Olen 43v nainen enkä ole koskaan ollut mammografiassa?

Vierailija

Julkisella puolella alkaa vasta 50v tarkastukset. Minkä ikäisenä te muut olette käyneet mammografiassa?

Kommentit (9)

Vierailija

Mä oon 26v ja käynyt 2 kertaa rintojen ultraäänessä. Onneksi löydökset olleet aina hyviä rasvapatteja tmv. Mutta kannattaa kyllä tutkia omia rintojaan!

Rintasyöpä on kuitenkin niin yleinen ja mitä aiemmin todetaan niin sen parempi.

Vierailija

Täsmälleen neljä viikkoa sitten, kuutisen viikkoa ennen 50-vuotissyntymäpäivääni. Seulontakutsu, jota noudatin. Tulos tuli jo: täysin puhdas.

Vierailija

Minä en aio koskaan mennä. En käy myöskään missään muissa terveystarkastuksissa ikinä, enkä hammaslääkärillä. Ikää 41.

Vierailija

Ekan kerran kävin 2 vuotta sitten, tokan kerran 2 viikkoa sitten. Olen 39 ja äidinäiti on kuollut rintasyöpään vähän päälle nelikymppisenä. Eli sukurasituksen vuoksi käyn jatkossakin kahden vuoden välein, ja lääkäri oli sitä mieltä, että viiden vuoden väli on ihan liikaa minun tapauksessa. Muita syöpätapauksia ei suvussa ole, tosin naisiakin on aika vähän, äidinäidillä on yhteensä 4 naispuolista jälkeläistä, jotka on yli 30. Saa nähdä, kun omat lapset ja niiden serkut ikääntyy, sitten naispuolisia jälkeläisiä onkin jo 4+7. Ja voihan se rintasyöpä tulla miehellekin, miespuolisia jälkeläisiä äidinäidillä on yhteensä 8. Valitettavasti rintasyöpätiedot äidinäitiä edeltävistä polvista ja hänen sisaruksistaan ja serkuistaan ja heidän jälkeläisistään puuttuvat.

Eli tutki omat rintasi säännöllisesti ja mieti sukurasitus. Terveyskeskuksen tai työterveyshuollon kautta kyllä pääsee mammografiaan seulontojen ulkopuolellakin, jos siihen on syytä.

Mulla on puhelimessa hälytys, että tutkin aina 15. päivä rinnat. Tämä siksi, ettei kuukautiskierrosta enää osaa sanoa, kun ei ole kohtua eikä vuotoja. Ennen kierto oli aika säännöllinen 28 päivää, eli pitäisi kai hälytys ohjelmoida jotenkin toisella tavoin, ettei se alkaisi heittää pidemmän päälle.

Vierailija

Viime kesänä kävin elämäni ekan kerran yksityisellä mammografiassa ja rintojen ultraäänessä. Jotain jatkotutkittavaa löytyi, joten sain lähetteen rintojen magneettitutkimukseen. Siinä näkyi jotain pisteitä, joista otettiin paksuneulanäytteet. Kaikki hyvin, mutta varmuudenvuoksi magneettikuvaus uusitaan joulukuussa. Suosittelen kaikille naisille tarkkuutta ja huolellisuutta rintojensa tutkimisessa!

N 47

Vierailija

Kävin alta nelikymppisenä ensimmäisen kerran, kun oli jotain vaivaa toisessa rinnassa. Silloin sitten määrättiin kystisen mastopatian vuoksi, että parin vuoden välein on käytävä. Siskollani todettiin rintasyöpä alle 50-v ja kaksi äidin siskoa on sairastanut rintasyövän, toinen heistä kuoli siihen vain nelikymppisenä. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat