Hyviä terveellisiä ruoka-ohjeita kaivataan

Vierailija

Eli lyhykäisesti tilanteeni. Kärsin kovista selkä kivuista ja luin jostain jutun, että ruokavalioa muuttamalla kivut voisivat ainakin helpottaa jopa loppua kokonaan ( en nyt ihan siihen kipujen loppumiseen kokonaan usko, kun niitä on lääkkeistä huolimatta, mutta saisi edes lääkkeitä vähentää..)

jos teillä olisi sellaisia hyväksi havaittuja ohjeita olisin erittäin kiitollinen. Ei saisi sisältää punaista lihaa. Pavuista ja linsseistä en ole koskaan valmistanut ruokaa, että voisi olla vaikka sellainen ohje.

Onko täällä ketään jolla on tai ollut selkäkipuja ja ruokavalion muutos olisi auttanut?

Kommentit (8)

Vierailija

Nostamalla en selkääni rikkonut vaan onnettomuudessa loukkaannuin minusta riippumattomasta syystä! Nostotekniikka on kyllä ihan tuttu asia. Sitä en täällä kysynyt, vaan ruoka ohjetta.

Sun kannattaisi varmaan hakea apua tohon luetun ymmärtämiseen, mikäli ymmärsit :)

T: ap

Vierailija

Ainakin pakasteen vihreät pavut ovat hyviä ja halpoja, niitä vaikka wokvihannesten sekaan. Wokit nyt yleensäkin ovat helppo tapa syödä kasviksia, kun niitä saa niin paljon erilaisia valmiina. Myös kalan lisukkeena vihreät pavut maistuvat hyvin ainakin minulle :) vähän öljyä, suolaa ja pippuria ja sitten uuniin tai pannulle. Punaisen lihan välttäminen on hyvä alku terveelliseen ruokaan! Oletko kokeillut soijaa tai tofua? Tofuissa on paljon hintaeroa siinä, onko se marinoitu vai ei. Marinoimaton tofu ei maistu miltään, eli jos sitä ostat, kannattaa se pilkkoa ohuiksi viipaleiksi ja marinoida itse. Rasiaan tofut, öljyä, suolaa, pippuria, paprikajauhetta ja pari päivää antaa muhia siellä. Itse en pidä lainkaan ravintolassa saatavasta tofusta joka on kuutioina, koska se pehmeä sisus on jotenkin ällöttävä mutta itse tehdessä leikkaan mahdollisimman ohuiksi levyiksi sen tofun niin tulee mukavan rapea. Myös keitoissa on helppo saada kasviksia, esim. porkkana-bataattisosekeitto, tomaatti-paprikakeitto.

Muista kasvisten lisäksi myös täysjyväriisit ja muut lisukkeet vaihtaa terveellisempään! Kannattaa kokeilla myös ohrahelmiä.

Marjat ovat myös tärkeitä vitamiinien ja antioksidanttien lähteitä. Niitähän nyt syö vaikka pelkilleen, jogurtissa tai smoothiessa.

Jos kasvisten syönti ei ole ennestään tuttua, kannattaa käyttää valmiita mausteseoksia vähän makua peittämään. Esimerkiksi pesto sopii mielestäni melkein mihin vaan ja toinen paljon käyttämäni on pirkan välimeren tahna, se cashewin makuinen.

Pähkinöitä ja siemeniä kannattaa myös yrittää lisätä ruokavalioon. En itse erityisesti välitä niiden mausta, mutta näin minä käytän niitä
- seesaminsiemeniä tofun joukkoon, pannulle sekaan sitten kun tofu on melkein valmis
- maapähkinöitä wokkiin, paahdan ne erikseen pannulla ja sen jälkeen säilyy jääkaapissa ainakin viikon
- kurpitsansiemeniä salaattiin, nekin paahdan pannulla ensin
- pellavansiemenrouhetta jogurttiin

Minulla on yksi tuttu, jolla on selässä reuma ja hän on kasvissyöjä. Ymmärtääkseni kasvisruokavaliosta on siihen apua.

Sitten lihasta. Punaisen lihan, varsinkin prosessoidun, on tosiaan todettu olevan terveydelle haitallista. Punainen liha on usein halvempaa kuin kana, kala ja kalkkuna, joten kannattaa niitä 30% tarjouksia hamstrata pakkaseen. Välillä niitä kalkkunarullia saa halvalla ja nekin kannattaa itse marinoida vaikka paistopussissa. Marinadi ei ole niin justiinsa, mitä siihen laittaa :)

Nyt pitää lähteä töihin, mutta voin kertoa lisää vinkkejä siellä tai vastata kysymyksiin, jos niitä tuli. Olen aika innokas kotikokki ja terveellinen ruokavalio kiinnostaa :) Isälläni on myös kovia selkävaivoja, mutta hänellä en ole kyllä huomannut ruuan auttavan, toisaalta en häntä kyllä voi vahtiakaan että tiedä sitten mitä syö kun en ole näkemässä.

Googlaapa muuten porkkana-cashewpihvit! Jos ei pelkilleen maistu, niin vaikka kanan lisukkeena :)

Muista myös liikunta!

Vierailija

Terveellisemmäksi kylmäkastikkeeksi käy Bulgarian jogurtti. Mausteet pääruuan mukaan. Jos valmistat kalaa, mausta jogurtti sitruunapippurila, sitruunamehulla, persiljalla, (tillillä), minimaalisella hyppysillisellä suolaa. Sama käy perunoille, kun lisäät jogurttiin inan sinappia, kaprista ja viinietikkaa. Kanan ja riisin kastikkeeksi, kun maustat jogurtin intialaismausteilla tandoorilla tai garam masalalla. Tai paprikalla, valkopippurilla ja currylla. Testaile ja makustele eri mausteita jogurttiin eri ruokien kanssa. Eipä solahda muutamaa voinappia tai kermapurkkia piilorasvoina kastikkeessa vartaloosi.

Vierailija

Ihan äärettömän paljon kiitos vastauksista. En itse olisi hoksannut muuttaa lisukkeita. Tofua en ole koskaan maistanut. En edes tiedä missä sitä kaupassa myydään?

Täytyy kokeilla tuota jogurtti kastiketta, kuulostaa hyvältä.

Mielelläni otan neuvoja ja ohjeita vastaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihan äärettömän paljon kiitos vastauksista. En itse olisi hoksannut muuttaa lisukkeita. Tofua en ole koskaan maistanut. En edes tiedä missä sitä kaupassa myydään?

Täytyy kokeilla tuota jogurtti kastiketta, kuulostaa hyvältä.

Mielelläni otan neuvoja ja ohjeita vastaan.

Kokeile ihmeessä tofua! Löytyy yleensä juustojen läheltä. Osta kiinteää tofua joko maustettuna tai naturellina. Jälkimmäinen ei sitten maistu yhtään miltään, eli se vaatii reippaan maustamisen. Tofun rakenne on raakana löllö, joten se kannattaa paistaa vaalean ruskeaksi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat