Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihteeksi hopeatoffeekuorrutuksesta :) Lintu75, huhuu! :)

10.02.2006 |

Elikkäs käväisin tuossa äsken siellä sun sivuilla, löysin kuin löysinkin sieltä ohjeen tuohon hopeatoffeekuorrutteeseen :) Ajatuksissani siintää maaliskuun alku ja esikoispojan (5v) synttärit... Toiveissa pojalla olisi jotain joko a) merirosvoaiheista tai b) hämähäkkimäistä :)

Ajattelin (huom! En oo vielä ehtinyt suunnitella tarkemmin...), että jos tekisin tavallisen pyöreän kakun, jonka päällystäisin tuolla hopeatoffeekuorrutteella. Kuinka " jänkkiä" tuo kuorrute on: voisiko sitä laittaa sekä kakun päälle että reunoille? Vai valuuko alas reunoilta?

Mielessäni piirtelen tuon kakun päälle hämähäkin seittiä jollain valkoisella tai harmaalla... Mitähän se voisi olla? Sokerivesikuorrutusta? Kermavaahtoa? Mikä siinä pysyisi niin, ettei sula kastikkeeseen? Annapa varma vinkki :)

Hämähäkiksi mietin sellaista mustaa salmiakkisammakkoa, joita myydään esim. irtokarkkilaareissa. Ja siihen vaikkapa lakunauhasta pienet jalat molemmille sivuille, ja esim. kermavaahdosta tms. mulkosilmät ;)

Tuolla sivuillasi kerroit laittaneesi kyseiseen hopeatoffeekakkuun täytteeksi banaania ja vaniljakastiketta, joka on tehty kastikejauheesta... Voisiko se kastike olla vaan tuollaista vaahdotettavaa vaniljakastiketta? Vai onko tuollainen kastikejauhekastike (heh, mikä sana!:) makeampaa kuin tuo vaahto?

Kiitos kamalasti jo etukäteen! Tässä vaan pitää jo funtsia tulevia kekkereitä, ettei sit tuu kiirettä näiden tenavien kanssa touhutessa... ja sählätessä :)

Nasu

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jollekin jo kerran aikaisemmin vastasin, tuo kastike ei kyllä mun mielestäni pysy kakun reunoilla, se valuu, kuten kävisi kinuskillekin. Jos haluat reunankin mustaksi, mitäs jos kokeilisit kaulita sitä Sahlmanin mustaa pehmeää toffeeta, ihan kuten marsipaaniakin.

Katso www.Sahlman.fi (muistaakseni, tai googlella hakusanaksi Sahlman makeiset), jos et tiedä mitä tarkoitan, luulen että siellä pitäisi olla siitä kuvakin.

Väliinhän voit laittaa mitä haluat, jotain mietoa, marjoja en itse laittaisi tuollaisen kuorrutteen kanssa. Laitoin vaniljakastikkeen jauheesta, kun sitä sattui kaapissa olemaan;)

Kyselitköhän jotain muuta...

Ai niin, katsoitko kuvan pelkästä kastikkeesta, vai siitä kakusta? Kakkosblogissa on kuva siis kakusta, johon tein tuon kuorrutteen, lisäksi makeissa leivonnaisissa " haamujengi," muffinit, joiden kuorrutus on tehty Käck-patukoista. Kastike onnistuu siis myös niin, mausta tulee hieman miedompi, ero on mun mielestä samaa luokkaa kuin kinuskilla ja toffeella.

Kermalla en hämähäkinseittiä tekisi, se leviää päälle. Eli jotain mikä ois kiinteetä ja vaikka muovailtavissa. Kävisköhän valkoinen marsipaani. Takuuvarma en ole. Sekin pitäisi laittaa kakun päälle vasta kun kuorrutus on kokonaan jähmettynyt. Luulen, että se olisi ainoa jokseenkin käyttökelpoinen idea, tai jos Sahlmanilla oli jotain vaaleasävyistä toffeeta. En muista mitä kaikkea niillä on...vaaleanpunaista ainakin, johonkin muuhun tarkoitukseen tosin. Jos asut Helsingin seudulla, Herttoniemessä on Sahlamanin makeismyymälä, jossa ne myös valmistetaan.

