Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vaikuttaako kalvojen puhkaisu..

10.02.2006 |

..siihen et meneekö vesi itekseen seuraavalla kerralla?

tajusiko kukaan?

siis mulla takana 2 synnytystä (04/02 ja 07/03) ja molemmissa jouduttiin puhkaista kalvot, vesi ei siis menny ite, ja nyt mietin et vaikuttaako se siihen et ens kerralla voi vedet mennä itekseen? varmaan tyhmä kysymys mut kiinnostaa koska viiemks ei kestäny kauan siitä kun vedet tuli siihen et vauva oli maailmassa..ja synnytys oli muutenkin nopea.

m_s ja F rv 24+++

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kertahan on eri pussi ja siten uudet kalvotkin.

kellu

Vierailija
2/9 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kerta(3) synnytyssalissa puhkaisemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten kalvoja pakko puhkaista? Eikö ne yleensä puhkea itsekseen viimeistään kun aletaan ponnistamaan?

Vierailija
4/9 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan ole pakko puhkaista - tästä on ollut paljonkin itse asiassa keskustelua. Lääkärit ovat hanakoita puhkomaan kalvoja synnytystä nopeuttaakseen, mutta harvoinpa kertovat että kalvojen myöhäinen puhkeaminen kuuluu normaaliin synnytykseen.

Itselläni meni vedet vasta ponnistusvaiheessa, ja tiedän yhden äidin, jonka lapsonen syntyi kalvopussukassa :)

Kannattaa oikeasti miettiä näitä asioita, ja ottaa selvää MIKSI jotakin tehdään juuri teidän tilanteessa. Synnytyksen nopeuttaminen ei minun mielestäni ole mikään " pätevä" syy, jos synnytys muuten etenee normaalisti ja riskittömästi. Kaikki lääketieteelliset toimenpiteet aina altistavat lisätoimenpiteille, joten kannattaa miettiä mikä itsellä eniten painaa vaakakupissa.

Tässä luettavaa aiheesta:

http://www.lapsiperhe.net/aktiivinensynnytys/artikkelit.php3?artikkelin…

Vierailija
5/9 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli entä, jos laitetaan epiduraali, jolloin käsittääkseni laitetaan vauvalle anturi päähän, jolla seurataan vauvan vointia, silloin kai puhkaistaan kalvot?

Itsellä meni esikoista synnyttäessä kalvot heti synnytyksen alussa ja supistukset olivat heti todella voimakkaat. Nyt toista odottaessa en tästä syystä haluaisi, että kalvoja puhkaistaan, mikäli ne ei itsestään puhkea. Olisi kiva tietää millaisia ovat pienet supistukset :) Mietin vaan, että onko mahdollista saada epiduraali, jos kalvot ei ole puhjenneet...

Vierailija
6/9 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sarcec:

Eli entä, jos laitetaan epiduraali, jolloin käsittääkseni laitetaan vauvalle anturi päähän, jolla seurataan vauvan vointia, silloin kai puhkaistaan kalvot?

Epiduraalia varten pitää puhkaista ne kalvot, juuri tuon anturin takia. Näin ainakin minä olen asian käsittänyt, oikaiskaa joku jos olen väärässä.

Vierailija
7/9 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liippaa läheltä tuota toista kalvokeskustelua...Itselläni kalvot puhkastu joka kerta (ei synnytyksen käynnistymistä varten). Synnytys on lähtenyt hyvin käyntiin ja supistukset ovat kunnollisia (kolme synnytystä takana). En vaan avaudu. Supistukset olivat viiksi aivan tajuttomia ja auki kahdelle sormelle eli n. 4cm. kun kalvot puhkastiin oli tyttö todella 2min päästä ulkona ja mitään muuta kivunlievitystä ei tarvittu. Sama juttu edellisellä kerralla, joskin ponnistettavaa jäi 15min. Joten jos voin kalvojen puhkasulla vältää lääkityksen ja kaasut niin haluan sen seuraavallakin kerralla. Ajattelin kysyäkin että voiko tämä olla rakenteellista, miksi kalvot ei puhkea? Koskaan ei ole tullut lapsivesiä tai limatulppia. Synnytykset ovat olleet 40+1, 38+4, 39+5.

Pitäisi kysyä vanhoilta ns. lapsenpäästäjiltä onko tätä keinoa käytetty muinoin kun ei ole ollut näitä hienoja lääketieteellisiä kivunlievityksiä! Itse ajattelisin ettei mikään ihan uusi juttu. Uskoisin että olisi ollut mahdollista vähän alkeellisimmissakin olosuhteissa - tiedä sitten?

Kretukka

Vierailija
8/9 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kretukka:

Ajattelin kysyäkin että voiko tämä olla rakenteellista, miksi kalvot ei puhkea? Koskaan ei ole tullut lapsivesiä tai limatulppia. Synnytykset ovat olleet 40+1, 38+4, 39+5.

Minultakaan ei ole kummallakaan kerralla vedet menneet kuin vasta ponnistaessa. Mielestäni tämä ei ole ongelma, jos synnytys muuten etenee eli avautuminen tapahtuu.

Hyvä, että sinä kretukka koit tuon puhkaisun hyödylliseksi - kai se joillakin tosiaan toimii :)

Vierailija
9/9 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on aina ollu sellainen käsitys et kaikille puhkaistaan automaattisesti kalvot. no, ite olen ollu niin sekasin kivuista etten oo muuta tajunnu et nyt puhkaistaan ja sen jälkeen on taju ollu pois. mut sit taas tavallaan en haluis sit puhkaisua koska sen jälkeen en oikeesti muista melkein mitään. tästähän voi ilmoittaa vaikka siinä esitieto-lomakkeeseen mut meillä ei sitä oo. kai sitä vois vaikka tehä lista ja sit keskustella heti kun pääsee synnärille mut taas en usko et ehin, hyvä jos ehdin edes sairaalaan niin et oon vielä " tajuissani" . höh. no, pitää vissiin keskustella tästä neuvolatädin kanssa. olis kivaa synnyttää edes kerran niin et on " mukana" itekkin.

my_selene ja neiti rv 25+