Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tunnistaa sosiaalisesti lahjakkaan ihmisen?

Vierailija

Miten hän käyttäytyy? Mitä ominaisuuksia hänellä on?

Oletko itse sosiaalisesti lahjakas vai lahjaton? Mistä sen huomaa?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Osaa manipuloida muita ihmisiä. Olen itse keskitasoa. Selviydyn hyvin sosiaalisissa tilanteissa, mutta en saa muita toimimaan pillini mukaan

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Osaa manipuloida muita ihmisiä. Olen itse keskitasoa. Selviydyn hyvin sosiaalisissa tilanteissa, mutta en saa muita toimimaan pillini mukaan
Mä onnistun siinäkin. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eli narsisti on sosiaalisesti taitava?

Miten lapsesta kehittyy sosiaalisesti lahjakas? Onko geeneissä, opittua vai mitä?

Vierailija

Se se juttu onkin, et tunnista. Itse olen lahjakas sosiaalisesti. Osaan manipuloida, se tulee tosin aika todella luonnostaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miten lapsesta kehittyy sosiaalisesti lahjakas? Onko geeneissä, opittua vai mitä?

Narsisti pyrkii käyttäytymään oman etunsa mukaisesti ja ovat erittäin taitavia siinä, sama puhua psykopaatista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Narsisti pyrkii käyttäytymään oman etunsa mukaisesti ja ovat erittäin taitavia siinä, sama puhua psykopaatista.
Mutta kaikki jotka osaavat manipuloida ihmisiä, eivät tee sitä itsekkäästä syystä tai mitenkään omien etujensa mukaisesti eli eivät ole narsisteja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mutta kaikki jotka osaavat manipuloida ihmisiä, eivät tee sitä itsekkäästä syystä tai mitenkään omien etujensa mukaisesti eli eivät ole narsisteja.
Sinähän käännät narsismin nyt ihan päälaelleen. Manipulointihan on juuri sitä, että yrittää saada toisen käyttäytymään haluamallaan tavalla. :)

Vierailija

Hmm, no mutta kai sosiaalinen älykkyys näkyy muutenkin kuin ihmisten manipuloimisena? Itse olen ajatellut sosiaalisen älykkyyden olevan ihailtava piirre, ja että sellainen ihminen tulee esim toimeen monenlaisten ihmisten kanssa. Osaa tuoda kantansa esiin muuten kuin riitelemällä. Ylipäänsä on sellainen diplomaattinen. t.ap

Vierailija

Sosiaalisesti lahjakas ihminen on oma itsensä mutta osaa mukauttaa käytöstään myös erilaisiin tilaisuuksiin niiden vaatimalla arvokkuudella, jaksaa kiinnostua muista ja kuunnella muita. Jaksaa kysellä jolloin saadaan kuva että kyselijä on mielenkiintoinen. Oikeasti myös sellaiset jotka osaavat kuunnella ja keskustella, eivät paasaa vain omia mielipiteitään jyräämällä muut ja kailottamalla jatkuvasti juttuja itsestään.

Jostain syystä on jokin jenkkiläinen muoti-ilmiö että ihmisten pitäisi olla sanavalmiita, supliikkeja, hauskoja ja jotain viestinnän ammattilaisia sekä puheliaita. Sekä että on ok paasata itsestään ja pääasia on vain puhua, ei se mitä on sanottavana. Hiljaisemmat ja ajattelevammat jäävät jalkoihin, vaikka usein heillä olisi fiksumpaa sanottavaa. Monesti ne jotka antavat muille tilaa ovat sosiaalisesti paljon taitavampia, jostain syystä asian vain kuvitellaan olevan päinvastoin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hmm, no mutta kai sosiaalinen älykkyys näkyy muutenkin kuin ihmisten manipuloimisena? Itse olen ajatellut sosiaalisen älykkyyden olevan ihailtava piirre, ja että sellainen ihminen tulee esim toimeen monenlaisten ihmisten kanssa. Osaa tuoda kantansa esiin muuten kuin riitelemällä. Ylipäänsä on sellainen diplomaattinen. t.ap
Kyllä, noin se on terveen mielen kohdalla.

Vierailija

En ehkä ole luontaisesti kovin sosiaalisesti älykäs, mutta yritän oppia sitä päivittäin erilaisia ihmisiä kohdatessani.
Tässä googlettamalla löytämäni juttu sosiaalisesta lahjakkuudesta, ihan peruskamaa mutta jos jotain kiinnostaisi määritelmä sosiaalisesta lahjakkuudesta ja sen eri osatekijöistä.

"Yksi ihmisen älykkyyden osa-aluiesta on sosiaalinen älykkyys. Se on ominaisuus, jota saavuttaa usein vain oppimalla.

Sosiaalinen älykkyys kehittyy vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Sitä opitaan onnistumisten sekä epäonnistumisten kautta. Kutsutaanpa sosiaalista älykkyyttä myös tahdikkuudeksi tai maalaisjärjeksi. Psychology Today -sivusto listasi sosiaalisen älykkyyden elementtejä.

Verbaalinen lahjakkuus ja keskustelutaidot
Sosiaalisesti älykkäällä on hyvät sosiaaliset vuorovaikutustaidot. Hän on usein juhlissa tai tapahtumissa se, joka pistetään positiivisesti merkille. Tällainen ihminen pystyy keskustelemaan monien erilaisten ihmisten kanssa – hän on tahdikas ja osaa puhua tilanteeseen sopivalla tavalla.

Sosiaalisten roolien, sääntöjen ja koodien hallinta
Sosiaalisesti älykäs ihminen toimii taitavasti erilaisissa sosiaalisissa rooleissa. Yleensä hän hallitsee mainiosti sekä muodolliset että epämuodolliset tilanteet ja ymmärtää nopeasti, kuinka missäkin tilanteessa käyttäytyä. Heillä onkin yleensä helppo ja itsevarma olo hyvin erilaisten ihmisten kanssa.

Hyvä kuuntelutaito
Usein sosiaalisesti älykäs ihminen on myös erinomainen kuuntelija. Muut voivat tuntea tällaisen henkilön kanssa keskusteltuaan, että hänellä oli antoisa keskustelu ja erityisen hyvä yhteys tämän kanssa.

Empatiakyky
Sosiaalisesti älykkäät ihmiset ymmärtävät nopeasti, mitä toinen ihminen yrittää sanoa tai muuten ilmaista. Tämä johtuu siitä, että sosiaalisesti älykäs ihminen on taitava lukemaan toista ja pääsee sukkelasti samalle aaltopituudelle. Tunteiden ymmärtäminen on osa tunneälyä. Tunneäly ja sosiaalinen älykkyys kulkevat käsi kädessä ja sosiaalisesti lahjakkailla ihmisillä kumpikin ominaisuus on usein korkea.

Vaikutelman hallinta
Sosiaalisesti älykkäät ihmiset usein pohtivat sitä, millaisen vaikutelman antavat itsestään muille. Heillä on taito hallita kuvaa, jonka antavat itsestään muille ja toisaalta olla aito, oma itsensä. Tämä onkin ehkä sosiaalisen älykkyyden monimutkaisin elementti.

Lähde: psychologytoday.com"
(studio 55.fi)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin ja myös sellainen empaattinen. t.ap
Kyllä, mieleltään terve osaa ottaa toisen ihmisen huomioon ja pyrkii kompromissiin, narsisti tai psykopaatti ei anna periksi omaa kantaansa millään.

Vierailija

Häh, ihanko tosissaan jotkut on sitä mieltä että sosiaalisesti taitava on hyvä manipuloimaan? Mun ymmärtääkseni asia on pikemminkin niin, että sosiaalisesti taitava ei manipuloi, sillä näkee muidenkin näkökannalta ja ymmärtää, että oman edun toteutuminen ei välttämättä ole koko joukon etu. Ennemmin kaikkia ilahduttavan kompromissin löytäjää kuvailisin sosiaalisesti taitavaksi, manipuloijaa vaan ikäväksi tyypiksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat