Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen hampaat mätänevät suuhun

Vierailija
08.11.2015 |

Kyse on päiväkoti-ikäisestä pikkulapsesta. Hampaat ovat järkyttävässä kunnossa, ihan ruskeat. Äiti ei vie hammaslääkäriin eikä hoida hampaita (omat ovat ihan samassa kunnossa). Edes päiväkodista ei olla tehty lastensuojeluilmoitusta, eikö olisi pitänyt? Pitääkö tehdä lasu vai miten asiaan voi puuttua? Säälittää lapsi, vaikka en ole mitään sukua enkä muutenkaan kovin läheinen heidän kanssaan.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis millaset ne hampaat on? Itsellänihän siis oikeasti maitohampaat mätäni suuhun koska olin korvatulehduskierteessä ja se juotava vaaleanpunainen benisilliini yksinkertaisesti tuhosi ne. Ei hammaslääkärit sille voinut mitään. Eikä tehneet kun olivat vain maitohampaita. Kipeet yksilöt vain joko a revittiin pois tai paikattiin jos oli paikattavaa. Mustat tyngät ne suurimmaksi osaksi oli. Nykyään on valkoinen hohtava suoraakin suorempi hammasrivi (oiottu) joten pysyviä haittoja ei tullut. Voisko olla samanmoisesta asiasta kyse?

Ihan sama tarina sukulaisella. Maitohampaat musta reikäset tyngät, joutui usein juomaan sitä vaaleanpunaista litkua. Rautahampaat ihan täydelliset valkoiset vielä lähes 50-kymmpisenäkin. Eikä mitään reikäongelmaa.

Sama juttu mun tyttärellä. Lisäksi hommaa avitti isot nielurisat, jonka takia hengitti yöt suun kautta , joten suu kuivui ja sylki (joka suojaa hampaita) oli olematonta. Pysyvissä hampaissa ei ole ollut yhtään reikää.

Vierailija
22/23 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä ap oikeasti tiedät sen tilanteen? Meillä on kolme lasta ja esikoisella oli 3-5 -vuotiaana etuhampaat ruskeat. Harmitti kyllä. Onneksi ne sitten lähti ja tuli pysyvät legot. Takahampaissa oli myös muutama tummentuma. Ja mitä nuo tummentumat oli? Ihan rehellisiä reikiä. Meille hammaslääkäri sanoi, että tummentuma oli merkki siitä, että reikien kehitys on pysähtynyt ja ne oli pysähtyneet koko sen ajan, kun niitä seurattiin. Miksi näitä tuli? Syynä pidettiin maidon juomista pullosta liian usein ja pitkään ja liian isoksi. Hampaita alettiin harjata 1-vuotiaana ja itsellä on toki reikiä, mutta aina olen pessyt hampaat päivittäin kahdesti ja hymy on kunnossa.

Nyt lapsi on 12-vuotias ja kauniit valkoiset legot. Ei reikiä yhtään ja ei ole koskaan paikattu, koska noita varhaislapsuuden reikiä ei tarvinnut paikata.

Kahden nuoremman kohdalla on oltu jopa suuripiirteisempiä kuin esikoisen, jonka kohdalla oltiin ihan paniikissa noiden etuhampaiden takia ja noiden tummentumien ilmestyttyä oltiin ihan hirveän tarkkoja. Silti kumpikin reiättömiä ja maitohampaat pysyi hyvinä loppuun asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen perheen suht hyvin, vaikken ole niin läheinen että uskaltaisin ottaa puheeksi. Äidin sisko on asiasta puhunut ja vaatinut hampaiden hoitamista kuntoon, mutta äiti ei saa aikaiseksi tai ei halua. Äidin omat hampaat ovat siis samassa kunnossa kuin lapsen, juovat limpparia ja syövät karkkia hirmuiset määrät ja hajustakin tietää että ovat jossain mätänemistilassa jo. Äiti odottaa toista lasta joten siksikin asia olisi tärkeä. lapsen hampaita ei kaiketi pestä koskaan  koska lapsi ei anna koskea niihin. Äiti on rakastavanoloinen vanhempi muttei saa lapseen mitään kasvatusotetta, mikä näkyy juuri hoidon laiminlyönteinä, kun lapsi ei vaan halua tehdä jotain. Lasten isät eivät ole kuvioissa mukana ollenkaan ja äiti on yh. Säälittää niin tuo lapsi, kai sitä itse pitää sitten tehdä se ilmoitus varmuudenvuoksi... ja kun kauhean hyökkäävästi jotkut kokevat tämän "toisten asioihin puuttumisen" niin itse ainakin olen huolissani aina jos koen että lapsen hoitoa laiminlyödään. ap.