Lapsivakuutus

Vierailija

Sukulainen on raskaana. Vähävarainen mutta nuori. 20v. Isä ei ole kuvioissa mukana. Saako joku muu ottaa lapselle vakuutuksen kuin äiti itse? Äidillä ei ole rahaa siihen, iso summa kuitenkin. Ja jos haluaa lapsen tulevaisuuden turvata edes jollain tavalla.

Kommentit (8)

Vierailija

Kannattaisiko sopia niin että lapsen vanhemmat ottavat itse sen vakuutuksen mutta kiikuttavat laskun sun maksettavaksi jos siis ei lahjaksi hankittu vakuutus ei onnistu.

Meillä ainakin lapsivakuutus on tavallaan sidottu kotivakuutukseen, eli ilman kotivakuutusta samasta vakuutusyhtiöstä ei saa lapsivakuutustakaan (=talouskohtainen vakuutus). Vakuutusyhtiöillä voi kyllä olla eroja tän suhteen, kannattaa tutustua asiaan vakuutusyhtiöiden sivuilla. Meidän vakuutukset on Lähi Tapiolassa.

Vierailija

Tosi kiva lahjaidea toi lapsivakuutus jos sen voi lahjaksi toiselle hankkia. Mutta tuleeko köyhä perhe käyttäneeksi sitä kun ne yksityisten lääkäriasemien laskut pitää ensin maksaa kuitenkin itse ja korvausta hakiessa pitää huomioida omavastuut..?

Me laitetaan kerran vuodessa lasten lääkäri- ja lääkekulut vakuutukseen yhdellä omavastuulla. Muuten jouduttaisiin maksamaan sairauskohtaiset omavastuut joka sairaudesta erikseen. Näissä on varmasti eroja, riippuen vakuutusyhtiöstä ja vakuutussopimuksesta.

Vierailija

Hyviä pointteja 3 ja 4 viesteissä.
Ja lisäksihän vakuutusta ottaessa täytyy toimittaa neuvolan todistus/antaa terveysselvitys, joten äidin tietämättä sitä ei voi ottaa.
Ja tosiaan tuo, että maksut maksetaan jälkikäteen on ihan huomioimisen arvoinen asia, jos rahat on tosi tiukalla 100euron lääkärimaksun maksaminen voi olla hankalaa, vaikka siitä rahat takaisin (vähennettynä omavastuulla, meillä esim. 10%) saa myöhemmin.

Ja vakuutus ainakin meillä maksaa noin 400eur/vuosi, eli ei ole vaan kertaluontoinen maksu vaan joka vuonna tulee lasku uudelleen. 

Eli kannattaa varmaan sopia äidin kanssa joku käytännön ratkaisu noihin asioihin. Koska ideana tosi hyvä ja ainakin itse arvostaisin sitä älyttömästi, että saisin vakuutuksen lapselle eikä tarvisi julkisen terveydenhuollon palveluja jonotella jos tarvetta tulee.

Vierailija

Meinaatko maksaa vuotuisten vakuutusmaksujen lisäksi lääkärimaksut kanssa? Vakuutuksesta ei taida muuten vähävaraiselle mitään iloa olla. Ne korvauksetkin saa vasta jälkikäteen. Olisi kyllä kivempi juttu ja käytännöllisempää jos vakuutusyhtiöillä ja lääkäriasemilla olisi käytössä joku suorakorvaussysteemi vakuutuskorttia näyttämällä mutta valitettavasti käytäntö on erilainen.

Mä kanssa epäilen että edes onnistuu tuollainen vakuutuksen hankkiminen lahjaksi.

Vierailija

Jos päädytte ottamaan vakuutuksen, kannattaa ehdottomasti ottaa sellainen, jossa omavastuu on per vakuutuskausi, ei per sairaus. Kun omavastuun saa maksettua kerran, ovat loppukauden käynnit joko ilmaisia tai niistä menee joku pieni %-osuus. Tietenkin jos tulisi joku todellinen pitkäaikaissairaus, niin sairauskohtainen voi olla parempi, mutta tuollaiset hoidetaan julkisellakin puolella diagnoosin jälkeen hyvin.

Per sairaus omavastuu ei tavallisissa tapauksissa paljon lämmitä, kun omavastuu on yleensä melkein sama kuin lääkärinpalkkio. Tavallisissa korvatulehduksissa ja nuhakuumeissa ei yksityiselle tuolloin kannata mennä.

Vakuutusehdot ovat kokoajan heikentyneet. Esim. meillä on v. 2001 ja 2002 syntyneet lapset ja sitten v. 2005 syntynyt. Noilla vanhemmilla omavastuu on 60 € / vakuutuskausi (vuosi), nuorimmalla omavastuu onkin jo 112 € / vakuutuskausi ja omavastuun jälkeen 10 % kustannuksista tiettyyn kattoon saakka.

Eli näissä kannattaa olla tarkkana. Ystäväni sanoi saaneensa OP-Pohjolasta jonkun megahyvän lapsivakuutuksen, mutta saattavat olla VIP-asiakkaita...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat