Sanonta "puolet x:mpi"

Vierailija

Mun mielestä tää on aina ollu itsestäänselvyys, mutta nyt oon pariin otteeseen törmänny tähän sanontaan ja miettiny, että oonko koko ikäni ymmärtäny ihan väärin.

Eli jos Maija on 10v ja Pekka puolet vanhempi, niin eikö Pekka oo 15 eikä 20?! Ja jos Pekka on tuplasti vanhempi, niin se on 30? Ja jos puolet nuorempi niin 5?

Usein oon viimeaikoina törmänny tähän puolet enemmän, puolet vähemmän niin, että on puhuttu kumminkin tuplamäärästä. Mikä on oikein? Miten ite käytätte tätä sanontaa vai käytättekö ollenkaan?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tästä uus riisinkeitto -ketju?

Ko. ketjusta en tiiä mitään vaikkakin tossa nimenomaan riisiä keitellessä mietin tätä asiaa ja aattelin, että täältä saa vastauksen jos jostain :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin mut jos Maija on 10 ja Pekka puolet vanhempi, niin eikö se oo nimenomaan puolet vanhempi 10:stä eli 5v vanhempi?

Itse ajattelen aina, että se suurempi luku on 100 prosenttia. Eli jos Pekka on puolet vanhempi Maijaa, niin ajattelen heti, että se 10v. on 50% siitä Pekan iästä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mut jos Maija on 10 ja Pekka puolet vanhempi, niin eikö se oo nimenomaan puolet vanhempi 10:stä eli 5v vanhempi?

Itse ajattelen aina, että se suurempi luku on 100 prosenttia. Eli jos Pekka on puolet vanhempi Maijaa, niin ajattelen heti, että se 10v. on 50% siitä Pekan iästä.

Ajattelet väärin. Lauseestahan käy yksiselitteisesti ilmi, että Maijaan verrataan, eli Maija on 100%.

Vierailija

Osinhan nuo tuontyyppiset lausahdukset ovat vakiintuneet puhekieleen virheellisessä merkityksessä.

Esim: vaikka tajuaisi, että puolet enemmän on puolitoistakertainen määrä, niin aika usein sanotaan kaksi kertaa enemmän ja tarkoitetaan kaksinkertaista määrää, vaikka se tarkoittaa oikeasti kolminkertaista määrää.

Vierailija

Tämä on liki ikuisuuskysymys. Sananmukaisesti puolet enemmän on tietysti puolet enemmän eli puolitoistaketainen. Näin asia opetettiin itselleni koulussa (-70 luvulla). Nykyisin tosiaan sitä käytetään myös mekityksessä kaksinkertainen, joka minuista on väärin mutta monesta muusta oikein.  Lieneekö olemassakaan yksiselitteistä määritelmää miten asia on?

Vierailija

Maija 10 v.

Puolet nuorempi henkilö on 5 vuotta.
Puolet vanhempi on 15 vuotta.
Tuplasti vanhempi=kaksi kertaa niin vanha=kaksinkertainen ikä eli 20 vuotta.

End of story :)

Vierailija

Kielikellon mukaan oikeampi on 2x -merkitys. Koulussani siis opetettiin aikanaan väärin, en kuitenkaan anna periksi vaan kysynkin aina kumpaa puhuja tarkoittaa.

Vierailija

"Kansankielen lausekkeet ”puolta/puolet vähemmän/enemmän” voidaan esittää myös matemaattis-formaalisesti kahtena yksinkertaisena kaavana. Jos A:n rahat merkitään x:llä ja B:n rahat y:llä ja jos A:lla on rahaa ”puolta vähemmän” kuin B:Ilä, on tilanne kuvattavissa yhtälöllä x = y/2. Tilannetta, jossa A:lla on rahaa ”puolta enemmän” kuin B:llä, vastaa yhtälö x = 2y."

http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=1027

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat