Taloyhtiön kustantama kylpyhuoneremontti?

aapee

Asumme pienessä taloyhtiössä ja naapureiden kesken olemme paljon tehneet itse töitä, jotta yhtiövastike pysyy kohtuullisena. Itse olemme myös remontoineet pintoja ym sen tarkemmin selvittämättä taloyhtiön vastuuta. Ja näin saa ollakkin, tähän ei siis kannata takertua. Ongelmana on kuitenkin se, kun yksi asunnoista on nyt myyty edellisen omistajan kuoltua. Uusi naapuri oli isännnöitsijälle soittanut, että hänen kylpyhuoneestaan on irronnut muutamia laattoja, ja taloyhtiön olisi nyt remonttia kustannettava, koska vesieristystä ei ole, ja se on lain mukaan (?) pakko tehdä.

Minä yritin googlata asiaa, ja löysin nettisivun, jonka mukaan taloyhtiö osallistuisi vain vesieristeen kustannuksiin. Asia on nyt monella tapaa epäselvä, en ole varma onko naapuri vaatinut koko kylpyhuoneen kustantamista uuteen uskoon, vaiko vain vesieristettä. Vesieristeen laittaminen kuitenkin tarkoittaa, että laatat pitää purkaa. Yhtiökokous asiasta varmaankin olisi pidettävä, mutta nyt ihan ensin kenenkään vaatimuksista välittämättä haluaisin tietää, miten asia virallisesti menee. Tässä taloyhtiössä kylpyhuoneremontin kustantaminen tietäisi varmaankin yhtiövastikkeen tuplaantumista seuraaviksi vuosiksi, jonka vuoksi olenkin huolissani.

Kommentit (10)

Vierailija

rempat eli nuo laatat itse mutta vesieristeen/eristämisen joskus jopa kustantaa yhtiö. on kai teillä isännöitsijä tms neuvomassa? meillä myös pieni yhtiö, huollot itse mutta isännöitsijä apuna.

aika lyhytnäköistä tältä naapuriltakin, hän on myös maksamassa niitä vastikkeita vaikka tietysti halvemmaksihan se tulee toisilla osaksi maksattaa. 

ehkä teidän pitäisi kaikkien rempata kylppärit ;) kirpasee kaikkia sitten

Vierailija

Jos vesieristettä ei ole, ja pinta on rikki, on kosteutta liki vääjäämättä rakenteissa, jolloin remppa menee yksiselitteisesti taloyhtiön piikkiin.

Vierailija

Ja lisättäköön, että jos kylppärit muutoinkin alkaa olemaan käyttöikänsä päässä (mikä oletettavaa, jos vesieristeitä ei ole, ei voi kovin uusia olla kylppärit), kannattaisi varmaan harkita pitäisikö ne kaikki keskitetysti remontoida nyt kerralla.

Luultavasti tulisi halvemmaksi kaikki kerralla, kuin parin vuoden välein yksittäin, sitä mukaa kun leviävät käsiin.

Vierailija

Kyllä se remppa tosiaan menee tuossa tapauksessa taloyhtiön piikkiin.

Tähän kuuluu myös pinnat jotka joudutaan poistamaan/vaihtamaan että saadaan vesieriste paikalleen. Vessanpönttö, lavuaari jms. ei taas kuulu taloyhtiölle jos ne ovat kunnossa. Ne vain irroitetaan ja laitetaan sitten takaisin paikalleen.

Tosiaan isännöitsijä auttaa näissä asioissa...

Vierailija

Vastuujako menee niin, että vesivahingon sattuessa yhtiö on vastuussa rakenteista: tässä tapauksessa siis esim. betonin kuivattamisesta, mahdollisista levytyksistä ja vesieristeestä.

NIIN se EI mene, että jos kylpyhuone on rakennettu esim. 80-luvun lopun rakennusmääräysten mukaan niin, että vesieriste ulottuu vain suihkutilan seinille, se pitää nyt yhtiön kustannuksella laittaa kaikkiin kylpyhuoneisiin koko seinille, siis muuttaa nykymääräysten mukaiseksi. Vesieristeet on asianmukaistettava VAIN kosteusvaurion tai muuten tehtävän märkätilaremontin yhteydessä. Eli yhtiön ei tarvitse ehjiä seiniä alkaa piikata auki, vaan korjauksen voi rajoittaa sille seinälle, josta on laattoja irti.

Sinänsä pinnat ovat osakkaan vastuulla, mutta JOS pinnat pitää rikkoa rakenteiden korjaamiseksi, taloyhtiö on vastuussa korvata rikotut pinnat alkuperäisen tasoisella pinnoitteella. Eli jos halpalaatat poistetaan vesieristeen korjaamiseksi, osakas ei voi vaatia tilalle kalliita lasimosaiikkeja.