Vierailija
2/10 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta....katso vielä ne muffinit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minä laittaisin sen tosiaan ihan jähmettyneen kakun kuorrutteen päälle ja käyttäisin seittiaineena valmista leivontahyllyissä myytävää tomusokerikuorrutetta. Sitä on valkoisena ja vaaleanpunaisena sellaisissa tuubeissa ainakin Dr Oetkerin valmistamana.

Siittä tuubista helppo puristaa seittikuviota ja sitten vaan kylmään lisäjähmettymään.

Vierailija
4/10 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä pitää olla tosi vakaa käsi. Ja sekään ei riitä, pitää saada täyte tulemaan ihan tasaista tahtia tuubista, lisäksi jälkeä ei voi korjailla, kuorrutuksen siitä kärsimättä.

Itse ainakin olen joskus pursotellut vastaavilla, mutta kakunkuorrutukseen tarkoitetuilla decor-geeleillä nimiä kakkuun. Lopputulos ei ole ollut kaunis, kun tuubista purskahtelee epätasaisesti tahnaa. Tai sitten se on tekniikkalaji.

Tuli vielä mieleen, että valkosuklaa voisi olla pursotettuna myös yksi vaihtoehto, mutta sama ongelma siinäkin.

Vierailija
5/10 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..toisaalta kyseessähän on omatekoinen kakku ja vaikka itsekin olen tosi tarkka siitä miltä ruoat/leivonnaiset yms näyttävät niin silti.

Materiaalina minusta nimenomaan valmiissa tuubeissa myytävä tomusokerimassa on noissa puuhissa parasta, siis koostumukseltaan varsinkin. Se on aika tämäkkää siinä tuubissa mutta kuitenkin suht helppo pursottaa pinnan päälle ja seittihän ei edes vaadi mitään millintarkkaa pipertämistä vaan aika suuria linjoja. Kermavaahto ei käy vaikka sen voiksi vatkaisi enkä oikein usko marsipaaniinkaan mutta tee ap kokeiluerä niin huomaat mikä paras vaihtoehto.

Vierailija
6/10 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

SUURET KIITOKSET teille vinkeistä! Vaikka itse olenkin paljon tehnyt kaikenlaista piiperrystäkin keittiön puolella, aina sitä kaipailee uusia tuulia ja ideoita :) Ettei aina niitä samoja pöperöitä syöttäisi, eikä aina samoilla kaavoilla tekisi ;)

Ajattelin, että jos ehdin ja jaksan, kokeilen tuota kuorrutetta etukäteen, esim. ystävänpäivänä. Mutta luulen, että kannattaa tässä tapauksessa tehdä se noista käck-patukoista, jos se kerran on vähän miedompaa... Kyseessä nimittäin juuri lasten juhlat maaliskuussa. Montako käck-patukkaa siihen kannattikaan laittaa /2dl kermaa? Ja kuinka paljon siitä tulee, riittääkö yhteen kakkuun?

Nasu

Vierailija
7/10 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleeni, että onnistuisiko hämähäkinseitin teko sulatetusta valkosuklaasta? Vaikka siitä leivontatarvikehyllyltä löytyvästä (minute block vai mikä sen nimi nyt olikaan???). Sulattelisit suklaan, pursottaisit kuvion leivinpaperille (tai parikin kuviota, jos eka ei onnistu -harjoitushan sen mestarin leipoo :)) ja siirtäisit sen jähmettyneenä kakun päälle.

Vierailija
8/10 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen taiteileminen hankalampaa+suklaa katkeilee hyvin helposti, varsinkin tuollainen ohut/kapea mitä ap tartteis tehdä.

Vierailija
9/10 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiskohan sitä seittiä yrittää tehdä sabluunan avulla? Jos leikkaa paperiin seitin ja sitten tomusokeria päälle, mitä luulette?

Vierailija
10/10 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen, että sit sitä kovettunutta seittiä on aika hankala siirtää niin, ettei se katkeile :(

Ja tuohon sabloonan läpi sokerilla koristelemiseen en usko, sillä se tomusokeri varmasti sulaa kuorrutteen päälle :(

Nasu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän