Mistä rahaa loppukuulle? Miten selvitään?

Vierailija

Oikeasti, meillä kävi aivan hirveä moka budjetoidessa ja lopputuloksena on 50 euroa käyttörahaa (jep, neljän hengen perhe) loppukuulle. Mieheni ja minun vanhemnat voivat avustaa noin 150-200 eurolla ja luottokorttia voinee vinguttaa noin 100 euron edestä. S-bonusta tulee 30 euroa. Seuraavan kerran rahaa tulee lapsilisäpäivänä.

Miten tästä selvitään? Mitä me syödään? Lasten isovanhempien apu on nyt korvaamatonta. Mistä lisää rahaa jos tulee yllättäviä menoja?

Olemme siis pienituloinen lapsiperhe ja meillä mennyt taloudellisesti huonosti toisen työttömäksi joutumisesta saakka. Nyt piti olla parempi kuukausi, mutta kämmäsin budjetin laatimisen ja sähkölasku oli unohtunut. Laskut on sentään maksettuna.

Saan ehkä 1000 haukkumaviestiä tämän takia, mutta tulipa epätoivoinen olo...

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Onko teillä mitään mitä voisi laittaa myyntiin? 

Joskus opiskeluaikoina tilapäisen rahakriisin pelasti minun kohdallani parin muumimukin myynti, niistä sai jonkun 300 euroa. (Olivat siis tuplakappaleita jotka olin ostanut varalle jos ne 1. kappaleet hajoaa tmv.)

Vierailija

Tiedän ton tunteen paremmin kuin hyvin!Meillä mies opiskelee ja saa opintotukea 250€ ja asumistukea 250€ siinä hänen tulonsa per kuukausi ja minä taas äitiyslomalla ja rahaa tulee 1200/kk.Vuokra on 708€.Nyt sitten kusi sukassa kun joulukuun alussa tulee autonvakuutus ja kotivakuutuslaskut maksettaviksi niin on pierastava joku 400€ ylimäärästä.Oon myynyt pari muumimukia 170€ ja pistänyt muuta tavaraa myyntiin niin eiköhän selvitä.

Vierailija

Soijarouhe hernekeittoa. Sillä elää melkein kuukauden. Sitten soijarouheesta toinen kaalikeitto lisäksi ja myöhemmin kaalikääryleitä. Siinä on jo ruuat kahdelle viikolle ja melkein ilmaista. Aamulla ja illalla puuroa. Soijarouhe on alle 4kg kilo citymarketissa. Voit tehdä myös soijarouhe vihanneskeittoa halvoista vihanneksista.

Ei ole kivaa syödä samaa ruokaa pitkään, mutta lapsille on lienee ruokaa tarhassa tai koulussa. Hernekeitolla kuitenkin elää, eikä siihen kuole vaikka joutuisi hieman pidempääkin sitä syömään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, meillä kävi aivan hirveä moka budjetoidessa ja lopputuloksena on 50 euroa käyttörahaa (jep, neljän hengen perhe) loppukuulle. Mieheni ja minun vanhemnat voivat avustaa noin 150-200 eurolla ja luottokorttia voinee vinguttaa noin 100 euron edestä. S-bonusta tulee 30 euroa. Seuraavan kerran rahaa tulee lapsilisäpäivänä.

Miten tästä selvitään? Mitä me syödään? Lasten isovanhempien apu on nyt korvaamatonta. Mistä lisää rahaa jos tulee yllättäviä menoja?

Olemme siis pienituloinen lapsiperhe ja meillä mennyt taloudellisesti huonosti toisen työttömäksi joutumisesta saakka. Nyt piti olla parempi kuukausi, mutta kämmäsin budjetin laatimisen ja sähkölasku oli unohtunut. Laskut on sentään maksettuna.

Saan ehkä 1000 haukkumaviestiä tämän takia, mutta tulipa epätoivoinen olo...

Ai että 330 euroa ei riitä? missä te syötte ? Ravintoloissa? Einekset ja herkut pois ja kunnon kotiruokaa! on se kumma jos ei riitä tuo raha me ollaan tehty ihmeitä jo 200e 4 henkeä 5 viikkoa. Leipäjonossa voitte käydä jos ei keliakiaa.

Niin ja meillä ei siis mitään luottokortteja ja Pappa och mamma Betaler-systeemejä.

Sossususta voitte juosta lisää rahaa ja apua ja viimisenä on miehen anu ja sinun römpsä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Soijarouhe hernekeittoa. Sillä elää melkein kuukauden. Sitten soijarouheesta toinen kaalikeitto lisäksi ja myöhemmin kaalikääryleitä. Siinä on jo ruuat kahdelle viikolle ja melkein ilmaista. Aamulla ja illalla puuroa. Soijarouhe on alle 4kg kilo citymarketissa. Voit tehdä myös soijarouhe vihanneskeittoa halvoista vihanneksista.

Ei ole kivaa syödä samaa ruokaa pitkään, mutta lapsille on lienee ruokaa tarhassa tai koulussa. Hernekeitolla kuitenkin elää, eikä siihen kuole vaikka joutuisi hieman pidempääkin sitä syömään.

Mojovat ilmavaivat ainakin saa, jos kuukauden vetää hernaria, kaalia ja soijaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ton tunteen paremmin kuin hyvin!Meillä ja asumistumies opiskelee ja saa opintotukea 250€ asumistukea 250€ siinä hänen tulonsa per kuukausi ja minä taas äitiyslomalla ja rahaa tulee 1200/kk.Vuokra on 708€.Nyt sitten kusi sukassa kun joulukuun alussa tulee autonvakuutus ja kotivakuutuslaskut maksettaviksi niin on pierastava joku 400€ ylimäärästä.Oon myynyt pari muumimukia 170€ ja pistänyt muuta tavaraa myyntiin niin eiköhän selvitä.

Miten teillä on noin kallis asunto varaa autoiluun ja muumimukeihin? kannatasko pierasta auto pois ja lakata ostelemasta muumikippoja. ja tonnilla ei muka 3 henkeä pärjää HUHU!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ton tunteen paremmin kuin hyvin!Meillä mies opiskelee ja saa opintotukea 250€ ja asumistukea 250€ siinä hänen tulonsa per kuukausi ja minä taas äitiyslomalla ja rahaa tulee 1200/kk.Vuokra on 708€.Nyt sitten kusi sukassa kun joulukuun alussa tulee autonvakuutus ja kotivakuutuslaskut maksettaviksi niin on pierastava joku 400€ ylimäärästä.Oon myynyt pari muumimukia 170€ ja pistänyt muuta tavaraa myyntiin niin eiköhän selvitä.

Ymmärrän, että tulonne ovat pienet, mutta ei vakuutusmaksut ole mitään "ylimääräisiä", vaan menoja, jotka ovat tiedossa ja joihin pitää varautua pitkin vuotta.

Vierailija

Ap vastaa: bensaan, lääkkeisiin ym. menee tuosta summasta noin satanen. Luottokorttia ei haluttaisi käyttää kun se on vedetty tappiin työttömyysaikana. Sähkölaskun eräpäivän siirtäminen onnistuisi kai, mutta sehän olisi ensi kuussa vastassa (joulu tulossa).

En hyvällä tahdollakaan ole saanut meidän ruoka- ja taloustavarakuluja alle 400-500 euron/kk ja ihmettelen, kuka tänä päivänä oikein saa? Ei syödä eineksiä, meidän rahat menee juuri siihen terveelliseen perusruokaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä on noin kallis asunto varaa autoiluun ja muumimukeihin? kannatasko pierasta auto pois ja lakata ostelemasta muumikippoja. 

En ole ap, mutta noista muumimukeista: omat mukini olen ostanut aina tarjouksesta, maksaen niistä 10-15 eur/kpl. Pari tuon hintaista muumimukia/vuosi ei kaada taloutta (ei edes opiskeluaikoina kaatanut).

Myydessä mukit vuosien päästä niistä voi saada satojakin euroja kun niiden valmistus on lopetettu ja keräilijät tuntuvat maksavan ihan mitä vaan ne saadakseen.

Vierailija

Hyvällä suunnittelulla rahat varmaan riittävät. Aika isoltakin summalta noin 350 e loppukuuksi kuulostaa, jos sillä tarvitsee ostaa vain ruokaa pääasiassa. Noin 100 euroa per viikko. Laadi kauppalista, johon listaat terveellistä ruokaa. Katso tarjoukset eri kaupoissa. Esimerkiksi omenat näyttävät nyt olevan halpoja monessa kaupassa, samoin mandariinit. Voit kokeilla leipoa sämpylöitä, jollei se jo kuulukin tapoihisi. 2 kg:n sämpyläjauhopussi ei taida maksaa kuin 1,5 e, siihen vielä hiivapaloja, öljyä ym., niin saat leipää moneksi päiväksi tai vaikka loppukuuksi. Itse ostan Lidlistä aina kasan pusseja tummia makaroneja, 23 senttiä 400 g. Joku ei varmaan pidä pastaa kovin terveellisenä ruokana, mutta itse tykkään siitä, koska se pitää nälän kauan loitolla. Tietysti sen kanssa on hyvä syödä vihanneksia ym. Ja vihanneksista halpoja ympäri vuoden ovat ainakin porkkanat. Jne. Ruokaan ei välttämättä mene kovin paljon rahaa. 

Vierailija

Niilä varoilla eletään, mitkä on tulotkin. Kerro, miten olette toimineet tämän suhteen aiemmin? Jos luottokortilla on varaa 100 euron edestä, kertoo se erittäin hallitsemattomasta vastuusta elämisen suhteen vanhempana. Voinko tilannettasi muuttaa muutakuin herättelemällä sinua, että tulojen ja menojen hallinnassa olet/te itse tehnyt virheitä. Mielestäni en. En voi nyyhkyttää kanssasi tilannetta, jonka te itse vanhempina olette aiheuttaneet. Suomessa on kaikille työttömille, yksinhuoltajille, sairaseläkkeellä oleville oikeasti niin pirkuleen hyvät sosiaaliedut, että olkaa tyytyväisiä. Paremmat ne on monesti, kuin keski-ikäiselle sinkulle kokopäivätyöläiselle. Tai yrittäjälle. Tai vanhukselle. Tai syrjääntyneelle.

Vierailija

Onhan se ihan yllättävä tilanne, aikuisille, vanhemmille, kun on eletty yli varojen selvästi ja sitten huudellaan täällä, perustein että tilanne on tämä. Pitää ymmärtää ne varat ensin ja käyttää sen mukaan. Ei tää av ole sossu.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat