Vaimo kostaa lapselle
Meillä menee kotona muuten hyvin, taloudellisesti vakaata (molemmat olemme korkeasti koulutettuja ja hyvässä työssä) , olemme terveitä ja pääosin onnellisia. Parisuhteessa on mennyt myös mukavasti, mutta viimeaikoina myös tälle osa-alueelle on muodostunut ongelmia. Syynä tähän on vaimon tapa ns. Kostaa lapselle (tyttö 5v) lapsen kiukuttelut. Ymmärrän kyllä, että pitää laittaa rajat, mutta tässä esimerkki vaimoni toiminnasta: Lapsi kiukuttelee väsymystä ja eikä suostu syömään äitinsä laittamaa iltapalaa, pöydän ääressä menee riitelyksi ja lapsi sanoo ettei tykkää äidistä yhtään, johon järkytykseksi äiti vastaa, että lapsi oli vahinko ja että jos voisi mennä ajassa taaksepäin, asiat olisivat toisin. Äiti ei ole suoraan sanonut inhoavansa lasta tms, mutta kiertäen sanonut hirveitä asioita, joita pienelle lapselle ei pitäisi sanoa. Puolustukseksi hän väittää, ettei lapsi ymmärrä, kun monimutkaistaa sanomisen. Minua pelottaa että fiksu tyttö alkaa ottamaan äitiinsä etäisyyttä ja voi muutenkin huonosti. Miten ohjata äitiä tässä tilanteessa hienovaraisesti. Ymmärrän että hänen oma menneisyys on ollut vaikea, eikä normaalia läheisyyttä kotona ole ollut, mutta toivon sen kierteen loppuvan perheemme kohdalle. Mies 33v.
Kommentit (26)
Asiaan pitää puuttua heti! Äitini käyttäytyi kutakuinkin samalla tavalla, toki käytös paheni vuosien myötä ja voin nyt lähempänä neljääkymppiä sanoa, että aikamoisen mankelin läpi olen joutunut käymään. Olen kärsinyt mielenterveysongelmista, univaikeuksista, päihdeongelmasta, olen yrittänyt itsemurhaa ja ollut syvästi masentunut saamatta koskaan oikein otetta elämästäni.
Äitini kuoli muutama vuosi sitten, joka auttoi itseäni paranemisessa niin, että olen nyt siinä vaiheessa elämääni kuin minun olisi pitänyt olla alle kaksikymppisenä, eli opiskelen ja olen osa-aikatöissä, pystyn taas nukkumaan, olen raitistunut ja elän illman lääkkeitä.
Jos rakastat lastasi, niin ajattelepa tätä: Olen vihannut myös isääni syvästi sen takia, että vaikka hän omien sanojensa mukaan minua rakasti ja oli kyllä aina läsnä eikä kohdellut huonosti, hän kuitenkin mahdollisti sen sairaan ihmisen käyttäytymisen eikä vienyt minua pois siitä tilanteesta, vaikka olisi voinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhu neuvolassa tästä?
Neuvolassa? Eiköhän oikea osoite puhumiselle ole kotona.
Sairashan tuo äiti on.
Noinkin vakavia sairauksia on tapana hoitaa muualla kuin kotona. Hoidon kannalta ehkä neuvola ei ole ihan oikea paikka, mutta sieltä toivottavasti osataan ohjata eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, minkä verran osallistut perheen arkeen ja lasten hoitoon?
Miesvihaaja syyttämässä miestä. Olitko Kuopion lapsentappajaakin puolustelemassa ketjuissa kun se tapahtui?
Ihan aiheellinen kysymys jos puhutaan iltarutiineista ja väsyneenä vaimo sanoo jotain kauheaa. ohis ps: taisi sulla osua omaan nilkkaan, kun viattomaan kysymykseen resgoit näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesvihaaja syyttämässä miestä. Olitko Kuopion lapsentappajaakin puolustelemassa ketjuissa kun se tapahtui?
Ihan aiheellinen kysymys jos puhutaan iltarutiineista ja väsyneenä vaimo sanoo jotain kauheaa. ohis ps: taisi sulla osua omaan nilkkaan, kun viattomaan kysymykseen resgoit näin.
Vähättelet siis naisten suorittamaa väkivaltaa?
Mikään väsymys ei ikinä ole puolustus henkiselle ( saatika fyysiselle)
väkivallalle.
Taisi osua enneminkin sinne nilkkaan, kun naisten harjoittamaa perseilyä puolustelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähättelet siis naisten suorittamaa väkivaltaa?
Mikään väsymys ei ikinä ole puolustus henkiselle ( saatika fyysiselle)
väkivallalle.
Taisi osua enneminkin sinne nilkkaan, kun naisten harjoittamaa perseilyä puolustelet.
Mä en vähättele mitään, vaan yritän etsiä syitä, jotka johtavat tietynlaiseen käyttäytymiseen. Jatkossa voidaan sitten välttää toisten tekemiä virheitä. Unenpuute ja väsymys voi olla joissakin tapauksissa kohtalokkaita ja johtaa esim. psykoosiin.
Onko vaimosi käytöksessä muuten havaittavissa jotain poikkevaa mielestäsi? Tuollainen käytös lasta kohtaan on äärimmäisen vahingollista ja tilanne kokonaisuudessaan on aika sairas.Vaikuttaa siltä, että vaimosi sanomiset ovat suunnitelmallisia ja huolestuttavalta kuulostaa myös se, ettei hän tunnu tuntevan katumusta? Viisivuotias kyllä muistaa jo sanomiset, varsinkin näin kipeät sanat. Jos olisin sinä, hakisin apua perheneuvolasta, hae apua tyttärellesi, ettei hän traumatisoidu enenpää.