Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tapetin poistosta/ maalaamisesta tapettien päälle?

Vierailija

Ollaan katseltu yhtä 2000-luvun alussa valmistunutta taloa, jossa on lähes kauttaaltaan seinät tapetoitu ja yllättäen tuo tapetti ei oikein missään huoneessa miellytä meidän silmää =(
Muuten talo miellyttää moniltakin osin, joten remonttiasiat ovat alkaneet pyöriä mielessä...
Meillä on niin kiireinen elämä tällä hetkellä, että kovin aikaa vievä remppa ei tule kyseeseen, joten nyt kysynkin paljon rempanneilta ihmisiltä neuvoja ja vinkkejä.

Eli, jos tapetti on (ja todennäköisesti on) laitettu jo rakennusvaiheessa, niin kuinka isolla todennäköisyydellä alla ei ole pohjamaalia? Siis onko yleistä, että tapetit laitetaan suoraan levyjen päälle pelkän tasoituksen jälkeen. Tiedän ainakin Älvsby-talojen kohdalla näin olevan, jos talotehdas tapetoi. Tämä talo ei ole älväri, mutta todennäköisesti jokin kastelli tms. on kyseessä.

Ja sitten lisäkysymys heti perään... Olettaen, että alla ei ole pohjamaalia, on tapettien irroitus ihan järkyttämää touhua (kokemusta on). Voikohan tapettien päälle tällaisessa tilanteessa maalata? Onko kukaan maalannut.
Mietin vain, että, jos tapetti ei irtoa sieltä kastelemalla kuin millin paloina, niin ei kai se irtoa päälle maalatessakaan... vai?

Kommentit (13)

Vierailija

Taitaa selvitä vain kokeilemalla. Minun asunnossani riitti veden suihkuttelu tapetin päälle ja reunasta vetäminen, ja tapetti irtosi puolen metrin siivuina. Boordin kohdalla piti taas veistää irti millin paloja.

Kun talo on noinkin uusi, muistaisiko omistaja, mitä seinille on pantu?

Vierailija

Niin, tasoitetapetti voisi olla vaihtoehto... ainakin osassa seiniä.

Ja toki omistajakin saattaisi asiaan osata vastata... ainakin voi kysyä =)

Ap

Vierailija

Jos on ammattiemiesten myyntiin tekemä, niin voi olla että tapetti on liimattu suoraan kipsilevyyn kiinni, eikä sitä välttmättä edes saa irti rikkomatta kipsilevyjä.

Kyllä sen voi maalata suoraan päälle, mutta siinä voi käydä niin että maalin kastellessa tapetin kupruillee, mutta se kyllä tasoittuu taas kuivuessaan. Seinämaali ei nyt hierveitä maksa, joten kokeile.

Vierailija

Jos päädytte kuitenkin tapetin repiseen, suosittelen höyrykonetta ja siihen sellaista imurin lattiasuutinta. Höyryä kunnolla peliin ja tapetti lähtee erittäin helposti isoina paloina!

Maalatessa suoraan tapetin päälle, tapetti voi kastuessaan pullistua seinästä, mutta kuivuessa vetäytyy takaisin.

Vierailija

Tapetin päälle maalaus ei tule koskaan olemaan kovin siisti. Kupruilee helposti. Kestäkää hetki paskaa tapettia ja repikää pois ja maalatkaa sitten myöhemmin. Tai vetäkää uusi levy päälle.

Vierailija

Olemme juuri tuosta syystä maalanneet tapetin päälle. Ensin maalattiin pieni seinä ja katsottiiin, miten käy ja sitten seur. päivänä maalattiin loput, kun tulos oli ihan hyvä.

Vierailija

Ja en tarkoittanut tietenkään _imurin_ lattiasuutinta, vaan samannäköistä höyryttimen osaa! Höyryä tulee laajalta alueelta siten.

Vierailija

Tapetti voi olla myös sellaista josta jää alimmainen kerros seinään kiinni kun tapetti revitään kuivana irti. Tämän kerroksen päälle maalataan pohjamaali ja sitten tapetoidaan tai maalataan päälle.

Vierailija

Revin juuri viime viikonloppuna tapetit irti v. 2004 valmistuneen asunnon seinistä, alla ei ollut pohjamaalia vaan juurikin jotain kipsiä. Hyvin lähtivät, ei mitään ongelmaa, mutta uusi maalaus näille pohjamaalittomille seinille oli ihan kamalaa. Seinät imivät loputtomasti pohjamaalia ja itse seinämaalia ja tulos jäi silti epätasaiseksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tapetin päälle maalaus ei tule koskaan olemaan kovin siisti. Kupruilee helposti. Kestäkää hetki paskaa tapettia ja repikää pois ja maalatkaa sitten myöhemmin. Tai vetäkää uusi levy päälle.

Tuota en allekirjoita. Itse olen maalannut menstyksellä monia seiniä tapetin päälle, mutta toki on tiedettävä mitä tekee. Saumakohdat kannattaa hioa, tasoitukset jne. Jos tapetti lähtee kupruilemaan, annetaan sen joko kuivua rayhassa, tai käytetään maalia apuna tapetinirroitukseen.
Nykyään on paljon vaihtoehtoja, tuo mainittu tasoitetapetti, telattava tasoite jne.
Jos haluatte päästä helpolla, teetätte työn ammattilaisella. Asuinpaikasta ja työn laajuudesta riippuen joudutte maksamaan joitain tonneja. Tällä saatte kerralla siistin ja viimeistellyn lopputuloksen ja säästätte niin hermoja, kuin aikaakin ja monesti myös rahaa.
T. Maalari

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuota en allekirjoita. Itse olen maalannut menstyksellä monia seiniä tapetin päälle, mutta toki on tiedettävä mitä tekee. Saumakohdat kannattaa hioa, tasoitukset jne. Jos tapetti lähtee kupruilemaan, annetaan sen joko kuivua rayhassa, tai käytetään maalia apuna tapetinirroitukseen.
Nykyään on paljon vaihtoehtoja, tuo mainittu tasoitetapetti, telattava tasoite jne.
Jos haluatte päästä helpolla, teetätte työn ammattilaisella. Asuinpaikasta ja työn laajuudesta riippuen joudutte maksamaan joitain tonneja. Tällä saatte kerralla siistin ja viimeistellyn lopputuloksen ja säästätte niin hermoja, kuin aikaakin ja monesti myös rahaa.
T. Maalari

Telattavasta tasoitteesta en ole kuullutkaan... täytyypä googletella.

Oletkos ammattilainen? Jos olet, niin anna karkea arvio, paljonko työn teettäminen maksaisi jollakin ulkopuolisella (uudellamaalla).
Tässä talossa Tapetit pitäisi poistaa alakerrasta (eteinen/ olohuone, sekä yksi makkari) neliöitä on noissa tiloissa yhteensä n. 50 (arvio) ja tapetti lähes kaikilla seinillä. =)

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

T. Maalari

Telattavasta tasoitteesta en ole kuullutkaan... täytyypä googletella.

Oletkos ammattilainen? Jos olet, niin anna karkea arvio, paljonko työn teettäminen maksaisi jollakin ulkopuolisella (uudellamaalla).
Tässä talossa Tapetit pitäisi poistaa alakerrasta (eteinen/ olohuone, sekä yksi makkari) neliöitä on noissa tiloissa yhteensä n. 50 (arvio) ja tapetti lähes kaikilla seinillä. =)

ap

Sorry... hätähousu olen... sinähän olikin jo se karkea hinta-arvio ;)

ap

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat