Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko reilua - parisuhteessa työtön tekee lähes kaikki kotityöt, vaikka kulut menevät tasan?

Vierailija

Miehen kanssa suuria erimielisyyksiä aiheesta.

Hänen mielestään minun kuuluisi tehdä käytännössä kaikki kotityöt, koska olen "koko päivän kotona enkä tee mitään". Mielestäni tällainen jako olisi reilu, jos mies joutuisi elättämään minua tai edes maksamaan suuremman osan kuluista. Meidän tilanteemme on kuitenkin se, että minä elän työttömyyskorvauksella ja säästöillä samalla kun mies saa suht hyvää palkkaa ja silti KAIKKI laskut, vuokra, ruokaostokset ym. menevät puoliksi. Kodin tarvikkeet (pesuaineet ym.) ostan aina minä, mies taas maksaa auton, mutta itse en aja ja olen kyydissä harvoin.

Tällä hetkellä siis edes jonkinlaisen kotirauhan säilyttämiseksi teen noin 80% kotitöistä ja jos kerran viikossa pyydän miestä laittamaan pyykin tai imuroimaan, hän tekee sen kiroillen ja tavaroita mielenosoituksellisesti paiskoen.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Elämän suurin kysymyksiä: miksi teett noin? Miksi olet ottanut kynnysmaton aseman?

Älä pese miehen pyykkejä. Syö ennen kuin mies tulee kotiin => mies laittaa itselleen ruuan. Älä käy kaupassa ja maksa muuta kuin omat ostokset. Jos et syö leipää, et osta sitä. Jos ruokaostokset menevät puoliksi, ota miehen tuomasta kauppakassista eroon ne ruuat, joita et syö ja ilmoita, että näitä et maksa.

Vierailija

Miehesi käyttää sinua taloudellisesti ja kotityö mielessä hyväkseen. En pidä hyvänä, että oma puoliso ei relaa kaiken puolittamisinnostaan edes toisen ollessa työttömänä. Olisi reilua maksaa enemmän, tuskin kuitenkaan olet työttömänä omasta halustasi. Kiroilu ja paiskominen viittaa muutenkin melko agressiiviseen tyyppiin. Sinuna harkitsisin vahvasti eroa. 

Vierailija

Tekisin kaikki kotityöt, mutta säästääkseni ilman pesuaineita ja ruoaksi vain kaurapuuroa ja raakaa kaalia siltään, niin olisi halpaa eikä iso vaiva kokkaamisessakaan.

Oikeasti pitäisin reilumpana yhteisten menojen jakoa tulojen suhteessa. Mutta jos olette päättäneet noin että maksetaan puoliksi, niin mitäpä se minulle kuuluu. Sinä voit omalta osaltasi koettaa pienentää niitä menoja.

Vierailija

Yllätys, että mun rahat, sun rahat pariskunnalla on riitaa rahasta, kotitöistä ja muutenkin vallankäytöstä.

Vierailija

Niin, nyt maksat vain puolet. Eroa toki ja maksa kaikki itse.

Tai etsi höynäytettävä mies, jonka lompakolla voit loisia.

Tai mene töihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Yllätys, että mun rahat, sun rahat pariskunnalla on riitaa rahasta, kotitöistä ja muutenkin vallankäytöstä.

Meillä on mun rahat ja miehen rahat eikä riitaa kotitöistä, koska kumpikaan ei koe olevansa taloudellisesti hyväksikäytetty. Ei synny mitään "koska maksat vähemmän, saat siivota enemmän" -systeemejä. Kotityöt on tehtävä, oltiin töissä tai ei, joten ne menee tasan ajallisesti. KUmpikaan ei siivoa toisen sotkuja. Molemmat kuluttavat tulojensa suhteessa ja jos mies haluaa uuden auton, ei minun tarvitse eurollakaan osallistua sen hankintaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tai mene töihin.

Erotessa ei tarvitsisi kenenkään loismiehen likaisia kalsareita pyykätä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tai mene töihin.

Töitä etsin jatkuvasti ja haastatteluissa käyn viikoittain, mutta kaikki varmaan tajuaa millainen työllisyystilanne nyt on. Ja jos eroaisimme, saisin itseasiassa enemmän rahaa (toimeentulotukea ja asumistukea), koska lain mukaan miehellä on elatusvelvollisuus. Käytännössä näin ei ole. Lompakkoloisiminen on vähän vanha juttu tällä palstalla, eikö sinustakin? -ap

Vierailija

Sen työttömyyskorvauksen kustantaa miehesi. Tekisitkä sitten kotityöt, jos elettäisiin maassa, jossa tulea saa ja mies elättäisi sut ja sulla ei olisi mitään ylimääräistä? Tottakai se kotona oleva voi ne kotityöt tehdä, kun on kotona ja toinen käy töissä. Huoh!

Vierailija

Nämähän on ihan mielipideasioita. Minusta kotityöt kuuluu sinulle 100% koska olet kotona etkä tee mitään. Ei minulla olisi pokkaa ronkua miestä tekemään mitään kun itse olisin kotona. MUTTA tuo taloudellinen vastuu pitäisi tietenkin jakaa niin, että miehesi huolehtii isommista laskuista. Ei minun mieheni antaisi minun tuhlata säästöjä laskuihin tai laittaisi minua elämään kaurapuurolla. Olen vanhempainvapailla ja tuon yli 1000e vähemmän rahaa kotiin kuin 6kk sitten. Mies on ottanut enemmän taloudellista vastuuta jota minä korvaan hänelle vapaa-aikana. Mutta kuten sanottu, nämä on ihan sovittavissa ja mielipiteistä riippuvaisia asioita.

N21

Mun mielestä on reilua, että sinä teet suurimman osan töistä ja mies sitten välillä jotain. Sulla sitä aikaa kuitenkin on enemmän. Näin teille jää enemmän yhteistä aikaa. Kämppäkaverit voisi tehdä kotitöitä kulujen mukaan, mutta parisuhteessa niitä tehdään jaksamisen mukaan.

Vierailija

Vallankäytöstä tulee helposti ongelma parisuhteessa, varsinkin siinä tilanteessa kun vahvemman on periaatteessa mahdollista päästä niskan päälle, ja toisen heikkoa tilannetta käytetään lyömäaseena. Sanoisin, että tämä on se ongelma parisuhteessanne ja kotityöt on vain oire siitä. Voit miettiä sitäkin, että jos teille olisi joskus lapsia niin miten tämä dynamiikka heijastuisi teihin silloin? Luuletko, että olisitte yhtä köyttä vetäviä vai olisitko sinä vain "kotona loisiva akka joka paapoo lapsia ja imee miehestä rahat"? Kannattaa nyt ihan todella miettiä suhdettanne ja sitä mitä tuo tilanne kertoo siitä. Jos ette pysty parisuhteessa olemaan tiimi vaan aina on olemassa tuollainen vastakkainasettelun henki, niin ei tuosta pidemmänpäälle mitään tule.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on reilua, että sinä teet suurimman osan töistä ja mies sitten välillä jotain. Sulla sitä aikaa kuitenkin on enemmän. Näin teille jää enemmän yhteistä aikaa. Kämppäkaverit voisi tehdä kotitöitä kulujen mukaan, mutta parisuhteessa niitä tehdään jaksamisen mukaan.

Sinua ei ole vielä siperia ehtinyt opettaa. Toki, on reilua,että ap tekee isomman osan kotitöistä, ellei ole niin aktiivinen työnetsintä että siihen menee kaiket päivät. Mutta onko reiluus yksisuuntainen tie? Sekö ei ole reilua, että yhteisestä taloudesta vastataan kantokyvyn mukaan? Entäpä jos ap sairastuisi, sittenkö kotitöitä ei tekisi kukaan tai mies maksimissaan puolet?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sen työttömyyskorvauksen kustantaa miehesi. Tekisitkä sitten kotityöt, jos elettäisiin maassa, jossa tulea saa ja mies elättäisi sut ja sulla ei olisi mitään ylimääräistä? Tottakai se kotona oleva voi ne kotityöt tehdä, kun on kotona ja toinen käy töissä. Huoh!

Millä tavalla mies kustantaa työttömyyskorvauksen? Ap on itse maksanut TVM:a ja liiton jäsenmaksua, joten hän on itse kustantanut oman työttömyyskorvauksensa.

Lisäksi työttömän pitää etsiä töitä, eikä piikoa kotona.

Kustannukset tulojen mukaan, esim. kumpikin maksaa 40 % tuloistaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat