Varhainen ovis, mutta säännölliset kuukautiset ym. ihmettelyä?

Lallastiina

Heippa. Uusi täällä, ikää 34 v. ja ensimmäistä lähdettiin tässä yrittämään (jättämällä kumit pois). Hormoniehkäisyä en ole käyttänyt vuosiin.

Kävin pari kuukautta sitten (uuden) gynen tarkastuksessa tasan viikko kuukautisten alkamisesta. Hän tsekkasi paikat ultralla ym. ja totesi, että ovuloin parhaillaan. Olin vähän että häh, mutta en tajunnut sanoa mitään ääneen. Lekuri ei itse kommentoinut sen enempää. Vain muutama minuutti aikaisemmin olin maininnut edellisten menkkojen ajankohdan. Kiertoni on säännöllinen, n. 27 pvää, ja menkat lyhyet (1-2 pvää runsasta vuotoa ja sitten loppuu kuin seinään), usein kyllä tuhrii viikonkin verran ennen. (Ihmettelin muuten vähän sitäkin, että gyne ei kuukautisten säännöllisyydestä kysynyt mitään.)

No, yrityspuuhat aloitettiin miehen kanssa viikko sitten, viikko edellisten kuukautisten alkamisesta, ja toistettiin n. viikon ajan joka toinen pvä. Yritysviikon alussa en huomannut tutkia valkovuodon laatua, mutta lopussa ainakin oli aika kuivan oloista. Viikon puolivälissä tunsin pari vihlaisua oikealla alavatsassa, voisiko olla oviskipuja?

Lukemani mukaan ovulaation ajankohta voi vaihdella, mutta luteaalivaihe on aina jotakuinkin saman pituinen. Voinko siis olettaa, että jos kuukautiseni ovat säännölliset, ovuloin aina samaan aikaan (jos ylipäätään ovuloin)? Voiko noin varhainen ovis ja pitkähkö luteaalivaihe jotenkin hankaloittaa raskautumista? 

Kommentit (1)

Vierailija

Gyne oli varmaan väärässä. Jos ovulaatio tapahtuisi 7. kiertopäivä ja kierron pituus on 27 päivää niin luteaalivaiheen pituudeksi tulisi 20 päivää. Luteaalivaihe on yleensä max 16 päivää, jonka jälkeen kuukautiset alkavat jos siis raskaus ei ole alkanut. Yli 18 päivän luteaalivaihe merkitsee yleensä raskauden alkamista. Ehkä gyne tarkoitti että follikkeleja on kasvamassa ja ovulaatio tapahtumassa tässä kierrossa. Mutta tuskin tuo oli ovulaatio päivä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat