vauva ei suostu syömään kiinteitä

Vierailija

Minulla on 6kk ikäinen tyttö jota olen täys imettänyt, mutta nyt olen jo kuukauden yrittänyt tarjota lapselle soseita mutta sylkee kaiken ulos ja alkaa itkeä jos yrittää antaa ruokaa useamman kerran. Kaikki neuvot ja niksit olisi tarpeen miten saisin tytön syömään.

Kommentit (9)

Vierailija

Mä neuvoisin, että älä syötä väkisin! Vauva voi hyvinkin saada vielä kaiken imetyksestä, ja sitä parempaa ruokaa et voi lusikalla tarjota :) vauva saattaa hyvinkin pärjätä maidolla vielä lähemmäs vuoden ikää. Kunhan tarjoilet sitä ruokaa (vaikka vaan sormin imeskeltäväksi), niin huomaat kyllä kun ruokahalu alkaa kasvaa.

oma esikoinen syntyi pari vuotta sitten pienipainoisena ja ruokaa piti neuvolan mukaan alkaa antaa 3kk iässä. Siitähän se riemu repes, kun tietämättömänä aloin tunnollisesti syöttää monta annosta päivässä lapselle, ja pelkäsin että se kuihtuu kun ei suostu syömään. Vauva kärsi ja minä kärsin niistä jatkuvista yrityksistä ja ruuan roskiin heittämisestä. Ei syönyt, ja ei kuihtunut! Lopulta 8kk iässä meidän vauvalla alkoi tulla nälkä, ja silloin alkoi mennä edes pieniä eriä. Vuoden iässä söi jo aika hyvin. Nyt jälkikäteen mietin, että miksi ihmeessä tuputin! Sai toisen ruokatottumukset huonon alun. Neuvolan väitteistä huolimatta paino nousi tasaisesti ja lapsi pysyi tyytyväisenä ihan imetylselläkin. Eli oman kokemuksen (ja monen vertaistukikokemuksen) myötä sanoisin, että normaali terve lapsi kyllä ilmoittaa, jos sillä jää nälkä :)

nyt minulla on jo toinen lapsi, ja olen päättänyt että 6kk imetyksen jälkeen jos ei lusikasta maistu niin syödään suosiolla vain sormiruokaa :D ei enää taistelua ruokapöydässä kiitos.

Vierailija

Niin ja jatkan vielä, että me kokeiltiin esikoisen kanssa KAIKKEA. Mikään ei auttanut. Jos joku kikka toimi, niin se toimi vain muutaman päivän. Lapsella ei vaan ollut syytä syödä. Eikä ne vielä osaa äidin mieliksi tehdä :)

sitten kun nälkä tulee aikanaan, niin aloittaisin mauttomalla ruualla. Se saattaa helpottaa tutustumista. Esim kaupan vauvoille tarkoitettu "riisipuuro" toimi meillä totuttelussa.

Vierailija

Allergia- ja astmaliitto suosittelee, että kiinteät ruoat aloitettaisiin rintamaidon ohella 4 kk:n iässä, joten siinäkin mielessä puolivuotiaalle olisi kyllä hyvä tarjota muutakin kuin rintamaitoa, vaikka sillä kasvaisikin. Suomi ei ole kehitysmaa, joten vetoaminen WHO:n suositukseen täysimetyksestä ei ole täällä ihan validi ja siitä voi olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. Itselläni on hyvin pieniruokainen lapsi ja kiinteiden aloitus ei todellakasn ollut helppoa. Yksi pikkulusikka kerrallaan eteenpäin ja meillä aloitettiin makeilla soseilla, vaikkei niin saisikaan tehdä. Hölynpölyä, nyt isompana ei edes tykkää makeasta. Ei kannata aloittaa ainakaan näillä vanhan kansan kiinteillä (esim. peruna, banaani, mustikka), sillä kaikki niistä ovat erityisen rankkoja vatsalle. Itse en allekirjoita myöskään tuota mautonta ruokaa, sillä ainakin meillä nirso (ja alipainoinen) vauva söi mieluiten nimenomaan maustettua ruokaa.

Vierailija

Joo sanoinkin tuossa omassa kommentissa, että jatkuvasti kannattaa tarjota ruokaa yli puolivuotiaalle. Mutta jos ei ota niin en lähtisi liiaksi temppuilemaan. Allergioiden puolesta maistatuskin riittää, varsinkin äidinmaidon ohella!

who:n suositukset pätee myös Suomessa. Tietenkin kukin saa valita miten noudattaa. Myös THL suosittaa 6kk täysimetystä  ja väh 1v osittaisimetystä uusista tutkimuksista huolimatta.

alipainoisella lapsella tietysti voi olla omat kuvionsa :) meidän lapsi oli alipainoinen vain syntyessään, ja alkoi kerätä nopeasti painoa.

minustakin makeaa kannattaa kokeilla! En kans usko mihinkään "tottumisiin". 

Vierailija

Meillä kiinteiden aloitus oli 4kk ja se oli hyvä ikä aloitella. Ekat kiinteät oli perunaporkkanaa (tuttelilla ohennettua ettei ollut liian tykkyä) ja se oli jo tuttu maku kun vauvat olivat jo saaneet perunaporkkanavelliä.

2.kiinteä oli päärynäsose ja se oli superherkkua ja sen jälkeen kelpasi kaikki.

Hyvää oli myös kasvissoseet ja puolukkapuuro.

Vierailija

Mulle sanottiin neuvolassa, kun murehdin vauvan ruokahaluttomuutta, että vauvan ensimmäinen vuosi on vasta harjoittelua ja ruokaan tutustumista. Maito on vauvan ensisijainen ravinnon lähde koko ensimmäisen vuoden. Älä siis stressaa (vauvakin aistii sen ja sitten siitä ruokailusta ei varmasti tule mitään) tarjoa vain sitkeästi ruokaa, älä kuitenkaan tuputa. Sitten kun vauva on siihen valmis kyllä se alkaa syödä. Millä ruualla ootte aloittaneet? Kokeile sormiruokailua. Samalla kun vauva tutkii uutta asiaa, saattaa jotain päätyä suuhunkin. Banaania, mustikoita, pehmeäksi keitettyjä kasviksia, maissinaksuja.. ym. Meillä vauva tykkäsi järsiä kurkkupalan pehmeää sisusta, annoin myös kuivaa ruisleivän kanikkaa mutustaa ja porkkanaa vaikkei niistä mitään irti juuri saanut mutta uusia makuja kuitenkin. Meillä vauva söi ensimmäisen kuukauden tosi hyvin, mutta sitten lakkasi syömästä. En tiedä mistä johtui, mutta kun sitkeästi jatkoin ruuan tarjoamista pojan ruokahalu palasi lopulta ja nykyään syö todella hyvin.

Vierailija

En lukenut muita viestejä, joten voi olla toistoa.

Anna lapselle hedelmän pala tai leivän pala käteen ja kyllä se ruoka siitä suuhun menee. Googleta sormiruokailu. 

Vierailija

Olen antanut tytölle sormiruokana kevyesti keitettyjä kasviksia mutta ei niistä jaksa kiinnostua kuin pienen hetken. Soseina olen antanut porkkanaa, bataattia, kukkakaalia ja päärynää. Kiitos vastauksista ja toivotaan että pikku hiljaa soseet maistuu tytölle mutta onneksi kasvaa maidolla vielä hyvin. -ap

Vierailija

Niin en alkaisi tuputtamaan ruokaa,pikku hiljaa pieniä määriä kun antaa ja sen mitä syö.Kyllä se joskus oppii syömään,kaikkihan me ollaan opittu.Me alotettiin maistellen 4kk iässä soseita ja nyt 7kk iässä syö ihan mitä vaan.Alussa oli myös sitä sylkemistä varmaan kuukauden ajan,mutta siitä se tasoittui.Kaupan soseita ei syö kuin hedelmää ja marjaa kun olen alusta asti itse tehnyt soseet niin ei kelpaa muut.Anna vaan tytön rauhassa kiinnostua ruoasta,kyllä se on kohta varmasti perässä kaapilla kerjäämässä😀

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat