Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö minun pyytää kuolinpesän tiliotteet?

Vierailija

Olen yksi kuolinpesän osakkaista, ja on ollut epäilyksiä, että toinen osakas olisi käyttänyt kuolinpesän varoja omaksi hyödykseen. Itse en kyllä tähän oikein jaksa uskoa, mutta minulle on sanottu monta kertaa, että minun kannattaisi pyytää tiliotteet. En kyllä mielelläni haluaisi pyytää, kun eikö sekin tulisi maksamaan jonkin verran. En haluaisi heittää rahojani tällaiseen.

Kommentit (4)

Vierailija

Tietääkseni kuolinpesästä ei saa käytettyä mitään ilman kaikkien osakkaiden lupaa. Ainakin meillä piti olla allekirjoitukset laskuissa kaikilta ennen kuin ne pankille kelpasivat maksettavaksi kuolinpesän tililtä.

Vierailija

Voi olla, että saat kuolinpesän asiakkaana pankista kysyttyä tilin saldon, kokeile. Ja sieltä saat neuvot, miten ja mitä tietoja saat. 

Teoriassahan varojen nostaminen ei ole mahdollista, mutta tosi törkeässä tapauksessa se onnistuu vaikka väärennetyllä valtakirjalla tai tuttua pankkivirkailijaa hyväksikäyttämällä (ei ehkä enää tänä päivänä, mutta tiedän tällaisen tapauksen). 

Vierailija

Kuolinpesän tiliotteet on kaikkien osakkaiden nähtävillä, joten tarkasta kaikki huolellisesti läpi, ennenkuin alat vaatimaan mitään.  On tosi surkeaa, jos pelkän epäilyksen varjolla alkaa muita syyllistämään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni kuolinpesästä ei saa käytettyä mitään ilman kaikkien osakkaiden lupaa. Ainakin meillä piti olla allekirjoitukset laskuissa kaikilta ennen kuin ne pankille kelpasivat maksettavaksi kuolinpesän tililtä.

Voisiko sanoa, että riippuu tilanteesta. Meillä oli kuolinpesä, jonka osakkaita oli minä ja 2 lastani, joista toinen oli juuri täysi-ikäinen, toinen alaikäinen. Hoidin laskujen maksut pankissa tililtä, eikä valtakirjaa ollut vaan selitin tilanteen. Myöhemmin alaikäinen lapsi sai edunvalvojan (ennen sen myöntämistä piti kuitenkin jo laskuja pois maksella), eikä hänkään sanonut mitään tästä menettelystä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat