Mistä teidän nuoret saa rahaa tai paljon annatte

Vierailija

kuukaudessa? Siis tilanne et kotona asuva 17v opiskelija ei saa mistään rahaa 

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Tilanne hieman eri. Meidän lapsi ei asu kotona, eikä saa mitään tukia. Me maksetaan sen asunnon vastike ja annetaan noin neljä- viisi sataa kuussa ruoka-ja käyttörahaa. Joskus se yrittää ansaita lisää isänsä rakennusfirmas.

Vierailija

Meillä lukiolainen samanikäinen. 

Annan 200 euroa kuussa. Siitä pitää kustantaa kaikki menonsa lukuun ottamatta välttämättömiä fasiliteetteja. Eli maksan tietysti asumisen, ruuan, kohtuullisen puhelinlaskun ja lukioon liittyvät kulut. Vaatteista keskustellaan eli välttämättömät vaatteet tulevat täältä kotoa. 

Valittaa kyllä koko ajan ja onhan tuo tietysti pieni summa joka päivälle jaettuna. Tekee itsekin töitä, joten kokonaiskuva ei ole näin karu. 

Vierailija

Meidän 16v ja 15v saavat kuukausirahaa 100€/teini. Lisäksi saavat hyvistä koenumeroista lisärahaa. Sen lisäksi tekevät töitä (hoitavat lapsia, pitävät kerhoa/ovat leirinohjaajina,) josta tienaavat lisärahaa.

Ostavat itse vaatteensa, meikkinsä ja muut menonsa. Mä maksan bussikortin, lääkkeet, silmälasit, puhelinmaksut, koulukirjat yms. pakolliset menot.

Vierailija

No mulla on kotona asuva 15-vuotias, joka saa noin 100 euroa kuussa tarpeisiinsa ja vaaterahaa erikseen, jos oikea tarve. Olen pienituloinen yh. Lapsen isä ei osallistu mitenkään lapsen menoihin, vaikka elikin kanssamme lapsen 13- vuotisikään saakka. Löysi uuden naisen ja unohti myös lapsensa. Ei maksa elatusmaksuja, kelan minimi tulee. Pelottaa, kun lapsilisäkin loppuu. Mitä, jos lapsi ei saa opiskelupaikkaa?

Vierailija

19-vuotias kotona asuva ammattikoululainen jakaa mainoksia. Tästä työstä hän saa n. 200 - 250 euroa kuussa. Minä maksan bussikortin ja puhelinlaskun. Mainoksia jakamalla ovat meidän vanhemmatkin lapset taskurahansa tienanneet, koska opintorahaa he eivät ole saaneet ennen korkeakouluopintoja. 13-vuotiaalle taas laitan aina silloin tällöin kympin tai pari tilille ja se on hänelle riittänyt toistaiseksi ihan hyvin. Luultavasti hän saa periä isonsiskon mainosjakoalueet ensi keväänä.

Vierailija

Täällä 17-vuotias lukiolainen. Itse olen ostanut vaatteeni ja ruokaa yms menoja omasta pussista, koska mulla on säännölliset tulot töistä. Vanhemmat tietty sit laittaa välillä rahaa tilille esim. bussilippuun tai kirjoihin.

Vierailija

Itse 13-vuotiaasta asti olin töissä koulun ja opiskeluiden ohella. Välillä äiti auttoi koulukirjojen ostossa, että sain enempi rahaa säästöön. Muutin myös 16-vuotiaana pois kotoa, jolloin sain kelan opintorahaa ja illat olin töissä. 

Vierailija

Annan lukiolaiselle 50 e kuussa, lisäksi ostan tietty vaatteet, kirjat, bussiliput ja maksan kännykän. On sillä vähän omia kesätyö- ja lahjarahojakin säästössä. Mielestäni joku 200 on ihan hillitön summa törsättäväksi! Ja keskituloisia espoolaisia ollaan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä menin 15-vuotiaana kauppaan kesäks töihin. Sain kesässä vähän päälle 2000 euroa. Meni säästöön vaihtarivuotta varten.

Miksi miinus? :( Olen aina tehnyt kesät töitä yläasteelta lähtien.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Itse 13-vuotiaasta asti olin töissä koulun ja opiskeluiden ohella. Välillä äiti auttoi koulukirjojen ostossa, että sain enempi rahaa säästöön. Muutin myös 16-vuotiaana pois kotoa, jolloin sain kelan opintorahaa ja illat olin töissä. 

Tätä en ollenkaan ymmärrä. Eihän oppivelvollinen edes saa tehdä töitä kuin erittäin rajoitetusti. Ja se että omilla palkkarahoilla pitäisi koulukirjat maksaa on jo järkyttävää. Lapsiraukka.

Vierailija

Meillä poika kohta 17v ja saa kuukasirahaa 60E. Me vanhemmat maksamme pojan kaikki muut kulut, vaatteet, bussiliput ym. Ei oikein käy muualla kuin leffassa ja sinne maksaa lipun välillä itse, välillä maksamme me. Harrastaa kolme kertaa vkossa sählyä ja tietysti tämän harrastuksen maksamme myös.

Ollaan yritetty suostutella, että kävisi kavereiden kanssa enemmän ulkona, mutta ei oikein  kiinnosta poikaa. Tuolla kuukausirahalla maksaa ainoastaan netflixin ja omat pelinsä. Pitäisi vissiin nostaa kuukasiraha meidänkin sataseen, ei taida kenenkään näin iso teini saada näin pientä summaa kuukaudessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika kohta 17v ja saa kuukasirahaa 60E. Me vanhemmat maksamme pojan kaikki muut kulut, vaatteet, bussiliput ym. Ei oikein käy muualla kuin leffassa ja sinne maksaa lipun välillä itse, välillä maksamme me. Harrastaa kolme kertaa vkossa sählyä ja tietysti tämän harrastuksen maksamme myös.

Ollaan yritetty suostutella, että kävisi kavereiden kanssa enemmän ulkona, mutta ei oikein  kiinnosta poikaa. Tuolla kuukausirahalla maksaa ainoastaan netflixin ja omat pelinsä. Pitäisi vissiin nostaa kuukasiraha meidänkin sataseen, ei taida kenenkään näin iso teini saada näin pientä summaa kuukaudessa.

Miksi pitäisi, jos tuo kerran pojalle riittää?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Annan lukiolaiselle 50 e kuussa, lisäksi ostan tietty vaatteet, kirjat, bussiliput ja maksan kännykän. On sillä vähän omia kesätyö- ja lahjarahojakin säästössä. Mielestäni joku 200 on ihan hillitön summa törsättäväksi! Ja keskituloisia espoolaisia ollaan. 

Ihan sama meillä, ja hyvätuloisia ollaan. Enemmän menee sitten rahastoihin, mutta en ymmärrä, miksi lapsen pitäisi oppia syytämään rahaa turhuuteen.

Vierailija

Kotoa ovat saaneet kaiken tarvitsemansa: tärkeimmät vaatteet, kouluun tavarat yms. Taskurahan ovat tienanneet töissä 15v lähtien - lapsenpiikoina, pullopoikina jne.

Kuopus saa kotitöitä vastaan 5€/vko

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat