sen takia, koska en päässyt silloisen terveydentilani takia liikkumaan kodin ulkopuolella. Että ihan kiva.

Jahas, joku astetta "kiireisempi" postimies siis... Toivottavasti sait paketin kotiinkuljetuksella loppujenlopuksi!

Vierailija

Noilla firmoilla on aika kirjavat käytännöt. Osasta tulee tekstiviestillä soittopyyntö tai tieto, että ollaan toimittamassa tiettynä päivänä jollain tiettynä aikavälillä. Osa vain käy ovella ja jos et ole kotona, niin saattaa jättää lapun. Huonolla tuurilla ei edes jätetä lappua, vaan jossain vaiheessa pakettiseurantaan tulee statukseen viesti, että yritettiin toimittaa eikä onnistunut. Jotkut soittavat ja yrittävät sopia toimitusaikaa, mutta sen pitäisi olla arkisin päiväsaikaan.

Toisaalta kunhan saat tietää, että mikä kuriiri on kyseessä, niin sinnepäin voi soittaa ja yrittää sopia asiasta etukäteen. Jos asut omakotitalossa, niin voit pyytää jättämään paketin esim. kuistille, vaikket olisikaan kotona. Tai sopia tietyn päivän toimitukselle. Tai paketin voi pyytää tuomaan työpaikalle. Viime kädessä paketin voi noutaa kuriirifirman varastolta jostain keskeltä ei-mitään.

Suurin osa saa pketin kyllä jollain tavalla. Ainoastaan ongelma tulee, jos olet arkisin töissä, mutta työpaikalle ei saa tuoda paketteja, eikä sinulla ole autoa, jolla paketin saa jossain keskellä teollisuusaluetta sijaitsevasta varastosta. Tietysti jos on painava kuljetus tulossa, niin ei se paketti siellä työpaikalla autotonta kovin paljon ilahduta.

Vierailija

Puhelinnumeroa ei tarvittu, eivät siis voi soittaa. Mulla on ainoastaan arvioitu toimituspäivä. Viesti tuli että on lähetetty paketti, ei ole seurantanumeroa eikä tässäkään tietoa kuljetusfirmasta. Taidan laittaa mailin yritykseen että jättävät paketin sitten johonkin ulos jos en satu olemaan silloin kotona. Ettei tarvitsisi jostain kaukaa lähteä hakemaan.

AP

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat