Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodin ulkoilukäytännöt

Vierailija

Lapseni aloitti elokuun alussa päiväkodin ja totuin siihen, että lapsi oli aina ulkona leikkimässä, kun hain hänet kotiin kello 16 paikkeilla. Sen jälkeen, kun t-paitakelit loppuivat, lapset eivät ole ulkoilleet enää ollenkaan iltapäivisin. Luulen, että suurin syy tähän on se, että valtaosa pk:n lapsista on ns. virikelapsia, jotka haetaan kotiin heti välipalan jälkeen tai viimeistään klo 15. Päiväkodin henkilökunta ei sitten viitsi lähteä 2-3 lapsen kanssa ulos, jotka haetaan vasta myöhemmin kotiin.

Ymmärtäisin sen, jos olisi esim. huono sää, sillä voin myöntää, etten itsekään seiso hiekkalaatikolla, jos vettä sataa kaatamalla. Nyt on kuitenkin ollut pääsääntöisesti tosi kaunis ja kuiva ilma, joten tuntuu hullulta (oikeastaan väärältä), että lapset istuvat sisällä, kun voisi olla ulkonakin. Ja kyse on tosiaan vain parista lapsesta, joten siihenkään ei mielestäni voi vedota, että pukemisessa kestää näin syksyllä kauemmin varsinkin, kun oma lapseni on ainoa "mattimyöhäisistä", joka tarvitsee vielä apua pukemisessa. Minulle sanottiin kerran, että meitä on täällä tähän aikaan vain kaksi hoitajaa, joten emme voi lähteä lasten kanssa ulos. Oman lapseni lisäksi paikalla oli tällöin yksi 5-vuotias lapsi, eli kaksi lasta ja kaksi hoitajaa, eli ei voi kuulemma lähteä ulos. En ihan ymmärrä.

Olisiko tästä syytä informoida esim. päiväkodin johtajaa vai antaa asian olla? Olen osittaisella hoitovapaalla, joten lapsi ei ole joka päivä hoidossa, eli ei tämä nyt maata kaada, mutta ärsyttää kuitenkin. Olen myös jo joutunut ottamaan yhteyttä pk:n johtajaan eräästä paljon vakavammasta "rikkeestä" ja sen takia inhottaa saada heti joku valittajamutsin maine.

Myös se kummastutti, kun satuin olemaan paikalla, kun pk:n johtaja ja kelto tulivat tarkkailemaan pk:n toimintaa ja meno näytti täysin erilaiselta kuin mitä yleensä siihen kellonaikaan. Olen siis viettänyt suhteellisen paljon aikaa (ehkä noin 15 vrk) kyseisessä päiväkodissa, sillä halusin, että lapsi saa kunnon "perehdytyksen" ja tämä oli ainoa kerta, kun varsinainen aamupiiri (=ohjattua toimintaa ikäryhmien mukaisesti) tapahtui. Yleensä lapset leikkivät vapaasti tuohon aikaan, mutta pk:n johtajan ja kelton edessä piti järjestää tällainen "näytös", mitä en koskaan aiemmin ollut nähnyt.

Valitanko turhasta vai kuulostaako tämä vääränlaiselta toiminnalta?

Kommentit (14)

Vierailija

Huoh. Tai sitten siellä on oikeasti resurssipula vaikkei sinun silmiin siltä näytä. Aina voi myöskin hoitaa lapsensa itse.

Vierailija

Tai sitten ulkoilet lapsesi kanssa silloin kun menette kotiin. Ei ole päiväkodin tehtävä miellyttää sinua vaan huolehtia lapsista kun vanhemmat on töissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ulkoilet lapsesi kanssa silloin kun menette kotiin. Ei ole päiväkodin tehtävä miellyttää sinua vaan huolehtia lapsista kun vanhemmat on töissä.

Kyse ei ole siitä, ettenkö ulkoilisi lapseni kanssa, vaan siitä, että miksi päiväkodin lukujärjestyksen mukaan ulkoilua on klo 14.30 ->, kun näin ei sitten kuitenkaan ole? Voisihan lukujärjestyksessä olla jokin kommentti, että iltapäiväulkoilua vain t-paitailmoilla, niin ei tarvitsi miettiä asiaa.

Vierailija

Valitettavasti kuulostaa siltä, että lapsesi ryhmässä ei työskentele kovin innostunutta ja motivoitunutta henkilökuntaa. Jos ohjattua toimintaa ei viitsitä järjestää /viikko-ohjelmat ovat vain koristeita seinällä, niin huolestuttavalta kuulostaa. Jotkut aikuiset kokevat ulkoilun raskaaksi, eivätkä siksi lähde lasten kanssa pihalle iltapäivisin. Sinuna ottaisin johtajaan yhteyttä, vaikka sekään ei välttämättä tilannetta muuta. Päiväkodeissa työskentelee kirjava joukko työntekijöitä ja riippuu paljolti heidän viitseliäisyydestään, minkälaista varhaiskasvatusta lapsi saa. 

T. Eskariope 

Vierailija

Tiedätkö yhtään kuinka pitkään muut lapset ovat hoidossa? Osahan voi olla vaikka klo 18 asti hoidossa ja menevät sitten ulos esimerkiksi 16.30 kun olet jo lapsesi hakenut?

Itse olen perhepäivähoitaja ja välipalan jälkeen kun olen saanut keittiön siivottua ja lelut kerättyä niin lähdemme ulos, mun mielestä on helpompi viettää ne hoitopäivän viimeiset tunnit ulkona ja oma perhekin saa tulla rauhassa kotiin kun me olemme ulkona. Luulisi, että päiväkodissakin ne iltapäivän kitutunnit menisi ulkona nopeammin.

Vierailija

Nää on taas näitä  päiväkodin kaikista tukevimpien tätien vastauksia.  Ulkoile itte.  Me ei jakseta. Hoida ittte lapses jos ei kelpaa.
Mene ihmeessä hiekkalaatikolle lapsen kanssa sitku oot mennyt töistä kotiin , tehnyt ruooan, pessyt pyykit jne. Onhan sulla koko yö aikaa.

Ei se niin mee. Laadukkaaseen varhaiskasvatukseen jota nykyään niin kovin korostetaan,  kyllä kuuluu että lapsi pääsee ulos valoisan aikana.

Ota yhteyttä päiväkodin johtajaan tai hänen pomoonsa. Vaadi. Kyllä on oikeus pitää lapsensa (ja itsensä)  puolia. Tämä on niin naurettavan helposti järjestettävä asia, ei vaadi palaverointia, ei suunnittelupäiviä, ei koulutusta.
Ei mitään  muuta kun pyllyn noistamista penkistä.

Onneksi kaikissa päiväkodeissa ei ole tällasta. Mutta syysulkoilu on kyllä aina se juttu tietylle porukalle

tukeva

Kyllä normaalisti päiväkodissa pienetkin ulkoilevat viimeistään puoli neljään mennessä.
Kannattaa ihmetellä asiaa johtajalle.

T: päiväkodin tukeva ja ulkoileva täti ( terveisiä vaan vastaajalle 8.)

Vierailija

Olen päiväkodissa töissä ja kyllä meillä ulkoillaan ison laumankin kanssa iltapäivällä. Joskus jopa tuntuu, että vanhemmista olisi parempi, jos joskus jätettäisiin välistä (jos esim. satanut paljon ja päiväkodin piha aivan mutavelliä= lapset aivan likaisia kun vanhemmat tulevat hakemaan). Ei meilläkään aivan kaatosateessa lähdetä ulos, mutta perusteeksi olla lähtemättä ei lähes koskaan riitä pieni ripsauttelu tai tummat pilvet. Enempi hommaa se meille tuottaa, mutta lapset nukkuvat ja syövät paremmin, kun aamupäivällä ja iltapäivällä käydään ulkoilemassa edes jonkin aikaa. Sinuna kysyisin johtajalta ystävällisesti asiasta! Vaikutat järkevältä ihmiseltä ja tuskin olit aikomassakaan järjestää mitään suurta draamaa, valitettava totuus kun on, että siitä jää monesti ainakin muutamien hoitajien "mustalle listalle", eikä oteta enää tosissaan asiallisiakaan huomautuksia.

Vierailija

Oletko kysynyt päiväkodilta, ovatko muuttaaneet iltapäivän ulkoilukäytännön niin että ulkoilevatkin esim klo 14.30-15.30? Useimmissa päiväkodeissa ulkoillaan sekä aamupäivästä että iltapäivästä, mutta on toki päiväkoteja jossa ulkoillaan vain aamupäivisin. Ethän ole luullut, että tuo iltapäivän ulkoilu on ainoa ulkoiluhetki? Joka tapauksessa, oli kyse asiasta kuin asiasta, niin minä en valittaisi mistään mitä en ole etukäteen keskustelemalla selvittänyt. Mikään ei ole tylympää kuin olettaa että jotain ei tehdä oletetusta syystä (oletat että lapset eivät ulkoile iltapäivällä ja oletat että se johtuu siitä että hoitajat&opettajat eivät viitsi muutaman kanssa ulkoilla), ja sitten suorilta valittaa aiheesta jonka itse on kuitenkin päätellyt sen kummemmin asiaa tarkistamatta.

Vierailija

Olen työskennellyt pääkaupunkiseudun päiväkodeissa sijaisena useamman vuoden ajan, siis lastenhoitajana, enkä ole koskaan törmännyt tuollaiseen käytäntöön. Sisällä ollaan iltapäivällä poikkeustapauksissa: kaatosateessa tai jostain muusta käytännön syystä, ei työntekijöiden mukavuudenhalusta.

Sitäpaitsi, ulkona on usein helpompaakin lasten kanssa kuin pitkä iltapäivä sisällä. Ohjattua toimintaa tulee olla, ei jokainen päivä voi olla pelkkää vapaata leikkiä.

Kyllä tuosta voi olla yhteydessä päiväkodin johtajaan ja ihmetellä asiaa hänelle. Mitä asiallisemmin sen teet, sitä parempi.

Vierailija

Itsekkin päiväkodissa töissä ja toi kuulostaa oudolta korviini.. meillä ainakin lähetään heti välipalan jälkeen ulos loppupäiväksi

Vierailija

En ole ikinä ymmärtänyt miksi lapsia pitää tuntikaupalla pitää ulkona. Miksi yksi ulkoiluhetki aamupäivällä ei riittäisi?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat