Äänekäs ihminen

Vierailija

Tuttavapiirissäni on yksi ihminen, jolla on tavattoman kova ääni. Hän on ihan normaalikuuloinen, joten siitä ei ole kyse. Hänen jälkeensä korvat soivat, oikeasti. Hän yksinkertaisesti huutaa. 

Ravintolassa naapuripöydistä katsotaan paheksuvasti. Kerran jopa käytiin huomauttamassa asiasta. Hän ei itse huomaa, huutaa vain. Asiasta on huomautettu useasti. 

En tietysti tarkoita, että pitää kuiskaa tai hissutella. Haluaisin lähinnä ymmärtää. Miksi ihmisen pitää huutaa, vaikka häntä huomautetaan asiasta? Ääntään voi kontrolloida. Nyt lähinnä välttelen. 

Kommentit (4)

Vierailija

Minä tiedän myös yhden äänekkään ihmisen, mutta hän pitää luentoja. Äänen varmaan on tarkoitus kuulua takapenkkiin asti ilman mikrofonia.

Vierailija

Kyse voi olla neurologisesta piirteestä, samoin kuin esim aistiyliherkkyydessä tai -aliherkkyydessä. Eli hän ei oikeasti pysty samaan aikaan säätelemään ääntään kun tuottaa puhetta. Meitä ihmisiä on erilaisia. Tarvitsisimme enemmän hyväksyntää ja vähemmän tuomitsemista.

Vierailija

Mulla on kova ääni ja aloin tajuta äänenkäyttöäni vasta kun siitä huomautettiin. Esimerkiksi puhelimessa puhumiseni saattoi olla äänekästä ja innostuessani ääneni nousi. Olihan se aika noloakin huomata kailottaneensa.

Aloittaja kerroitkin, että tuttuusi ei huomauttamiset tehoa. Entäpä jos kysyisit, että huomaako hän kuinka kovalla äänellä puhuu? Ja jos huomaa, niin voisiko puhua hiljaisemmalla äänellä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat