Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iso ruokavalioremontti - miten vaikutti elämääsi?

Vierailija

Luin tänään jutun naisesta, joka oli jatkuvan huonon olon ja sairastelun jälkeen muuttanut kokonaan ruokavalionsa ja tervehtynyt tämän jälkeen täysin. 

http://www.iltalehti.fi/hyvaolo/2015102820572054_ie.shtml

Vastaavat kertomukset kiinnostavat minua yleisemminkin. Olen itse huomannut tiettyjen ruoka-aineiden sopivan minulle huonosti ja olen ne pois jättämällä huomannut konkreettisesti vaikutuksen . Esim. vehnän ja sokerin pois jättäminen sai ihon reilussa kuukaudessa upeaan kuntoon ja ylimääräinen turvotus lähti jo parissa viikossa. En ole myöskään saanut migreenikohtauksia lähes vuoteen, jolloin aloitin tämän dieetin.

Minkälaisia, pitkäaikaisia ruokavalioremontteja te muut olette tehneet ja minkälaisia vaikutuksia niistä seurasi? En tarkoita pelkästään laihdutusmielessä, vaan muunkinlaiset kokemukset kiinnostavat. Onko joku esim. jättänyt maidon pois, vaikkei olisi varsinaisesti tiennyt kärsivänsä laktoosivaivoista? Mitä siitä seurasi?

Kommentit (6)

Vierailija

Siirryin Välimeren ruokavalioon lähes 10 vuotta sitten, syynä lievä ylipaino, ainainen väsymys, huono iho, jatkuva limaisuus nenässä ja hengitysteissä ja toistuvat infektiot. Ruokavalioni oli siihen asti aika raskas, elin lähinnä lihalla ja perunalla, jogurteilla ja maidolla, leikkeleillä ja juustolla päällystetyillä voileivillä, joskus harvoin joku banaani tai appelsiini kasvikseksi. 

Siirryin siis syömään erittäin kasvisvoittoista ruokavaliota, jossa lihaa syötiin vain kerran viikossa, kalaa 3-4 kertaa, munia sen verran kuin haluaa, maitotuotteita kohtuudella. Paljon oliiviöljyä, päivittäin papuja tai pähkinöitä, viljatuotteet niin paljon kuin haluaa ja saa syödä valkoisenakin. Viinilasi päivässä tekee mukavaa juhlavuuden tuntua arkeen. 

Lopputuloksena olen laihtunut hiljalleen 14 kiloa, eikä väsymystä, ihon harmautta ja kuivuutta enää esiinny, eikä limaisuutta ja jatkuvia räkätauteja. Minulle sopii loistavasti tämä melko rasva- ja hiilaripitoinen ruokavalio. Ainoa miinus on että kallista sen noudattaminen kyllä Suomessa on, mutta eipä se mitään, kun on töitä riittänyt ja on ihan hyvät tulot.

Vierailija

Tuossa ella woodwardin paranemistarinassa on aika paljon aukkoja, ja muut, jotka sairastaa pots syndroomaa, ei ole kauhean iloisia siitä miten se markkinoi itseään.

Kyseessähän on superrikas perijätär, jonka isä on englantilainen politiikko, ja se on suhteillaan junaillut kustannussopimukset yms.

Mutta siis ap. kysymykseen, niin mulle paras ruokavalio on ollut vähärasvainen kasvisruokavalio, ilman kalorivajetta, olin mm. viimeksi flunssassa 10 vuotta sitten.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ella woodwardin paranemistarinassa on aika paljon aukkoja, ja muut, jotka sairastaa pots syndroomaa, ei ole kauhean iloisia siitä miten se markkinoi itseään.

Kyseessähän on superrikas perijätär, jonka isä on englantilainen politiikko, ja se on suhteillaan junaillut kustannussopimukset yms.

Mutta siis ap. kysymykseen, niin mulle paras ruokavalio on ollut vähärasvainen kasvisruokavalio, ilman kalorivajetta, olin mm. viimeksi flunssassa 10 vuotta sitten.

Mielenkiintoista, kiitos taustoituksesta! Eihän tällaisissa tarinoissa tosiaan aina kannata sokeasti uskoa jonkun markkinoiman ruokavalion yhteyttä hyvinvointiin tai varsinkaan sairauksista paranemiseen. Jos kuvioon liittyy vielä kirja tai muuta maksullista sisältöä, kannattaa suhtautua entistä kriittisemmin.

Pahin esimerkki varsinaisesta huijauksesta oli mielestäni se australialainen bloggaaja-kirjailija, joka väitti kehittämänsä ruokavalion parantaneen häneltä syövän! Todellisuudessa mitään syöpää ei ollut koskaan ollutkaan, mutta ennen kuin se selvisi, jotkut syöpäpotilaat olivat toiveikkaina noudattaneet bloggaajan markkinoimaa ruokavaliota ja kuvitelleet selviävänsä ilman lääketieteen apua. Todella vastuutonta toimintaa, onneksi huijaus paljastui.

Tämän Ellan ruokavaliotarina oikeastaan vain inspiroi minua kysymään muiltakin omista kokemuksistaan. Näitä on tosi mielenkiintoista lukea, kuten ensimmäisenkin vastaajan kuvausta Välimeren ruokavaliosta!

Harvemminhan ruokavalio varsinaista sairautta parantaa, mutta oloa tai oireita se voi hyvinkin helpottaa. Esim. vähähiilarinen ruokavalio on saattanut auttaa joitakin 2-tyypin diabetestä sairastavia. Useimmiten vaikutus on kuitenkin "vain" hyvä olo. Kun ruokavalio on henkilölle sopiva, vatsa toimii hyvin ja olo on muutenkin parempi.

Kertokaa lisää!

Ap

Vierailija

Eikö niitä karppaajia pitänyt olla tälläkin palstalla useita? Vai onko muoti-ilmiö mennyt jo ohi? Ei silti, turhan vehnän ja sokerin vähentäminen tekisi varmaan kelle tahansa hyvää.

Vierailija

Täällä yksi ajoittain karpannut. Muutamia senttejä lähti vyötäröltä, vatsan turvotus ehkä väheni hiukan (ei ole mikään ongelma muutenkaan). Ei dramaattisia muutoksia.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat