Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkä toipuminen punktiosta

09.02.2006 |

Minulla oli maanantaina punktio, ja tänään torstaina siirto (pitkä viljely). Tuntuu, että alavatsa on edelleen todella pinkeä ja liikkuminen on kivuliasta vatsan pingottuneisuuden vuoksi. Valtava " ähky" -tunne koko ajan vatsassa, kuin olisi halunnut syödä itsensä hengiltä. Nukkuminen on hankalaa, kun ei voi olla kuin kyljellään, ja tyynyjä polvien välissä, ettei mahaa paina.

Onko muita, joilla voimakas turvotus ja toipuminen kestänyt pitkään? Hyperistä ei siis ole kyse, vaikka lääkäri siitä varoittelikin. En tiedä, miten voisin nopeuttaa toipumisprosessia. Juon edelleen aika runsaasti vettä, mutta sekin on epämukavaa, kun vatsa on jo muutenkin äärimmilleen pingottunut.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mâ olin punktiossa perjantaina ja maanantaina oli siirto. No, olen vielâkin aivan sairaan pingottunut, ihan ähkyinen kuin sinâkin, ja ei oikeen tee mieli syödâ kun pingottaa edelleen! Aivan kauheeta. Paras asento on makuulla jalat lievâsti ilmassa.

Kipuja mulla on ollut vain yöllä, sellasia kohtauksia jolloin et tiedâ missâ suunnassa olet kun kiristââ ja vääntââ tuntuu ettâ maha räjähtââ!!!

Sairaalasta sanottiin ettâ jos pissa tulee vielâ normaalisti ja ei ole hengenahdistusta voin olla kotona kipulââkkeiden voimin...

Mulle tehtiin estradiol mââritys eilen ja se oli jotain 7500, eli reilusti liikaa. Hienoo, sanoivat ettâ oireet voi kestââ 15 pvââ...

No, nyt vaan odotellaan kuin koko viikko on tehty ja pidennetâân sairaslomaa. Jos ei parane maanantaina, palaan sairaalaan.

Toivottavasti sulla oireet menee ohi piakkoin!!!

Vierailija
2/7 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoilta oireilta kuulostaa. Tämä on viides päivä, jonka olen viettänyt enemmän tai vähemmän makuuasennossa. Yöt ovat pahimpia, kun ei oikein missään asennossa voi nukkua. Tekee suolaista ruokaa mieli (kun on juonut vettä niin paljon), mutta ei voi syödä, kun vatsa on niin pingottunut. Lääkäri ei oikein sanonut juuta eikä jaata eilen siirrossa. Kuulemma voi siis kaksikin viikkoa kestää, ennen kuin palautuu normaaliksi. Toivotaan, että oireet häviää kuitenkin sit ennen! Niin, ja toivotaan, että nämä alkiot turvotuksesta huolimatta kiinnittyvät! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kolmannessa IVF:ssa samanlaiset oireet ja saikkua sain normaalin kolmen päivän tilalle koko viikon. Kivut alkoi jo ennen punktiota ja sen takia punktiokin oli aikas kivulias.

No turvotus jatkuu edelleenkin, eli ei oikein koskaan kunnolla loppunut, mutta taitaa jo vähitellen johtua jostain muusta eli menossa on rv12+4.

Kyllä se kiinnittyminen voi tapahtua turvotuksestakin huolimatta tai ehkä se sitten vaikka auttoi ;)

Vierailija
4/7 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva kuulla, että turvotus ei sitten lakannut ollenkaan:) Toivon kyllä omallekin kohdalle tämäntyyppistä jatkumoa!

Nyt alkaa pikkuhiljaa vatsa laskeutua, ja olen päässyt jo liikkumaan ihmisten ilmoillekin. Mutta aikamoinen kumpu tuossa vielä on. Kivut ovat onneksi suurimmilta osin poissa, vaikka nukkuminen on edelleen aika hankalaa. Mutta kyllä se tästä! :-)

Vierailija
5/7 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mut mâârâttiin eilen ultraan kun kerroin tuntemuksistani sairaalaan.

( Pingotus, kivut yöllä)

No, ultrassa sitten oli vettâ vatsa tâynnâ ja isot munasarjat.

Miten tuo neste poistetaan, onko taas jonkun mahapunktion paikka???

Sain ensiapuhoitoon jotain nesteenpoistopilleriâ jonka mâârâsi oma lââkâri sairaalan ohjeiden mukaan...?

Maanantaina menen kuitenkin uudelleen sairaalaan, tââllâ kun lapsettomuusosasto ei tee töitâ viikonloppuna!

Voisiko joku selittââ minulle ensikertalaiselle että mikâ se sit siellâ vatsassa turvottaa? Vesi vai ilma? Ja onko se " normaalia" ettâ sitâ on vatsaontelossakin????

Vierailija
6/7 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punktion jälkeen munarakkulat imevät itseensä uudelleen täyteen vettä, ja tämä turvottaa vatsaa. Joskus vettä kertyy valitettavasti myös vatsaonteloon, kuten sinun tapauksessasi, ja voit tarvita nesteytystä sairaalassa. Eli elimistön nestetasapaino horjuu, ja munuaiset tykkäävät kyttyrää tästä. Sinun pitää juoda paljon, ja levätä! Toivon todella, että tilasi kohenee etkä joudu sairaalaan! Minulle sanottiin, että jos ei tämän viikonlopun aikana ala helpottamaan, niin pitää hakeututa hoitoon. Noh, minulla alkasi kuitenkin turvotus laskemaan vähitellen ja tänään maha on " melkein" normaali, tai ainakin sinne päin menossa hitaasti.

Ilmoittele miten vointisi etenee!

Vierailija
7/7 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toipua punktiosta, rakkuloita oli reilu 30 kpl. Vatsa oli tosi kipeä ja turvoksissa, mutta meni ohi lepäämällä ja juomalla. Vielä pitkään tuonkin kahden viikon jälkeen äkillinen paine ja hyppely sattui munasarjoihin.