Jos osakas itse haluaa teettää koko kylppäriin pintaremontin, hän voi tehdä sen omalla kustannuksellaan niin, että taloyhtiö kustantaa vesieristeen. Osakas on silloin velvollinen maksamaan itse muut työt: mahdolliset kalusteiden vaihdot, laatat, putkityöt jne.

Muistakaa, että taloyhtiöllä on valvontavastuu eli isännöitsijän on päästävä tarkistamaan vesieriste ja lopputyö.

Pelkkä vesieriste maksaa joitain satoja euroja, riippuen hiukan kylpyhuoneen koosta. Halvat laatat pintaan eivät lisää laskua siitä vaurioseinältä monellakaan kympillä, työ tietysti nostaa hiukan hintaa.

Mutta mitä tahansa ei taloyhtiö ole velvollinen kustantamaan, JOS ei halua. Meidän yhtiö teetti 44 asuntoon märkätilaremontin, jossa kustansimme yhdessä vesieristeet ja laatat seiniin ja lattiaan. Kukin osakas sai halutessaan omalla kustannuksellaan vaihtaa pyttyjä ja kaappeja. Hiukan vitutti, kun olimme itse kustantaneet pari vuotta aiemmin ison kylppäriremontin, ja pääsimme maksamaan naapurien remonttia, vaikka omalle kylppärille ei tehty mitään - mutta toisaalta eipä nyt ole sitä loukkua edessä, että 89 valmituneen talon kylppäreihin tulee muutama vesivahinko per vuosi, joita sitten maksellaan kumminkin yhdessä. On halvempaa korjata kylppärit kerralla ennen kuin puuttuvista vesieristeistä alkaa tulla vahinkoja!

Vierailija

Kiitos kaikille nopeista vastauksista! Uskoisin, että kaikki muut kylpyhuoneet ovat alkuperäisessä kunnossa, mutta mies tähän muuttaessaan (ennen minua) on remontoinut meidän kylpyhuoneen. Hänen puheistaan ymmärsin, että täälläkin on ollut laattoja irti, mutta koska muilla ei ole ongelmaa ollut, on sovittu, että mies kustantaa itse kylpyhuoneremontin ja vesieristyksen.

Isännöitsijän avusta en ole lainkaan niin varma, pikkukylässä asutaan ja isännöitsijä on paikallinen kauppias. En ole ennenkään ollut kovin vakuuttunut siitä, tietääkö hän aivan varmaksi mikä kenellekkin kuuluu, ja hoitaako hommiaan asianmukaisesti. 

Tässäkin nyt toki olisi eri asia, jos kaikki asunnot remontoitaisiin kerralla, kelpaisi minullekkin uusi kylpyhuone. ;) Vanhat ja pihit naapurit tuskin suostuvat koko talon remontointiin, pitkin hampain maksavat yhdestä uudesta kylpuhuoneesta sitten ja mulkoilevat toisiaan pahasti pihalla. 

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille nopeista vastauksista! Uskoisin, että kaikki muut kylpyhuoneet ovat alkuperäisessä kunnossa, mutta mies tähän muuttaessaan (ennen minua) on remontoinut meidän kylpyhuoneen. Hänen puheistaan ymmärsin, että täälläkin on ollut laattoja irti, mutta koska muilla ei ole ongelmaa ollut, on sovittu, että mies kustantaa itse kylpyhuoneremontin ja vesieristyksen.

Isännöitsijän avusta en ole lainkaan niin varma, pikkukylässä asutaan ja isännöitsijä on paikallinen kauppias. En ole ennenkään ollut kovin vakuuttunut siitä, tietääkö hän aivan varmaksi mikä kenellekkin kuuluu, ja hoitaako hommiaan asianmukaisesti. 

Tässäkin nyt toki olisi eri asia, jos kaikki asunnot remontoitaisiin kerralla, kelpaisi minullekkin uusi kylpyhuone. ;) Vanhat ja pihit naapurit tuskin suostuvat koko talon remontointiin, pitkin hampain maksavat yhdestä uudesta kylpuhuoneesta sitten ja mulkoilevat toisiaan pahasti pihalla. 

-ap

Ok, no nyt kannattaa teettää tuossa yhdessä asunnossa ihan alkajaisiksi kosteusmittaus ja katsoa, mitä on uusittava. Jos kosteutta on vain sillä yhdellä seinällä, josta laattoja on irti, yhtiönne maksaa eristeen ja vastaavat laatat tilalle SILLE YHDELLE SEINÄLLE. Mitään velvoitetta korjata koko kylppäriä teillä ei ole, ainoastaan korjata vesivahinko. Tuskin riittää sille osakkaalle, joka voi sitten vapaasti maksaa muiden seinien remontin (taloyhtiö maksaa niille eristeen, jos osakas päättää uusia niiden laatoituksen) itse, samoin mahdolliset muut työt.

7, useita vuosia oman taloyhtiönsä hallituksessa ja näistä rajanvedoista kättä vääntäneenä

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat