Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys Kelan taksimatkoista

Vierailija

Hei miten nuo Kelan korvaamat taksimatkat oikein menee. Pitäisi lähiaikoina päästä sairaalaan johon meiltä on pitkä matka ja Kelan taksi on se jolla pitäisi mennä.

Miten nuo matkojen korvaukset menee? Kelan sivuilta olen ymmärtänyt, että omavastuu olisi 16€ jos tilaa oman alueensa numerosta. Tarvitseeko taksimatkaa varten jonkun ihme todistuksen kun Kelan sivuilla niin väitettiin :/ Olen aina luullut, että riittää kelakortti ja se että maksaa sen 16€. Vai miten ihmeessä nyt pitäisi saada joku todistus terveydenhuollosta, että olisi oikeus matkaan kun tietääkseni kela taksilla pitäisi päästä myös jos matka sairaalaan on pitkä.

Kommentit (8)

Vierailija

Pitää olla oikeutettu tuohon taksimatkaan eli lähete joko lääkäriltä tai hoitavasta sairaalasta/tksta. Muuten joutuu maksamaan itse koko kyydin.

Vierailija

Kela korvauksiin saa muistaakseni erillisen taksikortin, jos on tarvetta säännöllisesti. Tuo kortti siis toimii todistuksena. En mene sata varmasti vannomaan jos sekoitankin asioita.

Jokatapauksessa tuo 16e on se määrä minkä joudut maksamaan. Jos sulla ei ole todistusta niin voit hakea kelalta myöhemmin loppuosaa minkä olet maksanut itse

Vierailija

Kelataksia käytetään kun mennään sairaalaan tai terveyskeskukseen, kirjoittaja nro 2, tarkoitat jokapäiväistä asiointia, joka ei suuntaudu sairaalaan tms. eri asia. Todistus taksin käytön tarpeellisuudesta vaaditaan, ja Kela kysyy niitä jopa 6 kk käynnistä. Todistus pitää säilyttää tuon 6 kk. Itselleni olisi tullut maksettavaksi taksimaksuja noin 700€ edestä, ellei todistusta olisi ollut, muutama sairaalareissu. Eli pyytäkää todistus, joko lääkäriltä, jonka luvalla hoitajat kirjoittavat kansliasta, näin itselläni.

Omavastuu nousee vuoden alusta 25€, nykyisin yhteen suuntaan 16€. Olen tykännyt käyttää, ja käytän tulevanakin vuonna.

Vierailija

Ellei todistusta ole, ja Kela sitä kysyy,maksa matkan kokonaisuudessaan, eli ei anneta väärää tietoa. Tuo Kelataksi tilataan alueellisesta taksinumerosta.

Vierailija

Jossei julkisilla rai omalla autollla pääse niin hoitavasta yksiköstä kirjoitetaan se todistus. Maksat ensin matkan kokonaisuudessaan ja sit saatuasi lappusen lähetät sen kelaan niin saat rahasi takaisin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jossei julkisilla rai omalla autollla pääse niin hoitavasta yksiköstä kirjoitetaan se todistus. Maksat ensin matkan kokonaisuudessaan ja sit saatuasi lappusen lähetät sen kelaan niin saat rahasi takaisin.

Miksi tehdä vaikeamman kautta, taksitodistuksen Kelaa varten voit pyytää jo ennen ensimmäistä sairaalamatkaa, jolloin maksat omavastuun 16€ Kelakorttia näyttämällä. Samoin todistus paluumatkasta kun kotiutuu. Olen käyttänyt vuoden alusta, on tullut rutiinia.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat