Huoli pikkusiskosta

Vierailija

Olen lukiossa kolmatta vuotta, sisko(puoli) aloitti nyt ekaa vuotta. Sisko juo joka viikko itsensä känniin ja polttaa useamman kerran päivässä. Tiedän että hänen kaveriporukastaan on myös joku joutunut huumevieroitukseen, mutta en usko että hän kuitenkaan käyttää huumeita tai että ilmiö olisi jotenkin laajempi. Pelkään että hän satuttaa itsensä jotenkin tai joutuu ryöstetyksi tai jotain juodessaan.

Minun ei auta puhua hänelle koska hän inhoaa minua (hän inhoaa myös isääni eikä olisi halunnut muuttaa samaan asuntoon kanssamme, mutta äitipuoli ilmeisesti pakotti hänet), ja pikemminkin kiusaa ja vittuilee minulle kaveriporukkansa mukana ja kotona ei koskaan halua olla samassa huoneessa kanssani. Se tyttöporukka kyllä on kiusannut minua jo yläasteelta lähtien (enkä mielestäni koskaan antanut mitään syytä siihen, yleensä haukkumisen aiheena on pukeutumistyyli ja arvosanat), että sikäli se ei ole uutta. Sisko on kyllä ihan täysillä mukana siinäkin ja tuntuuhan se ikävältä, kun kuitenkin parhaani silloin muutovaiheessakin tein että hänellä ei olisi ollut niin kurjaa.
Oikeastaan ainoa tilanne jolloin hän ylipäänsä puhuu minulle on kun selitän hänelle matikkaa (äitipuoli haluaa että se käy pitkän ja antaa sille jotain ihan absurdeja summia rahaa jokaisesta kutosta paremmasta numerosta). Muuta tilannetta ei oikeastaan tule edes mieleen kun mietin.

Vanhempia ei kiinnosta, minun isä on suurimman osan aikaa työmatkoilla, äitipuoli taas on usein poissa kotoa myös, eikä häntä huoleta mikään juominen, hän vain kuittaa sen sanomalla että antaa pitää hauskaa. En tiedä hänen isästä.

Onko mitään mitä voin tehdä?

Kommentit (14)

Vierailija

Anna olla. Itse en päätäni jaksais tollasella vaivata. T. Amiksen kolmonen jolla on myös sisarpuolia (hyviä ja huonoja kokemuksia)

Vierailija

En tiedä olisko jo sellainen tilanne, että kannattais ilmottaa johonkin. Jos alkoholi maistuu runsaasti, on agressiivisuutta eikä vanhemmat pahemmin välitä, niin kyllä siihen joku järki pitäisi saada. Ihan siskon itsensä kannalta. Helposti menee tulevaisuus pilalle.

Vierailija

Tuon ikäinen on jo aikuinen (18 v) ja hoitaa itse omat asiansa. Eikä se juominen nyt niin paha ole, jos tapahtuu vain kerran viikossa, suurin osa nuorista juhlii ja epänormaalimpi siskosi olisi, jos ei joisi ollenkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäinen on jo aikuinen (18 v) ja hoitaa itse omat asiansa. Eikä se juominen nyt niin paha ole, jos tapahtuu vain kerran viikossa, suurin osa nuorista juhlii ja epänormaalimpi siskosi olisi, jos ei joisi ollenkaan.

Eikös lukion ekalla olla 16-vuotiaita?

Vierailija

Ekan viestin lähettäjä lisää ennekuin alapeukkuja satelee enemmänkin: tarkoitin lähinnä, et mun mielestä ei ole ap:n asia hoitaa siskonsa asioita kuntoon. On oletettavasti jo yrittänyt. Mulla on kokemusta tän tyylisestä myös, ja koin, että kyllä sen sisaruksen piti kantapään kautta oppia, että muutosta tapahtu..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eikös lukion ekalla olla 16-vuotiaita?

Sori, luin että "on lukion kolmannella". Mutta pysyn kannassani, lukiolainen huolehtii itse asioistaan ja "puuttumiselle" ei ole tarvetta. Toki jos lasun kriteerit täyttyvät niin ap voi siskostaan sellaisen tehdä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ekan viestin lähettäjä lisää ennekuin alapeukkuja satelee enemmänkin: tarkoitin lähinnä, et mun mielestä ei ole ap:n asia hoitaa siskonsa asioita kuntoon. On oletettavasti jo yrittänyt. Mulla on kokemusta tän tyylisestä myös, ja koin, että kyllä sen sisaruksen piti kantapään kautta oppia, että muutosta tapahtu..

Mutta tässä on toinenkin puoli, ainakin omalla kohdallani. Koulut jäi käymättä ja nyt sitten päälle parikymppisenä juostaan terapiassa. Töitä en ole tehnyt päivääkään ja täytyy sanoa, että kyllä vaatii työtä saada itsensä työkykyiseksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mutta tässä on toinenkin puoli, ainakin omalla kohdallani. Koulut jäi käymättä ja nyt sitten päälle parikymppisenä juostaan terapiassa. Töitä en ole tehnyt päivääkään ja täytyy sanoa, että kyllä vaatii työtä saada itsensä työkykyiseksi.

Olisitki ottanut silloin teininä apua vastaan mielelläs?

Vierailija

Hei kolmonen, se alkoa nappaileva on vasta lukion ekalla, siis joku 16-vuotias, joten on ihan aiheellista olla hänestä huolissaan.

Olisiko mahdollista ap, että menisit puhumaan koulunne terveydenhoitajalle, joka sitten voisi kutsua tytön puheilleen ja keskustella vakavasti hänen kanssaan. Varhainen puuttuminen ongelmiin on aina parempi kuin silmien sulkeminen ja ajattelu, ettei kuulu minulle, kun ei ole edes sukuakaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olisitki ottanut silloin teininä apua vastaan mielelläs?

En olisi, mutta niin olisi ollut paras. Vaikka pakolla pistää mut ruotuun ja koulunpenkille. Kun vanhempia ei kiinnosta tarpeeksi, niin kyllä teini sen huomaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suojele itseäsi. Joudutteko olemaan paljon kaksin kotona? Voitko asua samassa taloudessa?

Joudutaan, mutta useimmiten sisko sulkeutuu vain huoneeseensa, minä taas omaani. Joskus sillä käy myös kavereita, en yleensä jaksa kuunnella heidän juttujaan niin lähden yleensä kirjastoon opiskelemaan silloin. Isoja bileitä ei hän uskalla näin kerrostalossa pitää, varsinkin kun naapuri on kutsunut poliisin pienemmästäkin (ei tosin ollut meihin liittyvä asia vaan toiseen naapuriin), vaan kaikki isot juhlat on aina erään toisen porukkaan kuuluvan tytön luona. Joskus vain käy sen kaverit yön yli jos vanhemmat on poissa.

AP

Vierailija

Älä välitä siitä. Ihmeellistä että jaksat vielä olla huolissaan hänestä, auttaa matikassa ja välittää vaikka hänhän kiusaa sinua. Minä muuttaisin pois niin pian kuin valmistuisin lukiosta ja ainaisin siskon juoda itseään hengiltä kunnes tulee järkiinsä ja ehkä jopa pyytää anteeksi käytöstään.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat