Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huoli vauvasta 8kk

Huolesta soikea äiti

Tyttöni on 8kk ikäinen, ja luettuani netistä jonkin terveydenhoitajan kirjoittamaa "neuvolan käsikirjaa" minulla heräsi huoli. Tyttö ei vielä seuraa katseellaan jos osoitan hänelle sormella jotakin, vaan tyttö katsoo sormeani. Hän ei myöskään seuraa katsettani/tuijotustani jos katson hänestä poispäin, vaan tuijottaa minua. Kaikki on muuten mielestäni hyvin, nimeen reagoi melko hyvin, ojentaa käsiään päästäkseen syliin, jokeltaa mielestäni monipuolisesti (vavavau-va, hy-vä, tätä, ätä, namnamnammam jne.). Motorinen kehitys on ikätasolla myös, yrittää istumaan, harjoittelee konttausta, nousee polviseisontaan, ryömii. Hymyileväinen tyttö, mutta vierastanut 5kk alkaen. Voiko tämä osoituksen seuraamattomuus olla merkki autismista tai muusta vakavasta psykologisen kehityksen viivästymisestä? Koska nämä em. Asiat tulisi "osata"?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Seuraako kaikki muut 8kk ikäiset osoitusta jo? Jos osoitat esimerkiksi lamppua lapsen istuessa syöttötuolissa niin katsooko lamppua?

Vierailija

Eiköhän neuvolassa sanota jos on syytä huoleen. Älä murehdi asialla, jota tuskin on yhtään mitään ja nauti ajasta pikkuisen kanssa. En näe syytä huoleen, sillä jokainen lapsi kasvaa omaan tahtiinsa. Ja tuo seuraamisjuttu on ihan uutta mulle, ei oo mitään mainintaan et pitäisi tarkkailla muten kehittyy.

Vierailija

Aina sanotaan, että ei huolta... 

Joskus kuitenkin huoli on aiheellinen. Neljännen lapsen kanssa minulla oli vaikea ottaa kontaktia. Lapsi oli myös hitaampi oppimisessaan, joskin meni vielä normaaliksi luokitellun mukaan. Neuvolasta aina toppuuteltiin, että kaikki hyvin. 

Eipä ollut, diagnosoitu lievä kehitysvamma sitten paljastui, kun tappelemalla sain lapsen kunnon tutkimuksiin n. kolmevuotiaana. 

Minulla tietysti kova kokemus lapsista eli esikoisen kanssa voi olla tietysti turhaa kouhkaamista. Mutta aina suhtaudun vakavasti, jos äiti tuntee, ettei kaikki ole kunnossa. 

Vierailija

Yritän olla murehtimatta, ja unohtaa koko asian, mutta välillä helpommin sanottu kuin tehty.. en ollut minäkään kuullut, ja vahingossa löysin tämän (linkki alla) kun luin mitä 8kk neuvolassa tutkitaan. Ja nyt mieltä  vaivaa :-/. Soitin neuvolaankin ja sanoivat ettei tarvisi olla huolissaan, mutta olen kuullut niin paljon tuosta neuvolan " hyssyttelystä" että haluaisin vielä vahvistusta asialle..

http://www.ppshp.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/npp/embeds/19952...
8kk tarkastus
psyykkinen
kehitys
• vuorovaikutus lapsi-vanhempi:
• vauva kykenee vastavuoroiseen leikiin
(ota-anna, kurkistusleikki)
• vauva tarkistelee, hakee turvaa katseellaan
äidistä uudessa tilanteessa
• vierastamien ja turvautuminen lähimpään
hoitajaan
• vauva ymmärtää toisen aikomuksen (esim.
seuraa katseellaan sormen suuntaa ei katso
sormea)
• huoli: vauva ei ole lainkaan kiinnostunut
ihmisistä

Vierailija

Jos ei mitään selkeää muutosta tapahdu kuukauden tai parin sisällä, niin ottaisin kyllä ehdottomasti uudelleen puheeksi neuvolassa. Mikäli on jotain tarpeita tukitoimenpiteisiin, niin parempi mitä nopeammin lapsi saa asiaan apua.

Vierailija

Täytyy tosiaan seurata 9kk asti ja kysyä sitten jos ei asia muutu. Valtavasti asioita tapahtuu onneksi lyhyessä ajassa ja kehitys on nopeaa. Mielellään kuulisin seuraako muut 8kk ikääiset jo osoitusta?

Vierailija

Oho, onneksi mä en lukenut tuollaisia juttuja kun meidän lapsi oli pieni.
Olisin itsekin varmaan pelästynyt. Hän nimittäin oppi ehkä puolitoistavuotiaana katsomaan sinne mihin osoitetaan :o Ihan normaali lapsi on, nyt 2,5-vuotias. En edes tiennyt että olisi pitänyt huolestua, eikä tuohon neuvolassakaan sanottu mitään.

Vierailija

Niin.. olisinkohan käsittänyt tämän nyt sitten väärin kuitenkin? Tyttö katsoo kyllä kun osoitan esimerkiksi kirjasta kuvaa, tai vaikka parketin kuviota lattialla, mutta ei osaa katsoa kauempana olevaa osoituksen kohdetta. Kysyn seuraavassa neuvolassa sitten, ja jos mulla on nyt sitten erityislapsi, niin ihana tyttö on siitä huolimatta.

ap.

Vierailija

Eihän kaikki tapahdu kehityksessa kuin naps vain. Toiset alkavat puhua aikaisin, toiset kävelevät aikaisin... Jokainen kehittyy omassa tahdissaan. Jos lapsesi on juuri nyt 8kk, ei hänen sillä kellonlyömällä kun 8 kuukautta tulee täyteen, tarvitse osata kaikkia taitoja, joita listataan tyypillisiksi taidoiksi hänen ikäisilleen. Ymmärrän huolesi omasta lapsestasi, mutta jos hän vaikuttaa sinusta ihan terveeltä ja hyvinvoivalta eikä vuorovaikutuksessa noin muutoin ole vikaa mielestäsi niin luulisin, että ei ole syytä huoleen. 

Vierailija

Kiitos, näinhän se on, kun järjellä ajatelee. Olen huomannut myös, että usein taidot kehittyvät sen kuukauden aikana, joita aina ikätasolle kuvaillaan, vaikken todella ole suuremmin mitään kyttäillyt vaan antanut pienen kehittyä omaan tahtiinsa. Tuo jotenkin pisti silmään, kun tämän lukemani perusteella tuo taito pitäisi osata 8kk neuvolan tarkistuksessa, vaikka ei meillä kyllä mitään tuommoista tarkistettu.. pelästyin jotenkin hirveästi. Mutta olkoon, tyttö on mielestäni hyvin vuorovaikutuskykyinen ja iloinen tirriäinen. Tähän asti kehittynyt tosi hienosti ja normaalisti, joten eiköhän tuokin tule sitten ajan kanssa :)

ap.

Vierailija

Toivoisin silti vielä terveydenhoitajan kommenttia tähän asiaan liittyen, sekä jos jollain muulla 8kk ikäisiä vauvoja niin miten muilla tämän kanssa.

ap.

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

lapset oppivat asioita monesti omaan tahtiinsa ja taito, joka kirjojen mukaan pitäisi olla hallussa tietyssä iässä, tuleekin kuukauden tai kahden päästä. Kuukausikin on vauvan ja taaperon kehityksessä pitkä aika.

Tyttärelläsi ei mielestäni ole autistisia piirteitä, koska hän hakee katsekontaktia, pyytää syliin ja on monipuolisesti kiinnostunut ympäristöstään.

8kk ikäisen näkö ei vielä ole niin hyvä, että hän näkisi kovin kaukana olevia kohteita. 8kk ikäisen näön tutkimiseen kuuluu niin kutsuttu pinsettiote eli lapsi näkee lattialla tai pöydällä edessään olevan noin riisimuron kokoisen esineen ja osaa ottaa sen hyppysiinsä käyttämällä etusormi-peukalo-otetta.

Vasta noin vuoden ikäinen näkee niin kauas, että esimerkiksi tunnistaa tuntemansa ihmisen kauempaa, noin 3 metrin päästä katsottuna. Mielestäni tyttäresi näkö kuulostaa kuvailusi perusteella (kuvakirjat, lattian kuviot) täysin normaalilta.

Minusta vaikuttaa vahvasti siltä, että tyttäresi on normaalisti kehittynyt. Tottakai neuvolassa on hyvä puhua kaikista mieleen tulleista huolista, koska oma neuvolaterveydenhoitaja luonnollisesti tietää ja tuntee lapsesi pidemmältä ajalta kuin minä :)

t. Mia, terveydenhoitaja

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat