Miten posti kulkee?

Vierailija

Olen 30 vuotias ja vasta nyt rupesin miettimään että tosiaan, miten se posti kulkee?!
Rekalla? Junalla? Miten?
Mitä jos yhtenä päivänä tuleekin paljon paketteja, miten ne mahtuu sinne rekkaan? Onko rekkoja monta? Minäk näköisiä ne on?

Entä maapallolla, miten posti kulkee? Laivalla? Lentokoneella?
Kulkeeko ne jollain omilla laivoilla vai matkustajalaivojen ruumassa?

Miten tänään lähetetty kirje voi olla jo huomenna perillä?

Kommentit (7)

Vierailija

No eihän se posti suomessa kuljekaan koska posti on poistanut "tyhjän" ja jäljelle jääneet työntekijät joutuvat nyt tekemään töitä koko työpäivän, siis koko sen ajan josta heille maksetaan palkkaa. Lakkoonhan siinä täytyy mennä, hemmetti, kun töitä joutuu tekemään!

Vierailija

posti kulkee postiasemien välillä kuorma-autoilla, joita on Suomessa muutamia tuhansia. Ne on niitä sellaisia oranssilogoisia, mutta kulkevat usein yöllä, eli aikoihin, joita ei useinkaan näe. Posti viedään postiasemilta pääpostiasemalle, jossa se lajitellaan vietäväksi oikeisiin kohteisiinsa.

Kansainvälinen posti kulkee osin autoilla ja osin lentorahtina riippuen reiteistä ja matkan pituudesta (ei siis enää siitä, maksatko prioritypostimaksun ja kakkosluokan maksun - "lentopostia" ei enää ole erikseen). Laivoilla postia ei käytännössä enää kuljeteta. (jos laivarahtina haluaa jotain lähettää, täytyy käyttää kuljetusyhtiötä).

postin kulussa on Suomessa nyykyään ongelmia, mutta eivät ne johdu työntekijöiden laiskuudeta, vaan siitä, että posti ei haluaisi maksaa kalliista kuljetuksesta syrjäseuduille, vaan toimisi mielellään vain isojen kaupunkikeskusten sisällä ja välillä. Hauholla asuva mummo jääköön ilman äitienpäiväkorttejaan.

Vierailija

Ei ole pääpostiasemia vaan lajittelukeskuksia. Sieltä sitten pienempiin yksiköihin, missä tehdään se raaka lajittelu postinsaajille. Jakajat jakavat sitten autolla, mopolla, pyörällä tai jalan kärryllä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No eihän se posti suomessa kuljekaan koska posti on poistanut "tyhjän" ja jäljelle jääneet työntekijät joutuvat nyt tekemään töitä koko työpäivän, siis koko sen ajan josta heille maksetaan palkkaa. Lakkoonhan siinä täytyy mennä, hemmetti, kun töitä joutuu tekemään!

Minkä tyhjän? Kyllä mä olen tähänkin mennessä tehnyt töitä koko työpäivän. Lakkoon olen osallistumassa siksi, että minun palkkani putoaisi melkein 30% ja joutuisin toimeentulotuelle jos työnantajan vaatimukset menisivät läpi. Lisäksi työpäivän pituutta ei tietäisi etukäteen, se voisi olla mitä tahansa 4-10h välillä ja työergonomiasta voisi vain haaveilla.

Vierailija

Aloittaja ei ole koskaan nähnyt liikenteessä autoja, joissa on postin logo kyljessä? Saavutus sekin.

Meille tulee posti yleensä ennen neljää iltapäivällä, ihan kivasti siinä on jakajalla työpäivälle mittaa, kun aamusta aloittaa. En ole kade postilaisten palkasta tai "lyhyestä" työajasta.

Vierailija

Posti kulkee kun Kusti polkee.

Et ole koskaan matkustanut postiautolla? Niin no, tervetuloa maakuntiin. Mites toi airmail, onko tuttu sana? Lentoposti? Rahtia kuljetetaan myös meriteitse, ylläri. Ihan kaikin tavoin se posti kulkee, olet ehkä joskus nähnyt kuvan postinjakajasta joka kulkee jalan, kaikkihan heistä eivät pyöräile tai aja autoa.

Hyvä kysymys "entä jos paketteja on vain niin paljon" :D Veikkaisin, koska asiasta en tiedä, että silloin otetaan vaan isompaa kalustoa alle jos paketit ei meinaa mahtua kyytiin. Toisaalta, sellanen tilanne tuntuu jotenkin niin absurdilta että ehkä niin ei tule koskaan käymään. Ts en pysty kuvittelemaan millainen se tilanne olisi. Lähetäpä kysymyksesi Postille ja tule kertomaan mitä he vastasivat, jos vastasivat mitään.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat